Skal jeg bli elbileier?

Startet av teslapotensiell, mandag 22. februar 2021, klokken 19:28

« forrige - neste »

teslapotensiell

Godtfolk!
Jeg leser så øyet blir stort og vått her inne, og som innflytta osloboer lurer jeg på om ikke tiden er inne til å ta turen over i el-verdenen.
Jeg har derimot noen litt rare behov, må ha plass til 2 bikkjer (i bagasjerom, trang garasje) og greit med range, og jeg har aldri i mitt liv kjøpt en bil dyrere enn 150k så spranget opp til e-tron etc virker langt.

Jeg vurderer derfor rent konkret en Tesla S 70D, den virker å svare på alle mine behov, den har blitt fulgt greit opp og har vinterpakke. Så får jeg klare meg uten automagisk bakluke.
Kan noen forbarme seg og fortelle meg om dette er et lurt kjøp? Er skummelt å ta steget over i det elektriske, og spesielt på en såpass gammel bil?
Gjelder denne rent konkret https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=207694620&fbclid=IwAR2nQhtrw02oZ6y10Cwh08lHlRwQ_U6vfh4eHpHG0LfSTvqWQJLWm-37Isg

PS! Om jeg bryter vedtektene ved å spørre på denne måten - bare slett innlegget og jeg skal finne veien til skammekroken :)

Pondus1

Har samme bil selv. God plass god å kjøre, mer hjulstøy enn på nyere, andre biler, har også en Mazda MX30, som er bedre på akkurat det. Sommerstid med pen kjøring kan du regne med opp mot 35 mils rekkevidde med rolig kjøring. Superladehastigheten er kraftig redusert fra Tesla, dette oppleves som irriterende på langtur.

Du skriver at den ikke har automatisk bakluke, min har hvertfall det. Jeg ville sett etter en med nextgenseter, stor forskjell.

Ellers er det Tesla på godt å vondt. Denne er jo ute av garanti, så du slipper jo krangling om garanti/reklamasjon. Det er vel bare å innrømme at Tesla har varierende kvalitet. Dørhåndtak, f.eks, slutter å virke jevnlig. Softwaremessig ligger de jo langt foran, og ladenettverket er jo en stor fordel. Er vel ikke så mange alternativer med plass og rekkevidde til den prisen, og bruktbil er bruktbil.


teslapotensiell

Tusen takk for svar!
Jeg leser ellers rundt forbi at man faktisk kan regne med 40 mil på sommerføre, men det er kanskje vel optimistiske førere? :)
Jeg var for øvrig ikke klar over at hastigheten på laderne er redusert, er det redusert mye?

Jeg fant meg ellers godt til rette i setene, men ser for meg at dette ikke er seter å krysse kontinenter i, ja.
For øvrig, hva var det Tesla tenkte på med den midtkonsollen? Eller, å ikke ha en midtkonsoll?

Akkja, jeg skal sove på det, men det lakker mot Tesla, og det lakker mot den Teslaen jeg lenket til. Dørhåndtak, skjerm og forstillingsbiter er byttet, i tillegg til en del annet de ikke helt hadde oversikt over da jeg var innom (eller som jeg har glemt).

Vaduz

Hva slags rekkevidde trenger du? I en vanlig måned eller et kvartal, hvor ofte kjører du lenger enn ca 20 mil? Har du hytte eller annen destinasjon uten strøm? Må du frem og tilbake et langt pendlerstrekk hyppig? Jeg tenker at om du kan lade der du reiser og ikke reiser mer enn 20 mil mer enn 4-5 ganger i året så blir den bilen perfekt for deg:)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA