Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Electrical system: fault

Startet av tromsø, søndag 16. juni 2024, klokken 09:05

« forrige - neste »

tromsø

Vi har kjørt vår e50 i fire år uten problemer og så kommer dette 1 dag før vi skal dra på bilferie til Stockholm!

Bilen står i garasjen. Den går å fyre opp men går ikke i D eller R, kan kun velge N eller P. I bilen får jeg meldingen (på svensk) "det finns ett fel i det trådbundna laddsystemet" og appen sier "Electrical system: fault". Har koblet fra 12V batteriet og på igjen men dette hjelper ikke.

Noen som kan hjelpe?!
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

hELgenen

Sitat fra: tromsø på søndag 16. juni 2024, klokken 09:05Vi har kjørt vår e50 i fire år uten problemer og så kommer dette 1 dag før vi skal dra på bilferie til Stockholm!

Bilen står i garasjen. Den går å fyre opp men går ikke i D eller R, kan kun velge N eller P. I bilen får jeg meldingen (på svensk) "det finns ett fel i det trådbundna laddsystemet" og appen sier "Electrical system: fault". Har koblet fra 12V batteriet og på igjen men dette hjelper ikke.

Noen som kan hjelpe?!

Jeg vet ikke om det hjelper, men et "triks" som kan hjelpe, gitt at det er feil feilmelding er å gå ut av bilen - låse den..la den stå noen minutter, så åpne og prøve på nytt.

Jeg tror den feilen du har her er litt mer alvorlig og reell..sånn sett har jeg ingen tro på at det over vil hjelpe i din situasjon, men det var ett tips jeg fikk fra verksted en gang og det skader ikke å prøve.

Skulle jeg tippe så er det høyvolt sikringen som har gått i batteriet - siden du kan sette den i P og N.
Det betyr at batteriet må ut og sikring byttes. Deretter må man feilsøke på hvorfor feil oppstod..det kan være motor, det kan være noe tilnyttet sikkerhetssystemer...Uansett - dette vil ta tid å fikse.



tromsø

Takk for svar hELgenen. Bilen har vært i garasjen hele natten men samme feil idag. Har også prøvs 10s reset med volumknappen, ingen hell.

Fikk akkurat pratet med Audi selger (hyggelig fyr) og han lovte at verkstedet skal se på den i morgen tidlig. Men ja, hvor lang tid dette tar er det ingen som vet.. Berger kommer å tar den til verkstedet i ettermiddag.

Vi skal være på ferie med bilen i 5 uker fra i morgen og forsikringen dekker 15 dager eller til bilen er reparert. Dette blir en trasig start på ferien  :(
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Orbit

Dersom du har hatt service hos forhandler har du også mobilitetsgaranti i tillegg til forsikringen. Da vil du kunne få lånebil lenger - og sannsynligvis også en større bil enn forsikringen stiller opp med - dersom dere trenger plass til folk og baggasje på ferie.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

tromsø

Sitat fra: Orbit på søndag 16. juni 2024, klokken 11:01Dersom du har hatt service hos forhandler har du også mobilitetsgaranti i tillegg til forsikringen. Da vil du kunne få lånebil lenger - og sannsynligvis også en større bil enn forsikringen stiller opp med - dersom dere trenger plass til folk og baggasje på ferie.

Takk og æ håper det! Vi får se i mårra..
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

tromsø

Det ble travelt i går men en fantastik fyr på verkstedet (Møller Tromsø) jobbet overtid for å finne ut feilen. Og hva han kan si så langt er at "de tre batterimodulene snakker ikke med hverandre og hele pakken må demonteres, ukjent reparasjonstid".

Vi skal få leiebil fra Audi i dag og drar av gårde mot Stockholm i ettermiddag eller i morgen. Dog dekkes leien kun til bilen er ferdig på verkstedet og hvis det blir før vi er tilbake i slutten av juli så får vi se hva som skjer. Håper på en løsning.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

tromsø

#6
Etter 3 måneder på verkstedet så er bilen endelig tilbake. Ble gjort mye feilsøking, kommunikasjon med fabrikk og til slutt bytte av 3 av de 21 batterimodulene som e50 modellen har. Og bytte av noen kabler og batteristyringsmoduler (disse hadde varmgang). Alle problemene vi hadde går på 8års batterigarantien, hvis noen lurer.

Er også interessant å oppleve forskjellene på lånebilen ID5  og etron. etron er bedre på alt unntatt rekkevidde! Var godt å få den tilbake  :)
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Electric cars in Norway

Sitat fra: tromsø på lørdag 05. oktober 2024, klokken 13:39Etter 3 måneder på verkstedet så er bilen endelig tilbake. Ble gjort mye feilsøking, kommunikasjon med fabrikk og til slutt bytte av 3 av de 21 batterimodulene som e50 modellen har. Og bytte av noen kabler og batteristyringsmoduler (disse hadde varmgang). Alle problemene vi hadde går på 8års batterigarantien, hvis noen lurer.

Er også interessant å oppleve forskjellene på lånebilen ID5  og etron. etron er bedre på alt unntatt rekkevidde! Var godt å få den tilbake  :)

3 mnd! Det var da voldsomt så lang tid?

tromsø

2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

turfsurf

Sitat fra: tromsø på lørdag 05. oktober 2024, klokken 13:39Er også interessant å oppleve forskjellene på lånebilen ID5  og etron. etron er bedre på alt unntatt rekkevidde! Var godt å få den tilbake  :)
Ja, den er jo åpenbart mye bedre på å bruke strøm og :D
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Eladdin - Elbilfareren

Må være en feil. En elbil med færre bevegelige deler enn i en fossilbil (deler som aldri går i stykker) kan da vel ikke gå i stykker?
Trodde elbiler var bombesikre jeg(?)
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA