Kjøpe elbil

Startet av sindrepetter, onsdag 07. oktober 2020, klokken 19:01

« forrige - neste »

sindrepetter

Hei

Jeg skal muligens kjøpe ny bil og lurer på om det skal bli elbil og evt hvilken elbil.

Bilen skal i hovedsak brukes til pendling, 12 mil hver dag, 230 dager i året.

Forsikringen vil være:
40 000km årlig
40% bonus

Ikke privat lading tilgjengelig. Bor i Oslo og kan lade på gateparkering.

Det finnes Telsa på Finn med gratis super charge.

Hva vil lønne seg tenker dere?

Trenger gode råd her

Tusen takk

automat

Dagliglading bør nornalt ikke skje på superlader. Hverken batteriet eller egen tidsbruk har godt av det. Verdien av gratis superlading er derfor begrenset for de fleste.

Det viktigste ved kjøp av elbil er å ha kontroll på dagligladingen.

Med kjørelengden som er oppgitt her ville jeg ladet hver natt, slik at man lader lenge før batteriet nærmer seg tomt. Teslaer og andre biler med stort batteri trenger mye mer enn en natt for å lade fra tomt til fullt på en vanlig 3,6kW ladestasjon. Du kan jo også risikere at det ikke er ledige ladestasjoner i gata når du kommer med lite strøm. Derfor er det lurt å kartlegge belegget på gateladerne, for å se om dette er et realistisk alternativ.

Hvis du kan lade på jobb vil det dekke mye av ladebehovet, og du blir mindre sårbar for fulle ladestasjoner i gata hjemme.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Barid Bel

Økonomisk er jo elbil det åpenbare valget, med det forbeholdet at lading på gaten ikke er veldig mye dyrere enn å lade hjemme. Kan du lade på jobb eventuelt?

Det du skal kjøre (120km daglig) dekkes av veldig mange elbiler i dag, så spørsmålet er om hva slags forhold du har til bil og hva budsjettet ditt er. Vil du har en "fin" bil, eller er det et nødvendig onde for å komme seg til og fra arbeid? Trenger du f.eks hengerfeste? Vil du ha en brukt bil som dekker behovet ditt, en rimeligere ny bil som f.eks en peugeot e-208 eller synes du 4-500000 for en model 3 eller en brukt model S er aktuelt? Fordelen med f.eks en model 3 LR er at du kan kjøre tur-retur tre-fire ganger uten å lade. Bakdelen er pris og at forsikring er dyrere.

Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

Wisd0m

"Ikke privat lading tilgjengelig. Bor i Oslo og kan lade på gateparkering."

Er denne ladingen dyr? Kan være verre å lade uten lading hjemme, så jeg anbefaler at du gjør ditt ytterste får å få lading hjemme.

MG ZS EV er en billigbil som fint vil klare ditt behov. Evt. kan du gå noen steg opp i pris til Tesla Model 3 Standard Range Plus.

RJK

Han kan stå 3 timer i tidsrommet 09-20 til en pris av 15 kr per time. mellom 20 og 09 koster det 5 kroner timen. Normalt får man 7,2 kW effekt per time, men de gamle ladestolpene gir max 3,6 kW effekt, mens noen steder får man faktisk hele 22 kW effekt, selvsagt begrenset av hva bilen kan ta i mot.


Dvs, kommer han hjem kl 17 og kan dra så seint som 09 neste dag, så betaler han 45,- for de 3 første timene og 65,- for de neste 13 timene. Det koster han altså 110 kroner for parkering og lading. Med 7,2 kW per time ladet, kan han altså få maksimalt 115 kWh, om bilen bare hadde hatt plass til så mye strøm, og da til en pris per kWh som er rett over en krone.


Batteriet er endel mindre, så si at han ikke lader mer enn mellom 20-80 SoC, altså 60 % av totalt 72 kWh som blir 43 kWh, så blir prisen 2,62 per kWh inkludert parkeringstiden for perioden. Om han har alternativ parkeringsplass (600 kroner i året for beboerparkering), så er det kanskje dumt å stå lengre enn han må, og han må ikke stå mere enn ca 6 timer. , kan han komme ned i 30 kroner (parkerer etter kl. 20), og kWh-prisen går da ned i 0,71 kroner per kWh.


Klart, det er litt ubeleilig å drive å flytte bilen etter bare 6 timer, spesielt om du setter den til lading kl. 20, så da står man kanskje like greit til man må dra, og da må han betale for inntil 13 timer til 65 kroner, og havner da på 1,55 per kWh.


Og for å være litt realistisk så kjører han vel ikke så mye per dag og kan stå kortere, så da kan man korte ned tiden noe mere, og kanskje rekke å lade ferdig på kortere tid, og dermed ikke opptar ladeplassen mer enn på kvelden.Da blir det som sagt ned på pris per kWh på 0,71 per kWh, siden man ikke betaler i den "dyre" tiden, og kun betaler for den tiden bilen trenger for å lade.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vollis47

Gateparkering med lading blir kanskje ikke så dyrt om en bare trenger å lade hver annen eller tredje dag. En ladeboks er jo heller ikke gratis i anskaffelse.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

Thomas Parsli

Sitat fra: sindrepetter på onsdag 07. oktober 2020, klokken 19:01

Ikke privat lading tilgjengelig. Bor i Oslo og kan lade på gateparkering.

Det finnes Telsa på Finn med gratis super charge.

Hva vil lønne seg tenker dere?

Gratis superlading er genialt hvis du kjører ekstremt mye (selger) eller er på hytta hver eneste helg og må lade på veien. Når du kjører 120km/dag har det lite å si.

Beboerparkering koster 900,-/år etter prisjusteringen, da er det sannsynligvis billigere å betale for (kommunal)lading enn å leie en garasje med lademulighet.

Jeg anbefaler en bil med over 240km rekkevidde så du slippe å lade hver dag og ikke trenger å bekymre deg om rekkevidden i dårlig vær.

En Renault Zoe til 249.900,- er et godt kjøp (men ville nok lagt på noe utstyr, spesielt ladepakken)



2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

RJK

Fasan, dette hadde gått meg forbi.

Dette er jo skikkelig råttent gjort. Det blir jo under ett år siden dette ble innført fra 1. mars. Det er jammen meg alt for tidlig å endre pris etter bare 6-9 måneder. Reagerer selv om det ikke direkte rammer meg. Men ser prisen for parkering i andre soner går jo opp i tillegg, og det vil ramme meg også.

Og unnskyldningen om forurensning er jo helt borte vekk, dette er jo ren ekstrabeskatning siden elbiler ikke forurenser, og mange elbilister bruker jo uansett kollektivt i byen, men må likevel ha en bil.Nei, nå håper jeg Oslo-folk får opp øynene og kaster henne og MDG på hodet ut av rådhuset.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/yRvJ0g/mdg-lan-og-oslobyraadet-innfoerer-nytt-kjempehopp-for-p-avgifter
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Tjomsas

Sitat fra: RJK på torsdag 08. oktober 2020, klokken 19:49
Fasan, dette hadde gått meg forbi.

Dette er jo skikkelig råttent gjort. Det blir jo under ett år siden dette ble innført fra 1. mars. Det er jammen meg alt for tidlig å endre pris etter bare 6-9 måneder. Reagerer selv om det ikke direkte rammer meg. Men ser prisen for parkering i andre soner går jo opp i tillegg, og det vil ramme meg også.

Og unnskyldningen om forurensning er jo helt borte vekk, dette er jo ren ekstrabeskatning siden elbiler ikke forurenser, og mange elbilister bruker jo uansett kollektivt i byen, men må likevel ha en bil.Nei, nå håper jeg Oslo-folk får opp øynene og kaster henne og MDG på hodet ut av rådhuset.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/yRvJ0g/mdg-lan-og-oslobyraadet-innfoerer-nytt-kjempehopp-for-p-avgifter

Elbiler tar fortsatt opp areal i byen. Det er en kostnad for samfunnet.

Thomas Parsli

Sitat fra: RJK på torsdag 08. oktober 2020, klokken 19:49
Fasan, dette hadde gått meg forbi.

Dette er jo skikkelig råttent gjort.
...

Prisen øker fra 600,-/år til 900,-/år - eller under 2,50/dag.

Til sammenligning koster det minst 1500,-/mnd å leie en privat parkeringsplass innenfor ring 3.

Og i Stockholm koster beboerparkering 1100,-/mnd (13.200,-/år)

900,-/år er grisebillig!
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

RJK

Folk som flytter fra byen, er og en kostnad...


Skal riktignok mye til for at man går til det skrittet, men det er jo en viss utflytting allerede, bl.a. av barnefamilier. Fortsetter det slik som nå med mulighet for å sitte på hjemmekontor i en stilling der slikt var uhørt før, så begynner det å friste. Pga barn og delt bosted, så har jeg nå ca 5 år igjen hvor jeg "må" bo i byen (da blir jenta mi 18).


Hva som skjer etter det, kommer jo veldig an på henne, og hva hun vil gjøre i forhold til skolegang mm, i tillegg til jobbsituasjonen selvsagt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 08. oktober 2020, klokken 20:27
Sitat fra: RJK på torsdag 08. oktober 2020, klokken 19:49
Fasan, dette hadde gått meg forbi.

Dette er jo skikkelig råttent gjort.
...

Prisen øker fra 600,-/år til 900,-/år - eller under 2,50/dag.

Til sammenligning koster det minst 1500,-/mnd å leie en privat parkeringsplass innenfor ring 3.

Og i Stockholm koster beboerparkering 1100,-/mnd (13.200,-/år)

900,-/år er grisebillig!


Nå tenkte jeg mere på prisøkningen, ikke summen i seg selv. Det er 50 % økning på under ett år. Og beboerparkeringssoner finner du selv i områder godt utenfor Oslo sentrum som f.eks. Vestli.


Hadde man slått sammen Oslo og Viken, hadde det vært grunnlag for en mer helhetlig politikk med bl.a. etablering av skikkelige pendlerparkeringer.


Oslo kan jo ikke kreve at det opprettes pendlerparkeringsplasser i Drammen, Asker, Bærum, Lillestrøm, Jessheim, Fredrikstad, Sarpsborg, Halden, Ski eller Moss slik at folk kan ta bilen fra distriktene hvor det er dårlig med offentlig transport, for så å få et skikkelig kollektivtilbud inn til byen, og spredenett til områdene hvor folk vil ha sin arbeidsplass.


Men det er jammen det som trengs for at vi skal få løsninger som tar hensyn til både vår spredde bosetting, og det at bedrifter absolutt skal etablere seg sentralt og det offentlige skal ha de ansatte de behøver.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Magnito

Blir det ikke litt tullete å frikoble prosentvis økning fra sum? Det er jo ikke uvesentlig at prisen endres fra grisebillig til nesten like grisebillig.

Selvsagt, om den fortsette å øke i samme takt i mange år fremover kan jeg til en viss grad forstå at man reagerer, men selv om det har vært normen frem til nå er det da virkelig ikke sånn at det er en rett å bo sentralt i Oslo og forvente at kommunen skal sponse deg med parkeringsplass?

Daniel_0007

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 08. oktober 2020, klokken 20:27
Sitat fra: RJK på torsdag 08. oktober 2020, klokken 19:49
Fasan, dette hadde gått meg forbi.

Dette er jo skikkelig råttent gjort.
...

Prisen øker fra 600,-/år til 900,-/år - eller under 2,50/dag.

Til sammenligning koster det minst 1500,-/mnd å leie en privat parkeringsplass innenfor ring 3.

Og i Stockholm koster beboerparkering 1100,-/mnd (13.200,-/år)

900,-/år er grisebillig!

På etterstad der jeg bor som er innenfor ring 3 så får man leid garasjeplass for 1000 kr og parkeringsplass for rundt 600 :P
Model 3 2019 LR Rwd

batterimannen

Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 09. oktober 2020, klokken 10:11
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 08. oktober 2020, klokken 20:27
Sitat fra: RJK på torsdag 08. oktober 2020, klokken 19:49
Fasan, dette hadde gått meg forbi.

Dette er jo skikkelig råttent gjort.
...

Prisen øker fra 600,-/år til 900,-/år - eller under 2,50/dag.

Til sammenligning koster det minst 1500,-/mnd å leie en privat parkeringsplass innenfor ring 3.

Og i Stockholm koster beboerparkering 1100,-/mnd (13.200,-/år)

900,-/år er grisebillig!

På etterstad der jeg bor som er innenfor ring 3 så får man leid garasjeplass for 1000 kr og parkeringsplass for rundt 600 :P

Vi leide ut for 1400 kr mnd på Storo da vi bodde der for 2 år siden...
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA