Emergency lane keep assist livsfarlig på norske innlandsveier?

Startet av rogersen, søndag 26. mai 2019, klokken 20:04

« forrige - neste »

rogersen

Sitat fra: Handyman på mandag 27. mai 2019, klokken 09:33
Sitat fra: rogersen på mandag 27. mai 2019, klokken 08:40
Sitat fra: Handyman på søndag 26. mai 2019, klokken 23:03
Sitat fra: rogersen på søndag 26. mai 2019, klokken 20:04
Denne fungerer jo ved at den hele tiden holder øye med høyre og venstre side av bilen ved hjelp av parkeringssensorene.
Nei den bruker kameraene og ikke ultralydsensorene. De måler bare avstand til objekter og kan ikke se veimerking.

Nope. Den bruker kameraene til å se på veimerkingen, men parkeringssensorene til å sjekke om det er noe "farlig" og at emergency lane assist dermed bør settes inn, dersom bilen går på utsiden av oppmerkingen. I den nye updaten vises jo dataene fra parkeringssensorene hele tiden ved "blinkende streker" i forskjellige farger rundt bilen.
Ikke enig. Systemet svinger bilen også tilbake i feltet på flerfelts motorveier, kun basert på info fra kameraene om veimerkingen, om du ikke bruker blinklyset.  Altså selv om det ikke er hindringer på siden av bilen i flere meters bredde.
Ultralydsensorene har alltid vært animert på min bil, og det er nok ingen indikator på at disse bidrar i denne sammenhengen. De kan så klart spille en rolle i funksjonen, men da kun som tilleggsinfo.
Hovedproblemet med sensorene er rekkevidden og at de i praksis bare forteller bilen hva som VAR på utsiden.
De fungerer først og fremt til måling av avstand til objekter med lav relativ hastighet til bilen.

Det er to forskjellige funksjoner her. Den ene er "vanlig" lane assist. Denne benytter kun kameraene og styrer bilen forsiktig inn igjen dersom en "glir" ut av filen sin. Dette er en valgfri funksjon som en kan velge å skru av eller på og som husker innstillingen sin. Denne har jeg slått av.

Den andre funksjonen er emergency lane assist. Denne benytter primært kameraene for å se om en holder på å forlate filen sin, og sekundært parkeringssensorene for å dernest avgjøre om bilen skal styre tilbake, dersom det er fysiske objekter i umiddelbar nærhet. Denne reagerer bråere og med varsellyd osv. Denne funksjonen lar seg ikke skru av permanent, men slår seg på igjen hver gang en starter bilen. Det er denne jeg mener er farlig når det er smal vei uten markert midtlinje.

Skal ikke garantere at jeg har forstått alt riktig, men det er slik jeg har skjønt det utifra litt prøving og feiling i alle fall. :)

Måkemannen

Sitat fra: rogersen på søndag 26. mai 2019, klokken 21:18
Sitat fra: Per Erland Nøkleby på søndag 26. mai 2019, klokken 20:55
Når cruise control så ser bilen alt som kommer for nært og bremser opp. Etter min erfaring så egner det seg ikke å bruke denne funksjonen på smale veger da alt fra motgående biler, syklister og hunder blir sett på som en fare og bilen bremser. Kjører derfor bare manuelt på smale veger, spesielt uten fotgjengerfelt. På motorveger synes jeg det virker bra.

Hei! Hadde ikke på autosteer eller cruise control. Som sagt så er dette et "emergency" system som slår seg på automatisk hver gang bilen startes. Dette er altså ikke egentlig et valg for brukeren, men tvungent. Dersom du ikke slår det av manuelt hver gang du skal kjøre. Altså veldig skummelt spør du meg.. Cruise control er et helt annet kapittel, den er totalt ubrukelig på alt annet enn motorvei, og ikke helt trygg der heller..
Så dette får man også på biler som ikke har AP?

Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk


Autowinder

Kommer det frem over tid at dette er farlig fordi det er mandatory/selvaktiverende ved hver oppstart, vil nok dette bli mulig å slå av i en sene oppdatering.
TMY 2025 LR AWD • BMW i3 2022 120ah FC

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

stefse

Nok et eksempel på vei som bør via GPS eller tilsv. blokkeres for all form for selvkjøring.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

jpg

Eller bare sende ut en oppdatering som deaktiverer funksjonen i "lave" hastigheter. Er nok bedre enn GPS overstyring, da lokalpolitikere ikke kan tukle med det...
2019 Tesla Model 3 LR AWD HF FSD

stefse

Mulig kameraene kan brukes til å detektere at veien er smal, i dårlig stand eller av andre grunner er ubrukelig for selvkjøring og assistanse systemer. Det varsles på skjermen at man kjører på en vei som ikke er god nok for at disse systemene er aktivert.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Sulle

Syntes ikke dette var så dramatisk. Du kan velge mellom passiv, kun varsel, og aktiv, der den styrer tilbake selv. Det var heller ikke noe problem å overstyre. Hvis bilen skjener uten at sjåføren har grep på rattet, sovner f.eks. styrer den tilbake som den skal. Hvis du aktivt styrer over ut på kanten må du overvinne en motstand i rattet tilsvarende det som skal til for å koble ut autopilot.
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

Spinner

Sitat fra: Sulle på onsdag 29. mai 2019, klokken 16:01
Du kan velge mellom passiv, kun varsel, og aktiv, der den styrer tilbake selv.
Det er på "Forward Collision Warning", dette er "Emergency Lane Departure Avoidance".

Sitat fra: Handyman på mandag 27. mai 2019, klokken 09:33
Ikke enig. Systemet svinger bilen også tilbake i feltet på flerfelts motorveier, kun basert på info fra kameraene om veimerkingen, om du ikke bruker blinklyset.  Altså selv om det ikke er hindringer på siden av bilen i flere meters bredde.
Bruksanvisningen til bilen er derimot enig ;)

"The Autopilot cameras and ultrasonic sensors monitor the markers on the lane you are driving in as well as the areas surrounding Model 3 for the presence of vehicles or other objects."

Inop

Sitat fra: Sulle på onsdag 29. mai 2019, klokken 16:01
Syntes ikke dette var så dramatisk. Du kan velge mellom passiv, kun varsel, og aktiv, der den styrer tilbake selv. Det var heller ikke noe problem å overstyre. Hvis bilen skjener uten at sjåføren har grep på rattet, sovner f.eks. styrer den tilbake som den skal. Hvis du aktivt styrer over ut på kanten må du overvinne en motstand i rattet tilsvarende det som skal til for å koble ut autopilot.

Enig, litt irriterende men ikke livsfarlig.

Dessuten er det vel heller norske innlandsveier som er livsfarlige, ikke emergency lane keep assist...
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

Muffinman

Samme irritasjonsmomentet på vår 2015 TMS 85D også. Den har AP1 og på smale veier med autovern legger man seg gjerne tett inntil når man møter noe. Vet ikke hvor mange ganger bilen har prøvd å styre inn i motgående trafikk, og det er temmelig skremmende. Så er det jo slik at jo større bil man møter jo nærmere autovernet legger man seg for å skape nok plass. Dermed skjer dette oftest når jeg møter vogntog.

Det var ikke riktig alle som trodde på meg når jeg fortalte at bilen prøvde å styre selv om hverken AP eller cruise var aktivert i starten, men så begynte flere å oppleve det samme :)

Xwarf

Kjipt at det ikke går an å skru av for godt.
Sjukt irriterende på de smale veiene jeg kjører hver dag på vei til jobb.
Piping uling og nøkking i rattet hele tiden.

Handyman

Sitat fra: Spinner på torsdag 30. mai 2019, klokken 02:00
Sitat fra: Handyman på mandag 27. mai 2019, klokken 09:33
Ikke enig. Systemet svinger bilen også tilbake i feltet på flerfelts motorveier, kun basert på info fra kameraene om veimerkingen, om du ikke bruker blinklyset.  Altså selv om det ikke er hindringer på siden av bilen i flere meters bredde.
Bruksanvisningen til bilen er derimot enig ;)

"The Autopilot cameras and ultrasonic sensors monitor the markers on the lane you are driving in as well as the areas surrounding Model 3 for the presence of vehicles or other objects."
Det er upresist skrevet, og beregnet for personer som ikke kjenner hvordan teknologien fungerer.
Ultralydsensorer kan IKKE se veimerking, de kan kun måle avstand til objekter (les eks. biler i blindsonen)!
Objekter med kort utstrekning langs veien, passerer så fort at de er historie lenge før bilen rekker å gjøre noe med det.
Husk at sensorene bare har 8m rekkevidde, og det er ca 0,3sek i 80km/t. De kan bare hindre sammestøt i meget lav fart (Summon Autopark ol.) 
Kameraene ser veimerkingen, samt veikant hindre (drivable area) langt frem og denne infoen brukes til å varsle og styre bilen tilbake.
Jeg sier ikke at sensorene ikke medvirker til å unngå sammenstøt med objekter nær bilen, bare at det kameraene som gjør jobben, og gjerne helt alene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Spinner

Sitat fra: Handyman på fredag 31. mai 2019, klokken 12:00Jeg sier ikke at sensorene ikke medvirker til å unngå sammenstøt med objekter nær bilen
Er det ikke akkurat det du skriver her?
Sitat fra: Handyman på søndag 26. mai 2019, klokken 23:03
Sitat fra: rogersen på søndag 26. mai 2019, klokken 20:04
Denne fungerer jo ved at den hele tiden holder øye med høyre og venstre side av bilen ved hjelp av parkeringssensorene.
Nei den bruker kameraene og ikke ultralydsensorene. De måler bare avstand til objekter og kan ikke se veimerking.
Bilen bruker begge systemene i Lane Assist. Ferdig snakka :)

Handyman

Sitat fra: Spinner på fredag 31. mai 2019, klokken 15:30
Sitat fra: Handyman på fredag 31. mai 2019, klokken 12:00Jeg sier ikke at sensorene ikke medvirker til å unngå sammenstøt med objekter nær bilen
Er det ikke akkurat det du skriver her?
Sitat fra: Handyman på søndag 26. mai 2019, klokken 23:03
Sitat fra: rogersen på søndag 26. mai 2019, klokken 20:04
Denne fungerer jo ved at den hele tiden holder øye med høyre og venstre side av bilen ved hjelp av parkeringssensorene.
Nei den bruker kameraene og ikke ultralydsensorene. De måler bare avstand til objekter og kan ikke se veimerking.
Bilen bruker begge systemene i Lane Assist. Ferdig snakka :)
Sensorene benyttes bare mot objekter som har lav relativ hastighet i forhold til bilen. De ser ikke vegmerking!
For objekter som passerer i høy hastighet har de ingen sjans til å oppdage tidsnok. Helt ferdig snakka ;)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA