Grønn Kontakt lading

Startet av Morten L, lørdag 26. september 2020, klokken 21:05

« forrige - neste »

Morten L

Sjelden jeg ikke lader hjemme, men i dag måtte jeg. 1 times lading som ga ca. 150km kostet 200kr. Dette er jo som å fylle bensin. Kanskje meningen at det skal koste det samme, men syns det er altfor dyrt. Hva er deres erfaringer? Var bare lading på ca 44kW så tok sin tid også.

Vollis47

Dette er vel den prisen en må regne med når en hurtiglader. Det hadde kanskje blitt litt rimeligere på en Lynlader. Heldigvis vil de fleste av oss lade mest hjemme til en lavere kostnad.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

el-H

Hvis du ikke har registret deg som kunde så må du betale 2,50 pr minutt i tillegg til strømpris, som registrert kunde så betaler du 1,25 minuttet + strøm.  Så hvis du ladet som dropp in kunde så er det da 75 kroner ekstra på 1 time lading.

Amatøren

#3
@Morten L: For det første man må være registrert kunde for beste prisen.

I tillegg så ser mange folk seg blinde på hva det koster de gangene de må bruke hurtig-/lynladere. De glemmer den totale kostnaden med kombinasjonen hjemme og borte lading.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Morten L

Jeg har brikke så er registrert. Joda totalen blir jo billigere, så dette blir kun unntaket.

RJK

Prisene går opp til 1,25 per minutt + 3,20 per kWh fra 1. oktober...
DropIn til 2,50 per minutt + 3,50 per kWh.


Flexilading er 0,10 per minutt + 2,90 per kWh for registrerte, og 0,30 per minutt + 2,90 per kWh for DropIn-kunder.


Så, det blir bare dyrere...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Egil Fonn

Ionity er rimligste alternativ for MB eiere. Fulgte med 1 års fri bruk til 1,65 kr pr kw/t. Har ikke Audi en tilsvarende avtale?
Her er priser pr 16.06.20 på ulike operatører.

https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/
Mercedes EQC fra 31.03.20
xBMW IX 40 fra sept.2022 (solgt 12.03.25)
xJaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
xBMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
xBMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
xTesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
xMercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

elektro

Sitat fra: Egil Fonn på søndag 27. september 2020, klokken 08:50
Ionity er rimligste alternativ for MB eiere. Fulgte med 1 års fri bruk til 1,65 kr pr kw/t. Har ikke Audi en tilsvarende avtale?
Her er priser pr 16.06.20 på ulike operatører.

https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/

Jo, det er vel nede i 1,85 kr/kWh nå. «Problemet» er at du må ja abonnement til 189 kroner måneden i tillegg. Da må du lade en del før det skal lønne seg likevel.

Brannfakkel: Personlig har jeg ikke noe problem med det, men det er tydeligvis en del e-tron eiere med veldig dårlig råd, som heller vel stå i kø. *dukke*

Presisering: Jeg  er motstander av abonnement, men da må det prises på måte som gjør at ikke folk står og ruger på ladere når det er kø, eller fare for kø.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Pippus

Sitat fra: elektro på søndag 27. september 2020, klokken 19:59
Personlig har jeg ikke noe problem med det

Presisering: Jeg  er motstander av abonnement..

Er det ikke akkurat "det"(abb) som er problemet...så da har du nok "problemer med det" allikevel ;)

elektro

#9
Sitat fra: Pippus på søndag 27. september 2020, klokken 20:21
Sitat fra: elektro på søndag 27. september 2020, klokken 19:59
Personlig har jeg ikke noe problem med det

Presisering: Jeg  er motstander av abonnement..

Er det ikke akkurat "det"(abb) som er problemet...så da har du nok "problemer med det" allikevel ;)

Hehe, det er kanskje en selvmotsigelse, men det plager meg altså ikke nevneverdig, selv om jeg ikke synes det er en spesielt god løsning. Foreløpig har jeg ikke opplevd kø eller problemer på Ionity og det går lynraskt. Det er det vanskelig å ha noe problem med. Hadde det vært billigere og/eller uten abommenent ville det vært kø.

Jeg synes ideellt sett alle bør kunne lade over alt uten abonnement, og at det skal være enkelt å betale, men dyrt nok eller innrettet på en sånn måtte at det blir minst mulig kø og samtidig lønnsomt å drifte og bygge ladere.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

RJK

Mulig jeg ikke skjønner dette med effektprising godt nok, men om jeg har forstått det riktig, så vil en Ionitylader med 4 ladere som får 4 Porsche Taycan på stasjonen relativt samtidig, få maks effektavgift den dagen/uken/måneden etter hvordan det prises nå.


Det vil derfor være av interesse at resten av den perioden så vil det lønne seg for stasjonen at så mange som mulig benytter laderne til fulle, for å fordele det på så mange kWh som mulig.


Ved å utestenge andre ladende kunder med skyhøy kWh-pris (dropIn-kunder), så vil de ikke klare dette. De må derfor håpe det er nok folk med E-tron som da lader videre, for å få flest mulig kWh å fordele effektavgiften på. Men om det er noen med avtale, så er prisen nå så lav, at det heller ikke hjelper så mye.


Ville tro det beste er å sette ned DropIn-prisen såpass at andre elbiler likevel vil lade der, da det uansett genererer større inntekter per kWh, samtidig som det ikke settes så lavt at folk velger bort abonnement-løsning. 


Det er vel bare litt tilfeldigheter, om ikke Porsche-klubben er ute på organisert tur, om  Taycan "lander" samtidig, men 4 E-Tron vil være relativt stor sjanse for. Men det burde være mere fristende å få folk til å betale 4-5 kroner per kWh, enn 1,89 per kWh, selv om abonnementprisen kommer i tillegg på prisen 1,89.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektro

Det har vel vært en endring på dette med effektprising i Norge nylig- som skal bedre dette noe, og det må jo være mange slags forskjellige prissystemer rundt om i Europa. Likevel har Ionity én fast pris. Det må jo være utfordrende i seg selv.

Jeg ser at noen operatører tar mindre betalt når man lader med lavere effekt. Jeg skjønner det må være sånn ettersom det først og fremst er effekten som koster, men da belønner man jo samtidig de som opptar laderen lenge. Det beste for å unngå kø hadde vært å tatt betalt 10 kroner per minutt for å oppta laderen. Uansett. Hvis man da på død og liv skal ha samme sats når det er kø på utfartsdager som midt på natta på en vanlig tirsdag. Jeg ville foretrukket et høy/normal/lav takst ut fra trafikk på lader siste time f.eks. Dette kunne man illustrert med farge på stolpe/skjerm/app.

Det ville blitt URETTFERDIG iom. at de som kjører e-Golf ville betalt en veldig høy pris per kWt selvfølgelig. Synes jeg hører dem. Ionity ville heller ikke tjent særlig mye på Porsche eller Tesla kundene, men totalt sett ville man fått flere gjennom og hatt et bedre tilbud til alle. Hvis man da i tillegg driver salg av varm mat og annet, ville det kanskje vært lønnsomt likevel?

Spørsmålet er jo om Ionity skal tjene mest mulig penger eller levere en best mulig tjeneste. Går det an å gjøre begge deler? Jeg kunne vært villig til å betale ganske mye for en tjeneste der jeg kunne være garantert en ledig lader, eller snike i køen. Det høres kanskje sykt ut, men sånn er det jo bla. i flybransjen. Nei, dit vil vi ikke.. La oss heller lære av bensinstasjonene; Dyrt, men likt for alle og helt ukomplisert, uansett kjede. Den største forskjellen er hva slags varm mat de tilbyr.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

Sitat fra: elektro på mandag 28. september 2020, klokken 15:17
Jeg kunne vært villig til å betale ganske mye for en tjeneste der jeg kunne være garantert en ledig lader, eller snike i køen. Det høres kanskje sykt ut, men sånn er det jo bla. i flybransjen. Nei, dit vil vi ikke..
Den tjenesten finnes (uheldigvis) allerede. For €25 i året hos EnelX kan du forhåndsbooke lader hos Ionity (evt også om du kjøper en av månedspakkene med "flat" pris.... som uansett er ganske gunstige dersom du utnytter hele rammen på  70/145 kWh i løpet av 30 dager).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

#13
Sitat fra: Orbit på mandag 28. september 2020, klokken 15:57
Sitat fra: elektro på mandag 28. september 2020, klokken 15:17
Jeg kunne vært villig til å betale ganske mye for en tjeneste der jeg kunne være garantert en ledig lader, eller snike i køen. Det høres kanskje sykt ut, men sånn er det jo bla. i flybransjen. Nei, dit vil vi ikke..
Den tjenesten finnes (uheldigvis) allerede. For €25 i året hos EnelX kan du forhåndsbooke lader hos Ionity (evt også om du kjøper en av månedspakkene med "flat" pris.... som uansett er ganske gunstige dersom du utnytter hele rammen på  70/145 kWh i løpet av 30 dager).

Hva? Hvordan fungerer det?

EDIT: Her er en video som viser ganske godt hvordan det fungerer, dog på Italiensk og ikke på Ionity.
https://youtu.be/7IxxINRoMbQ Skrekkblandet fryd! :o

Litt på siden, sjefen for Ionity Nordic var gjest i Elbilpodden til NAF for noen uker siden og snakket om både det ene og det andre. Interessant.
https://youtu.be/5Z2AE3Znyw4
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA