Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

C-zero lader kun med ladekladd

Startet av el Zero, torsdag 02. november 2023, klokken 07:54

« forrige - neste »

el Zero

Jeg har en c-zero 2011 mod. som ikke vil lade med Easee-laderen. Vifta starter når jeg setter inn kabelen, men så avsluttes ladingen før den har begynt. I Easee-appen står det at ladingen er avsluttet fordi den ble avbrutt eller batteriet er fullt.

Bilen lader som normalt med den medfølgende ladekladden.

Bilen vil ikke lade på hurtigladestasjon.

Jeg vet det er skrevet mye om feil på ombordlader, men det virker som at de fleste da får ladet på hurtiglader. Noen som har en ide om hva som er galt?

Mercedes EQC 2021
Citroën C-Zero 2011

TB

Den var litt spesiell - har du kommet noe videre?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

el Zero

Nei, jeg har ikke sett mer på det. Bilen brukes jo kun til småkjøring pga rekkevidden og da lader vi hjemme. Men det ville vært tryggere å lade med Easeeladeren - og bilen ville få større aksjonsradius hvis vi kunne fylle opp på hurtigladestasjon.

Mercedes EQC 2021
Citroën C-Zero 2011

TB

Har du testet å sette Easee ladeboks ned til 6-8A - om den lader da, slik som ladekabelen?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

el Zero

Takk! Har ikke prøvd det, men det skal jeg gjøre. Men noe må ha skjedd - før ladet den med Easee og hurtigladere. Er det mulig at bilen ikke «kommuniserer» med Easee og hurtiglader lenger? Og at nødlader ikke trenger dette?
Mercedes EQC 2021
Citroën C-Zero 2011

TB

#5
Sitat fra: el Zero på tirsdag 05. desember 2023, klokken 22:51Takk! Har ikke prøvd det, men det skal jeg gjøre. Men noe må ha skjedd - før ladet den med Easee og hurtigladere. Er det mulig at bilen ikke «kommuniserer» med Easee og hurtiglader lenger? Og at nødlader ikke trenger dette?
Kommunikasjonen for lading via Easee og nødlader er helt lik, en svært enkel kommunikasjon fra lader til bil. Det går ingen data i retur fra bil. Tanken var at likeretter klarer lading opp til 8A, men feiler om strømmen blir for høy. Kan være svekkede komponenter i bilen som ikke klarer strømmen. I teorien kan det fungere en kort tid med høyere strøm, før det feiler?

CHAdeMO hurtiglading kommuniserer via CAN bus, som blir benyttet ombord i biler til alle typer kommunikasjon.
Hurtiglading kan feile pga. defekt AC, eller feil på batteri.

Dvs, det her ingen likhet med kommunikasjonen på hurtilading og saktelading. Feilen er trolig i noen av bilens komponenter.

Til sammenligning, CCS hurtiglading benytter Homeplug Green PHY, en PLC (Power-line communication) variant.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA