Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde og ladehastighet på vinter langt under forventet.

Startet av Drodoo, mandag 11. januar 2021, klokken 18:53

« forrige - neste »

Drodoo

Heisann.

Relativt ny eier av en seat mii first edition her.


Jeg tenkte jeg bare skulle høre litt med dere andre, jeg har nå kjørt ca 1700 med min seat og har hatt den ca en og en halv mnd.

Grunnet noe uforutsett i livet  har den i hovedsakelig blitt brukt i kjøring fra Sogn i Oslo til Moss / Fredrikstad. Og endel bykjøring i Oslo.

Men jeg er utrolig skuffet over rekkevidden og minst hurtigladingen på denne bilen.

Siste tur jeg tok, startet vi med fult batteri, dro fra Sogn i Oslo, kjørte til Fredrikstad. På E6 lå vi i 90 hovedsaklig, ellers fulgte vi fartsgrensen. Fra Sogn til Fredrikstad brukte bilen opp ca 7/8 av strømmen. Når vi skulle lade opp på hurtiglader i Fredrikstad. Så var ikke effektiv lading mer enn 25 kW.

Ladet der en halvtimes tid, og kjørte videre. Så jo det at dette var langt fra nok, så stoppet derfor på en ny lader underveis, denne viste at bilen hadde 23% batteri, og vi stod der i ca 30 minutter. På denne tiden ladet bilen med en hastighet på 26,6 kW. Dette er jo "nær" halvparten av de 40 den skal kunne ?

Og ikke minst, bilen/appen viser per dags dato (med ca -6 til -1 grader ute) at bilen kun har 126km rekkevidde. Noe jeg opplever at stemmer relativt greit.

Er det noen andre som opplever dette med bilen ? Selv med så milde kuldegrader ? Hvordan rekkevidde har dere ? Og hvor hurtig lader bilen deres på en 50kw hurtiglader ?


(Burde også kanskje nevne at selv om bilen er helt ny, og kjøpt direkte fra seat, har den fortsatt ikke mulighet til 7,2kwh ladning, men har fått time til oppgradering av software som skal fikse dette, men er en og halv mnd ventetid hos møller bil Ryen, så fortsatt ikke fått den oppdateringen)

ovev

Hei
126km rekkevidde høres lavt ut, men oppgitt rekkevidde er basert på de siste kilometer med kjøring. Se heller på tilgjengelig batterikapasitet. Husk også at fart og vær og vind har mye å si på forbruket.
Du kan nok bare glemme å få 40kW lading. Det er oppgitt under absolutt ideelle forhold (25-30 grader, nesten tomt og varmt batteri) og er kun toppeffekt. Snitteffekt vil være lavere. Siste hurtiglading jeg hadde på E-upen ga kun 19,5 kW i snitt, fra 37-73% og ca -5C. Batteriet var da kaldt (kun kjørt et par mil)
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV innlevert
2018 Hyundai Kona EV solgt
2020 VW E-up! Entry hentet 10/9/20 solgt
2020 VW ID3 kjøpt 5/6724

telcontar

Jeg får rundt 130km ved fulladet, kun småkjøring, så det drar opp forbruket veldig mye nå som det er så kaldt. Jeg forvarmer også en god del.

arthur

Sitat fra: telcontar på tirsdag 12. januar 2021, klokken 11:19
Jeg får rundt 130km ved fulladet, kun småkjøring, så det drar opp forbruket veldig mye nå som det er så kaldt.

Får omtrent det samme ved småkjøring og full utnyttelse av alle varmekilder, setevarme osv osv, men så snart jeg kjører noe lenger enn kun lokal småkjøring så øker rekkevidden betydelig. Med andre ord ser jeg ike noe problem, med rekkevidden i forhold til forventninger og de tester som bilen har vært med på. Lader kun hjemme og har god tid så den biten tenker jeg ikke på.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Daruu

Sjekk strømforbruket ditt på den aktuelle turen i appen.
Hvis du starter i kald bil med kaldt batteri går det mye strøm bare på å få opp tempen.

Med OK mengde varme og litt blandet motorvei/bygdevei ligger jeg på ca 18, 5kwh/100km, men da starter jeg med forvarmet bil/batteri.

Har sett tall i appen, hvis man starter uten noen form forvarming og minus nesten 25 grader, på over 30kwh/100km...
2020 VW Eup range

BatteriOgFossil

Jeg har samme erfaring som @arthur.

Bilens rekkeviddeestimator er omtrent null verdt. Jeg ser heller på "tankmåleren" og beregner basert på erfaring med min kjørestil over tid at hver 1/4 varer til ca 50 km langkjøring når man holder fartsgrensen på norsk landevei. På dager med veldig mye vind og dårlig vær noe mindre. Og på sommerstid noe mer.

At gjennomsnittshastighet på hurtiglader i løpet av en ladesesjon på ca 30 minutter ligger på ca 25kW stemmer godt overens med mine erfaringer også. Det er vel oppgitt 40kW i "brosjyren", men det gjelder bare under optimale forhold, og er dessuten toppunktet på ladekurven (et batteri kan ikke lades med maks ladehastighet fra 0 % til 100 % - ingen elbiler i dag klarer det).

Er godt fornøyd selv med bilen, men skulle også gjerne sett at den ladet noe raskere :)

ovev

Tidlig høst kjøring med gode temperaturer kjørte jeg 270km på en lading på en tur med et par korte stopp. Vinterstid er rekkevidden ca 200km (2 turer på 100km). Ved småkjøring vinterstid ca 130km.
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV innlevert
2018 Hyundai Kona EV solgt
2020 VW E-up! Entry hentet 10/9/20 solgt
2020 VW ID3 kjøpt 5/6724

arthur

Rekkeviddetest som - https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbiltest/rekkeviddetest-sommer-2020/mer 2020

Rekkeviddetest vinter 2020 - https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbiltest/rekkeviddetest-vinter-2020/

I begge testene finner man bilen. og disse testene viser at bilen holder hva som er lovet, men masse småkjøring på kalde vinterdager er noe helt annet og spiser strøm. Man opplever vel noe av det samme med en fossilbil?

En annen test av bilen konklluderer vel med at bilen kunne også ha vært brukt på lengre turer hadde det ikke vært for (alt) treg lading, men bilen er vel uansett ikke tiltenkt den type bruk, ikke for oss i alle fall, men kan brukes også til det.

Når, eller hvis, man ikke har rekkeviddeangst på vinteren, men bruker bilen til hva den vel først og fremst er tenkt for så er jeg litt imponert over hvor raskt bilen blir varm, vinduene frie for is og setene så varme at jeg skrur av varmen for ikke å bli "svidd". Fossilbilen får vile til våren kommer og lengre turer blir mer aktuelt igjen!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Lars79

Sitat fra: Drodoo på mandag 11. januar 2021, klokken 18:53

(Burde også kanskje nevne at selv om bilen er helt ny, og kjøpt direkte fra seat, har den fortsatt ikke mulighet til 7,2kwh ladning, men har fått time til oppgradering av software som skal fikse dette, men er en og halv mnd ventetid hos møller bil Ryen, så fortsatt ikke fått den oppdateringen)

Så du har fått bekreftet at det fines en sw-oppdatering som fikser dette? Altså ladning på 7,2 kW på 1-fas?

Mippen

Jeg merker ikke så stor forskjell på rekkevidden om vinteren og sommeren. Det må være mer enn et par minus for at jeg skal merke vesentlig forskjell. Bor riktig nok på Vestlandet med kjølige temperaturer om sommeren og milde vintre. For eksempel i over 20 minus er omtrent rekkevidden halvert.
Fremtiden er elektrisk.

Elmo

Sitat fra: Lars79 på mandag 18. januar 2021, klokken 21:37
Så du har fått bekreftet at det fines en sw-oppdatering som fikser dette? Altså ladning på 7,2 kW på 1-fas?
Det er og bekreftet i andre tråder her.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Sandvika

Min viser 97km ved fulladet(!). Som andre sier så knytter dette seg til snitt forbruk siste turer. Min bil går 2x2km hver dag med fullstendig opptining før hver tur. Ville likevel ikke vært bekymret for å legge ut på 15-20mil...

edyrli

Kan legge inn min erfaring med rekkevidden også.
Kjørte i helga Jæren - Bergen. 200km.
Turen til bergen gikk uten ladestopp. Det inkluderer 2 stopp på ferger og 3 undersjøiske tunneller. Nå var det fint vær men fortsatt Februar og langt fra sommertemperaturer. Klima på 22 grader hele turen.
Synes dette er meget fra for en liten bybil å være.

Turen hjem gikk med en ladestopp på 15 minutter for å slippe rekkeviddeangst imot slutten.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

Mippen

Jeg syns som nevnt at rekkevidden på bilen er bra. Jeg kjørte Bergen - Trøndelag i påske uken tur/retur med ski på taket. Når jeg kjørte oppover var det storm langs kysten, og det var heller ikke så bra vær nedover igjen med vind og snø mange steder. Det holdt med 2 ladestopp hvor jeg ladet til 80 %, og et lite hvor jeg ladet 20 % for å ha litt sikkerhetsmargin. Ladetiden er jeg imidlertid ikke fornøyd med. Jeg får ikke høyere snitt enn 33 kW og på de første stoppene ligger jeg gjerne på 24 kW.  På den raskeste ladingen ladet jeg fra 3 - 80 %, og da tok det 54 minutter. Neste stopp ladet jeg fra 21 - 80 % på 43 minutter. På siste ladet jeg i 16 minutter bare for å få litt sikkerhetsmargin. Hadde akkurat like mange kilometer igjen som bilen viste, men var dårlig vær og strømkrevende rute.

Til sammenligning kjørte jeg samme turen et par ganger med min gamle VW e-Up. Den brukte rundt 25 min kortere tid på lading selv om jeg hadde 4 stopp. Jeg måtte riktig nok kjøre en annen rute med en ekstra ferge deler av turen for å ha tilgang til nok ladere, men jeg brukte like lang tid på turen totalt (12 timer).

Som en kuriositet kjørte vi med to biler oppover denne påsken. Resten av familien startet en time senere i en Volvo XC 60. Jeg kom fram en halvtime før de. På en så lang tur har man naturlige pauser, så at man må lade av og til er derfor ikke en krise.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA