Akustisk bilvarselsystem (AVAS)

Startet av Egil Fonn, tirsdag 04. juni 2019, klokken 18:31

« forrige - neste »

Egil Fonn

Støykilde lokalisert
Kikket inn de knøttsmå åpningene i grillen og kunne se to runde gjenstander som minnet veldig om tradisjonelle bil horn på bilens venstre side. Til høre for disse lenger mot midten er det plassert en firkant boks med riller. Ved oppstart av bil begynner denne boksen og ule selv om bilen står i park. All ulyd både rygging og framover høres ut til å komme fra denne boksen. Ikke helt greit å se hva som må demonteres og hvordan for å komme til bak grillen på Jaguaren..
Mercedes EQC fra 31.03.20
xBMW IX 40 fra sept.2022 (solgt 12.03.25)
xJaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
xBMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
xBMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
xTesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
xMercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Thomas Parsli

Hvis du vurderer å fjerne denne, bør du først sjekke om den blir kontrollert på PKKog hva slags type feil du får!

AVAS ble påbudt fra 1.7.2019, er en del av bilens sikkerhetsfunksjoner -slikt er normalt ikke ok å fjerne, samme hvor mye man misliker de...

Jeg antar du får en type-2 feil :(
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

turfsurf

#17
Sitat fra: Thomas Parsli
AVAS ble påbudt fra 1.7.2019, er en del av bilens sikkerhetsfunksjoner -slikt er normalt ikke ok å fjerne, samme hvor mye man misliker de...
/quote]
Vel, vi har enda ikke kommet til 1/7, så da er det ikke påbudt enda. Da er det vel ikke noe problem å fjerne det. Evt kan man pakke den inn i noe lyddempende materiale...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Thomas Parsli

Sitat fra: turfsurf på lørdag 15. juni 2019, klokken 11:37

Vel, vi har enda ikke kommet til 1/7, så da er det ikke påbudt enda. Da er det vel ikke noe problem å fjerne det.

Du må nesten lese det endelige direktivet, men det har vært forslag om at biler produsert med AVAS før 1.7.2019 faller inn under reglene.
Det var også et forslag om forbud mot knapp for å skru av/pause AVAS.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

4Matic Fanatic

Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 15. juni 2019, klokken 09:00
.. Ikke helt greit å se hva som må demonteres og hvordan for å komme til bak grillen på Jaguaren..
Luftgevær?
mvh, Arne :)


2019 Jaguar I-Pace EV400  |  2013 Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic SB SELGES 

Egil Fonn

Sitat fra: 4Matic Fanatic på lørdag 15. juni 2019, klokken 13:37
Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 15. juni 2019, klokken 09:00
.. Ikke helt greit å se hva som må demonteres og hvordan for å komme til bak grillen på Jaguaren..
Luftgevær?

Fristende å sette en kule i den ja :) Radiator ligger bak så kula bør helst ikke gå gjennom støy boksen. Kanskje en passe lang strikkepinne setter den ut av spill.. Det beste er å bevare den inntakt slik at den kan aktiveres om mangel ved pkk kontroll.
Mercedes EQC fra 31.03.20
xBMW IX 40 fra sept.2022 (solgt 12.03.25)
xJaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
xBMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
xBMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
xTesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
xMercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

olavxxx

Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 15. juni 2019, klokken 18:17
Sitat fra: 4Matic Fanatic på lørdag 15. juni 2019, klokken 13:37
Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 15. juni 2019, klokken 09:00
.. Ikke helt greit å se hva som må demonteres og hvordan for å komme til bak grillen på Jaguaren..
Luftgevær?

Fristende å sette en kule i den ja :) Radiator ligger bak så kula bør helst ikke gå gjennom støy boksen. Kanskje en passe lang strikkepinne setter den ut av spill.. Det beste er å bevare den inntakt slik at den kan aktiveres om mangel ved pkk kontroll.

Hva med å tette den med kitt eller noe, så kan du dra det ut hvis du angrer?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA