Erfaring med skistativ?

Startet av andrjor, mandag 01. april 2019, klokken 09:47

« forrige - neste »

andrjor

Hei,
Jeg mener at dette er den eneste måten å feste ski på Model X? https://takrails.no/skistativ-for-tilhengerfeste.html

Er det noen som har gode eller dårlige erfaringer med dette?
Tenker typisk: Tap av rekkevidde, sikkerhet og hvor lett det er å ta av og på?

jlan

Jeg har det stativet, med ombygningssett til sykkelstativ. Det fungerer greit i begge konfigurasjoner, men jeg ser flere og flere som har skiene liggende på tvers, med boks eller i bag. Så hadde jeg kjøpt nå så hadde jeg antagelig bare kjøpt sykkelversjonen. Den er helt flat, så den er grei å legge en skibag på.


2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

andrjor

Sitat fra: jlan på mandag 01. april 2019, klokken 10:40
Jeg har det stativet, med ombygningssett til sykkelstativ. Det fungerer greit i begge konfigurasjoner, men jeg ser flere og flere som har skiene liggende på tvers, med boks eller i bag. Så hadde jeg kjøpt nå så hadde jeg antagelig bare kjøpt sykkelversjonen. Den er helt flat, så den er grei å legge en skibag på.

Takker :)
En type slik mener du? https://takrails.no/sykkeladapter-for-3-sykler.html
Tingene er at skiene blir fort en del bredere enn bilen, da blir det litt vanskelig.

jlan

#3
Ja, jeg har den.

Her er en løsning også, der står det litt om ting som stikker utenfor bilen:
https://www.autoload.no/produkt/finn-ditt-takstativ/tesla/tesla-x-2016/bakrak-g4-calix-h20-plattform-for-takboks-pa-hengerfeste-i-rustfritt-stal-140-kg

Ellers er det endel gamle tråder på forumet om temaet, med mange forskjellige løsninger.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Radon

Sitat fra: jlan på mandag 01. april 2019, klokken 11:23
Her er en løsning også, der står det litt om ting som stikker utenfor bilen:
https://www.autoload.no/produkt/finn-ditt-takstativ/tesla/tesla-x-2016/bakrak-g4-calix-h20-plattform-for-takboks-pa-hengerfeste-i-rustfritt-stal-140-kg

Eg laga til ein lignendes løsning som den over sjøl til en ganske rimelig peng. Kan åpne bakluken uten at den tar i boksen. Er og praktisk å kunne tilte den for god tilgang til det som er i bagasjerommet.
Utstyr:
-Sykkelstativ fra biltema med tiltefunksjon (fant ut at det var overraskende solid, maks last 100kg)
-enkle takbøyler fra biltema (sagte de i passelig lengde)
-Takboks (ønsket rundt 2m). (Prøvde å finne passende på finn, men fant ikke passende før vi trengte den til skitur, så endte opp med en 2m lang fra biltema.)



k1

Husk nå at: Kulekoblingen er konstruert for å kunne bære vertikale laster på inntil 54 kg.
Fra brukermanualen:
Kulekoblingen er konstruert for å kunne bære vertikale laster på inntil 54 kg. Kontroller alltid at maksimumsvekten ikke overskrides når du transporterer sykler eller andre ting på Model X-festet. Når du beregner vekt, må du huske å inkludere vekten til tilbehørsholderen. Hvis du for eksempel går ut fra at holderen veier 14 kg, er vektterskelen tilstrekkelig for å holde to sykler som veier ca. 20 kg hver, eller fire sykler som veier ca. 10 kg hver.


Ved trekkstang ved bruk av tilhenger/campingvogn etc, er maksimal vekt på trekkstang 90kg. Vekten på trekkstangen er kraften nedover som vekten til tilhengeren utøver på tilhengerfestet.

oto

Hm, pussig det med 54 og 90 kg. Tenker man da 90 kg vertikalt fra hengerstaget ved stillstand og horisontalt underlag, og at den høyere kraften er OK for tilhengerfestet fordi man gjerne samtidig, ved kjøring pga drag/friksjon, evt. akselerasjon, også har horisontalkraft på festet? 

Jeg har forresten laget/tilpasset et sugekoppstativ som funker bra med opptil ca 7 par langrennsski på taket av den ene falkevingedøra:
https://elbilforum.no/index.php?topic=37863.0
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

k1


oto

Sitat fra: k1 på onsdag 10. april 2019, klokken 08:49
Er det lov med noe taklast på TMX når det ikke er typegodkjent?
https://www.dinside.no/motor/nei-elbilist---dette-er-ikke-lov/70644138

Det er vel strengt tatt ikke det, men om jeg tolker artikkelen over riktig, vil man bli møtt med et visst skjønn. Vi har brukt dette stativet kun til langrennsski, ikke alpinski. Sugekoppene sitter nok dønn, jeg har tenkt mer på om selve takglasset i døra kan løsne ved en eventuell kollisjon. Sugekoppene, fra Seasucker Hornet, er dimensjonert for parvis å kunne bære en sykkel på en vertikal bakrute på f.eks. en varebil, se nedenfor. Fire kopper på taket som sammen holder typisk fem par langrennsski, hvorav noen barneski, i vårt tilfelle, bør medføre ganske beskjedne krefter på sugekoppene i forhold.

Jeg kan ta feil, jeg vet nok for lite om selve glasset og dets innfestning mot bilen, men tenker at dette ikke er trafikk-etisk mer betenkelig enn nokså typisk norsk fylling av takboks med tunge alpistøvler og -ski. Eller div. Ikea-varer stroppet fast med ikke alltid optimal stropping. Jeg tenker da på sannsynligheten for at langrennsskiene på X-en flyr av bilen ved sammenstøt, relativt til sannsynligheten for at en typisk typegodkjent takboks eller annen taklast på bil med eller uten rails gjør det.

https://cdn.shopify.com/s/files/1/1524/8364/products/IMG_0119_590x.jpg?v=1554221228
https://www.seasucker.com/collections/bike/products/hornet
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

jlan

Jeg testet, og det går fint å legge en flatstropp rundt døren, uten at klemsensoren slår ut. Kanskje ikke en god løsning for styrtregn, men jeg tror det er mulig å få det ganske tett.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

oto

Ja, det kan jo funke, men blir litt plunder med stropper og greier i taket ser jeg for meg.

Det hadde vært kult å kjøpt en delvis vraket dør og målt kraften som kreves for å dra av glassvinduet delvis sidelengs (ideelt sett en liten populasjon av dører for å kunne finne en representativ snittverdi) for så å finne data på typisk kupéretardasjon ved kollisjon i ulike hastigheter, regne ut kraften fra skistativet, og sammenligne tallene. :-)
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

oto

#11
For gøy regnet jeg faktisk nå litt på dette med hvor stor masse sugekopp-skistativet mitt kan antas å bære uten å rives av glasstaket i en standardkollisjon. Alt blir selvsagt omtrentlig og med betydelig usikkerhet, men jeg kom likevel fram til et resultat i forunderlig aktuell størrelsesorden.

Seasucker oppgir at hver av sugekoppene jeg har brukt skal holde en masse på 120lb = 54.4kg. De oppgir ikke i hvilken retning relativt til underlaget, men jeg bruker den antagelse at det gjelder nær parallelt med glasset, som er relevant her. Kunne saktens teste det på et eller annet vindu det ikke er så farlig med.

Jeg lastet så ned den tekniske rapporten fra NHTSAs krasjtest av Model X 100D. Der oppgis det for den standardiserte frontkollisjonstesten en hastighetsendring på 63.6km/h over 69.7ms målt med et akselerometer festet ved kupeens B-stolpe. De oppgir ingen peak-retardasjon eller viser AccelVsTime-kurve, men jeg så en VelocityVsTime-kurve fra en annen krasjtest som var nokså lineær.

Bilens hastighet før sammenstøtet i denne standardtesten er 56.3 km/h. Den høyere oppgitte hastighetsendringen reflekterer nok at bilen spretter litt bakover igjen etter sammenstøtet.

Maks masse for skistativet (m/fire sugekopper) inkl. ski blir da:

m[max,stativ+ski] = F[max,stativ] / a[bilkupé] = (m[max,stativ] * g / a[bilkupé] ) = (4*54.4kg*9.81m/s^2) / (63.6km/h/69.7ms) = 8.43kg

Og det var jo en litt morsom order of magnitude. Hver av de to delene av stativet har en egenvekt på nokså nøyaktig 1kg. Det gir meg da knappe 6.5kg til ski og evt. staver. Langrennsskiene mine veier ca 600g hver, stavene 200g. Om vi dermed anslår ca. 1.5kg ski+staver per person, kan jeg altså ha med langrennsutstyr til fire - et høyst anvendelig tall!

Om jeg altså passer på å ikke frontkollidere med en tilsvarende tung bil i mer enn 56km/t. Nå er jo imidlertid Model X en del tyngre enn en norsk gjennomsnittbil (ikke spesielt trafikksikkehetsmessig solidarisk, egentlig), slik  at kupé-retardasjonen ved front-mot-front-kollisjon med en gjennomsnittlig sannsynlig motpart blir noe lavere enn ved kollisjon mot statisk objekt, som i krasjtesten (og det er ved FmF-kollisjoner dette er aktuelt, siden skiene kan skade motparten). Makshastigheten med fire ski kan dermed kanskje økes til kanskje opp mot 70km/t? Og da er vi jo ikke langt unna snittfarten på norske landeveier uten midtdeler!

Meen - som nevnt lengre oppe i tråden over er kanskje takvinduets innfesting mot bilen det svakeste leddet her. Jeg har egentlig vanskelig for å se for meg at glassruta ville holde dersom vi satte Xen på høykant og lot to røslige karer på 100kg hver henge i skistativet.

Påpek gjerne regnefeil eller andre mangler ved resonnementet. :-)
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA