Trenger du en rød Think?

Startet av worry, torsdag 27. juli 2023, klokken 11:26

« forrige - neste »

worry

Takk for det Gutta!

Ja, digg med varme. Man tåler jo å kjøre uten varme hvis man er forberedt på det. Men i fuktig vær, så er det litt farlig. Rutene kan dugge eller ise ned ganske fort, og da har man ikke sjans. :-)

Den fungerer glimrende. Den er på 4kW, akkurat som originalvarmeren. Å bare ha den originale varmeren som ekstra volum i systemet er nok litt lite, for med plussgrader som nå går det ikke lenge før den bør skrus av. Fordelen er at varmen kommer fort.

Jeg kjøpte denne brenneren brukt på Finn. Så jeg vet ikke hvor tanken er tatt fra. Har sett etter en annen tank, for denne er veldig liten. Kanskje bare 1 liter. Er litt gnien på prisen nå, for jeg har brukt alt for mye penger på å reparere denne bilen.

Når det er sagt, så repeterer jeg at bilen er til salgs. Jeg har jo to biler til med skilter på. Prøver nok på Finn om en stund, men jeg må gjøre en jobb i batteriet først. Et par dårlige celler må byttes. Bilen går bare ca 8 mil nå.
Think lithium

Marsto

#46
Sitat fra: worry på tirsdag 04. november 2025, klokken 06:39Takk for det Gutta!

Ja, digg med varme. Man tåler jo å kjøre uten varme hvis man er forberedt på det. Men i fuktig vær, så er det litt farlig. Rutene kan dugge eller ise ned ganske fort, og da har man ikke sjans. :-)

Den fungerer glimrende. Den er på 4kW, akkurat som originalvarmeren. Å bare ha den originale varmeren som ekstra volum i systemet er nok litt lite, for med plussgrader som nå går det ikke lenge før den bør skrus av. Fordelen er at varmen kommer fort.

Jeg kjøpte denne brenneren brukt på Finn. Så jeg vet ikke hvor tanken er tatt fra. Har sett etter en annen tank, for denne er veldig liten. Kanskje bare 1 liter. Er litt gnien på prisen nå, for jeg har brukt alt for mye penger på å reparere denne bilen.

Når det er sagt, så repeterer jeg at bilen er til salgs. Jeg har jo to biler til med skilter på. Prøver nok på Finn om en stund, men jeg må gjøre en jobb i batteriet først. Et par dårlige celler må byttes. Bilen går bare ca 8 mil nå.
Worry....jeg tror sterkt på at denne unike bilen blir et samlerobjekt om ikke for lang fremtid,....hold på den og fix den til det maximale hvis du kan...da får du igjen investeringen ihvertfall....å vel så det....det er mitt inntrykk av denne helt unike bilmodellen som er utviklet og designet her i Norge.....grunnen til at jeg sier dette er fordi Enerdels Li-Ion høyspennings battericeller har en kvalitet som er meget god. Min 2010 mod. Think City stod på 80% full ladet helt uten påfyllings lading i 440 dager og hadde ikke tapt seg mer en max. 5% på alle disse dagene. Forutsetningen for det jeg sier er naturlig nok at man passer på batteripakken jevnlig. Det øker sjansen for at den varer veldig, veldig lenge.....
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

worry

Takk for det Marsto,

Jeg håper du har rett. Men uansett om den en gang blir samlerbil, så synes jeg den må gjøre nytte for seg. Og det har den virkelig gjort for oss. Nesten daglig får en Think her seg en tur.

Men vi må klare oss med en. Det koster penger å ha skilter, og de skal ha litt vedlikehold. Så jeg håper det røde lynet kan gi glede til en ny eier.  :)
Think lithium

Marsto

#48
Sitat fra: worry på søndag 09. november 2025, klokken 21:51Takk for det Marsto,

Jeg håper du har rett. Men uansett om den en gang blir samlerbil, så synes jeg den må gjøre nytte for seg. Og det har den virkelig gjort for oss. Nesten daglig får en Think her seg en tur.

Men vi må klare oss med en. Det koster penger å ha skilter, og de skal ha litt vedlikehold. Så jeg håper det røde lynet kan gi glede til en ny eier.  :)
Det håper jeg også, virkelig. Den må for all del ikke skrotes, nei. Det er en dyrebar norskutviklet hel elektrisk bil langt forut for sin tid dette her, når man ser på den lange utviklings historien av Think så godt beskrevet i boka ELBIL PÅ NORSK. Den boka burde være obligatorisk lesing for alle som er interessert i elbiler her i Norge, synes jeg. 
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

worry

Det ble en tur til Aurskog med denne i dag. Ganske spennende siste del av turen på vei hjem. Hele turen ble 66 km. Allerede før 60 km fikk jeg Power Limit lampe. Power-meteret (hva heter det egentlig?) gikk i det røde området om jeg var uforsiktig med pedelen. Heldigvis ganske flatt gjennom Lillestrøm, men jeg har en liten siste kneik hjem. Da gikk det i krabbefart. Var redd det dårlige celleparet skulle gå til null.

Power Limit forsvinner igjen så snart laveste celle kommer seg et stykke opp igjen. Altså når nødvendig kraft er lavere. Men jeg hørte ingen releer klikke. Jeg trodde at den dårlige halvdelen av batteriet skulle kobles vekk når en får Power Limit.

Så nå må batteriet ut. Jeg har lest spenninger en stund, ved både opp- og utlading. Jeg kommer til å bytte 8 celler, i tre forskjellige blokker. De resterende ser ganske like ut. Jeg måler celler nå, av de jeg har reddet unna tidligere. Veldig tidkrevende. Tømmer vha 12V 55W bilpære. Lader med stabil strøm, og tar tiden. Må passe på så jeg ikke tømmer under 2,5V eller lader over 4,1 V.
Think lithium

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA