Brev fra styret i garasjeanlegget om lading av elbil

Startet av masae, onsdag 27. november 2013, klokken 04:18

« forrige - neste »

masae

Har havnet i en litt kinkig situasjon jeg håper på å kunne få hjelp til å løse fra en eller flere her inne.

Saken er den at jeg tidligere i år flyttet til et borettslag som eier et eget garasjeanlegg. Jeg disponerer egen parkeringsplass under tak i dette anlegget, og hver enkelt plass har eget strømuttak, opprinnelig ment for motorvarmere.
Før jeg forsikret jeg meg om at det var i orden at jeg kunne bruke stikket til lading av elbil, og fikk beskjed om at det var i orden. Det var minst en annen som også brukte stikkontakten sin til lading av elbil. Siden har jeg ladet bilen her hver eneste dag med original 10A-kabel uten problemer.

Her om dagen, lå brev med følgende tekst i postkassen min:

SitatUnder generell befaring i garasjeanlegget ble det avdekket tilkobling av strøm til el-bil.

Styret i garasjesameiet ønsker å presisere at dette ikke er lovlig, da det kreves tilrettelagt strømtilførsel for slik ladning.

Styret ønsker å tilrettelegge for slik strømtilførsel for el-biler, på dedikerte uteplasser oppe på garasjeanlegget.

Er dette av interesse ber vi om at det tas kontakt med driftsleder [navn]

Kostnader som innebærer kabling til plassen og eget målepunkt, tilfaller den enkelte bruker av plassen.

Mvh,
[navn]


Umiddelbart, virker det på meg som om styret her har gått den ganske vanlige "fella" for folk som er skeptiske til elbiler, og tror at bilene våre bruker eksteme mengder med strøm (for minst like mye som det de selv bruker på bensin til sin egen bil), og at bilene spontanantenner minst en gang i uka (regner med det er derfor de vil ha elbilen min ut av garasjen og opp på taket).

Jeg er lite interessert i å bruke 10-20-30.000 på å få kablet og lagt opp eget ladepunkt med strømmåler ute, både fordi jeg da mister innendørsplassen min, fordi det vil bli urimelig dyrt ift. strømforbruket mitt (bruker ikke strøm for mer enn maks 2000 i året med mitt kjøremønster) og fordi jeg bare leier leiligheten og parkeringsplassen, og sannsynligvis skal flytte om et år eller to uansett.

Dessuten ser jeg ikke vitsen i at jeg skal være nødt til å betale i dyre dommer for å få lagt opp en egen kurs med separat måler når alle parkeringplassene i garasjen allerede har strøm som fungerer utmerket til lading av elbil.


Noen tips til hvordan jeg bør gå frem her?
BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

Øyvind.h

#1
Hei,

Om du har fått skriftlig godkjennelse på at du kan bruke borettslagets strømuttak til å lade elbilen din ville jeg fremlagt denne. For du skriver at du har fått beskjed tidligere at dette var OK?

Mitt inntrykk av dette brevet er ikke at styret på noen som helst måte har gått i en felle. De tilbyr deg en god og permanent løsning, men jeg jo at det er kjedelig å ikke kunne stå under tak. Jeg ville derfor spurt om løsningen kan etableres under tak, og hva merkostnaden vil være for dette. Når de vil etablere plassene et annet sted antar jeg dette er pga. tilgang til elektrisk infrastruktur. Krever de fastmontert ladestasjon, eller får du faktisk bruke schuko-utstyret? Jeg har sett andre borettslag/sameier nekte etablering av ladeplass, og enkelte sameier/borettslag har ikke engang inntakskapasitet til dette.

Videre skriver du
Sitat"Dessuten ser jeg ikke vitsen i at jeg skal være nødt til å betale i dyre dommer for å få lagt opp en egen kurs med separat måler når alle parkeringplassene i garasjen allerede har strøm som fungerer utmerket til lading av elbil."

Beklager, men slike påstander understreker viktigheten ved at styret stiller krav til elbil-eiere. Nå kjenner jeg ikke ditt borettslag, så det kan godt være du har sjekket og har godt grunnlag for din påstand, men når du skriver dette antar jeg at du har sjekket dimensjoneringen av det elektriske anlegget? Jeg sitter med en følelse av at du ser en stikk-kontakt og automatisk tror denne kan brukes til å lade elbilen, selv om anlegget antakeligvis er dimensjonert for en brøkdel av den lasten du vil påføre. Du har rett i at elbiler bruker mye mindre strøm enn folk flest tror, men belastningen på anlegget er fortsatt ganske høy! En blokkvarmer trekker kanskje 5-600watt. Du belaster derimot med 2300 watt ca. Kobler en elbil til på samme kurs går sikringen. 

Styret har ansvar for å se helheten, ikke bare deg og din bil. Hva skjer om en elbil parkerer ved siden av deg og kobler til sin lader, er han på dedikert kurs? Om dere er på samme 16A kurs vil sikringen gå, og ingen får varmet motor eller ladet bil. Tror du naboene blir fornøyde da?

Når du har valgt å bo i et borettslag og samtidig kjøpe elbil, må du også ta kostnaden ved å legge til rette for en god og trygg ladeløsning. En lettvint tilnærming er desto mer skadelig der enn den ville vært om du bodde i enebolig.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

pottle

#2
Jeg synes at det er bra at Styret tar afære og forsøker å finne en løsning. Det er synd at du ikke kan lade bilen som du selv vil. Problemet er at vi ikke kan se bort i fra at snart så vil kanskje halvparten av bilene stå til lading i løpet av dagen. Kanskje vi snakker om at halvparten av bilene forsøker å lade på 7,4 kW samtidig. Som du vet så er ikke dette fysisk mulig i de fleste garasjelag med dagens system.

Det er også noe feil å si at kostnadene ikke er så store. Det er mange i samme situasjon som deg og kanskje kjører de 10 mil om dagen. Det vil si et forbruk på ca 15 kWh om dagen. Kjører du slik 300 dager i året så er kostnadene ca 4500 kroner.  Har du fire biler i samme anlegg så blir garasjesameiet belastet med 18 tusen kroner. Det er ikke rettferdig at sameiet skal betale for dine transportutgifter.

Jeg vet det er dyrt å sette opp en god infrastruktur, men dette er mest sannsynlig den eneste måten å gjøre det på.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Espen Hugaas Andersen

Dialog er viktig. Men brevet fremstår som meg som unødvendig aggressivt. Det er på ingen måte "ulovlig" å lade elbil der. Det er i verste fall ikke "tillatt".

Jeg ville prøvd å finne en løsning sammen med borettslaget, men i svaret først bare forklart situasjonen, og så gått over til å diskutere løsninger, ala:

"Hei, først vil jeg klare opp en misforståelse. Det er fullt lovlig å lade elbil ved bruk av vanlig stikkontakt. Dette er en standard som har blitt brukt i mange år uten større problemer. Det bør også nevnes at jeg lader med 10A, der kontakten tåler 16A. Denne marginen sørger for at det ikke er noen fare for skader på anlegget. Jeg har også tidligere spurt person X om tillatelse for å lade elbilen min, noe jeg også fikk.

Når det er sagt, så kan jeg skjønne at borettslaget ikke ønsker å tillate lading, da jeg antar anlegget ikke er dimensjonert for at alle kan lade sin elbil samtidig. Det er så klart i alles interesse å få opplegget inn i mer ordnede former.

Men jeg må protestere på å måtte parkere på taket. Jeg er fornøyd med plassen jeg har i dag, men om forhold tilsier at det er vanskelig å få strukket ledninger hit kan jeg være fornøyd med en annen plass under tak. Jeg håper også vi kan finne en kostnadseffektiv løsning som tjener begge parter. Jeg behøver ikke mer enn ett 16A CEE-stikk med dedikert kurs på mer enn 10A. Dette er en rimelig løsning som også er veldig driftsikker og universell. Jeg ser også for meg at om jeg skal betale for oppgraderingene bør dette bety at jeg får en bruksrett på ladepunktet som så kan følge boretten."
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

svingen

#4
Hvis det her er i oslo kan dere få støtte mener det er opp til 10 tusen får og sette opp per ladepunkt.
Kan jo være det hjelper litt på veien,en annet alternativ er jo og ta opp et lån får og sette opp ladestasjoner og att dem som bruker ladeplassen betaler 300 kr ekstra per mnd eller hva man ønsker får og nedbetale slik det blir penger inn til og betale ned lån og når det er betalt kan man bruke penge til videre drift av det osv....

mange måter men er jo ikke til og stikke under en stol att det er ikke lengre 1 stk som har elbil per bortetslag lengre slik det var får 5 år siden,det er flere og flere og viktig og håntere det her korrekt :)

er i samme "båt" selv http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10675.0.html får ikke lov til og lade i garasjen :(
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Espen Hugaas Andersen

Så forresten ikke at du leide leiligheten. Da ville jeg tatt en prat med eieren for å se om eieren ville være villig til å sponse noe på en bruksrett på ladepunkt som følger boretten. (Jeg tror egentlig du desverre er i en dårlig posisjon, og må betale masse for noe du ikke får noe igjen for, selge bilen, prøve å klare deg med offentlig lading eller flytte til et annet sted.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA