Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vekt, Model Y

Startet av Radial, søndag 26. april 2020, klokken 22:32

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Y har ca 70% deler fra model 3 leste jeg et sted her inne. Og så har Y varme pumpe som ikke model 3 har. Jeg fatter hvordan de har klart å lage Y såpass lett ift model 3? Noen som vet dette?

z4rd

#16
Det har vært referert til 76% tidligere, ref. denne artikkelen:
https://cleantechnica.com/2019/01/31/tesla-model-y-to-share-76-of-parts-with-model-3-built-at-gigafactories/

Hvis du ser på de forrige linkene jeg postet, samt inkluderer smartere og kortere ledningsnett i TMY, så tror jeg man har en god del av forklaringen på nevnte vektreduksjon.

EDIT: "Electric cars in Norway" - du stiller for øvrig det samme spørsmålet som egentlig danner denne tråden, ref. første innlegget ;)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Radial

Man har vel automatisk litt av svaret på den greie rekkevidden til 3 og Y i vekta.

En x75 veier vel omtrent som mange av hovedkonkurrentene til Y, og har relativt lik rekkevidde på samme ca samme batterikapasitet...selv om x ligger noen hestehoder forran der og.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

DagfinnN

Så vidt jeg forsto av tear-down er karosseriet annerledes med mye mer aluminium enn Modell 3. Er imidlertid usikker på hvor mye aluminium det er i 3. Noen som vet?
S og X har jo svært mye av dette materialet i stedet for stålplater, noe som er gunstig i forhold til rust.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Thalgar

Model Y LR Quicksilver, 2023

DagfinnN

Takk, ikke mye aluminium der. Da kan det se ut som om det er mye mer i Y = veldig bra!
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

ToWalkOrDrive

En ting som gjør e-tron tyngre er lyddemping...tunge matter...en annen ting er et ekstremt kjølesystem som blant annet inneholder 40 meter rør. Dette veier en del. Audi-ingeniørene lever i den villfarelse at vekt ikke påvirker rekkevidde, men særlig om en skal til et fjell gjør det jo det.

Kunne godt tenkt meg 100kg ekstra lydisolering på Model Y og bedre dempere...
Tesla Model Y                         2021-

Radial

Jeg frøys og banka ut all lyddemping i en stor japansk 90-talls luksus sedan for mange år siden, som skulle bli motorsport prosjekt, det kom bare 45-50kg asfalt maks ut av den 🤔

Får håpe Tesla har vært smart med lydisoleringen, elektriske blikkbokser finnes det nok av.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

Vi snakket om VP i Y og hva det veide ift M3.

Dette med VP vises på denne video men hvor mye veier VP?


https://youtu.be/TOrrdqje9Og

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA