Felg- og dekktråden for e-tron

Startet av Orbit, onsdag 10. april 2019, klokken 00:46

« forrige - neste »

storeulv

Normalt er det plastdeksel, ja. Ang. boltdimensjon så er jeg nokså sikker på at det er 17 mm pipe du skal ha.
Hva ettertrekking angår så har jeg enda til gode å oppleve at det er noe å ettertrekke på disse hjulene, og det er med erfaring på 8 foskjellige biler fra 2002 og frem til i dag. Det måtte i så fall være at dekkmontøren har brukt for lavt moment på staven ved montering av hjulene.
Men det er klart; det er gratis å ettertrekke, og dermed er det en billig forsikring mot å miste et hjul i fart :)
Audi e-tron 50AS MY 2020

geddie

Ok, takk for svar. Regner med det følger med et redskap for å fjerne plastdeksel over boltene da? Får lete litt til helgen.

turfsurf

Det følger med ett sånt redskap for å fjerne bolthettene ja. Husk også 160 på momentnøkkelen.

Originalt kommer bilen med sikkerhetsbolter, en på hvert hjul. Disse blir fort ødelagte, hvis de fremdeles er i bruk på din bil ville jeg bestilt fire vanlige bolter og kastet sikkerhetsboltene i søpla. Måtte nettop ut med 2000,- for å få fjernet en siden forrige eier / verksted hadde herpet to av boltene.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geddie

Sitat fra: turfsurf på fredag 17. november 2023, klokken 05:29Det følger med ett sånt redskap for å fjerne bolthettene ja. Husk også 160 på momentnøkkelen.


Noen som vet hvor dette redskapet ligger i bilen? Nå har jeg saumfart bagasjerom og hanskerom uten å ha funnet det.

Orbit

Jeg måtte etterspørre dette på min bil da den var ny, og forhandler var ikke sikker på hvor det skulle være - men foreslo hanskerom, verktøysett etc uten at den ble funnet. Det endte opp med at jeg fikk en slik klype neste gang jeg var innom.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

turfsurf

Lå sammen med verktøyene i frunken på vår.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

FrodeN

Er på jakt etter "nye" originale Audi felger og dekk til min e-tron 50 2020 og ser det er noen aktuelle felger fra f.eks Q4 e-tron..
Men jeg leser at senterhull på Q4 er ca 57mm, mens min skal ha 66,1mm.. jeg kan med andre ord ikke bruke disse Q4 felgene?
Står senterhull størrelse alltid stemplet inni felgen?

Og.. hva med forskjellig bredde og ET på felgene (8;5 ET 40 og 9 ET 42). Jeg skal jo ideelt sett ha ET 36 og 265/45 R21 dekk på min "nye" quattro.


Orbit

Sitat fra: Orbit på onsdag 09. april 2025, klokken 14:05Jeg ser selv på Hankook iON evo som et alternativ når sommerdekkene snart må skiftes ut
Jeg har hatt disse på en ukes tid nå i 255/50ZR20 109W XL, og virker som et greit valg. Støyen er kanskje ikke så mye lavere, men det er i alle fall ikke mer dekkstøy innvendig i bilen. De originale Alenza 001 hadde litt tendenser til sporing på slitte veier, og det er helt borte med iON evo. Forbruket er nok noe ned som jeg hadde forhåpninger om (selv med nye dekk, som normalt ruller dårligere enn nedslitte dekk). Kjørte 353 km T/R Oslo-Gaustablikk nå i helgen, og fikk 22.6 i forbruk oppover, 15.1 på retur nedover - totalt 18.9 for hele turen. Dette er hovedsaklig landevei, og en del høydemeter. Kun motorveifart Oslo-Drammen. Veldig bra kjørevær, men likevel det laveste forbruket jeg noen gang har klokket inn på en slik tur. Brukte 83% av batteri, som tilsier en reel rekkevidde under slike forhold på 425 km.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA