Oslo – Eidfjord med Nissan Leaf 2019 (40 kWt) i sommer

Startet av Power777, lørdag 10. mai 2025, klokken 14:33

« forrige - neste »

Magne St

Som Håvar skriv over, så er den turen uproblematisk om sumaren.  Mi erfaring bygger på Renault ZOE Q210 med 22 kWt tilgjengelig.  Har gjort turen fleire gonger.
Men dette er enkelt på rekna på.

Først så finn du den mengda med energi som det teng for å løfta bilen frå det eine punktet til det andre punktet langs ruta.  Så legg du til det du treng for kjøyra distansen, ca. 2 kWt pr 10 km.

Her er formelen:  E = m * g * h, hvor E er energien i joule, m er massen i kilogram, g er tyngdens akselerasjon (ca. 9.81 m/s²), og h er høyden i meter.
Svaret er i joule.
For å finna svaret i kilowattimar så deler du på 3.600.000

M = vekta av bilen, ca 1800 kg ink. passasjerar og bagasje.
g = 9,81
h ca 400 m  (Frå Geilo til Dyranut, som er det høgste punktet.)
Ned på den andre sida nyttar du den energien som er lagra i bilen p.g.a høgdeforskjellen, også kalla stillingsenergi pkluss ein del til.

Dette ser slik ut: 1800 X 9,81 X 400 = (CA) 7.100.000 / 3.600.000 = (Ca) 2 kWt.

Så for å køyra frå Geilo til Dyranut som er det høgste punktet og ligg ca 40 km frå kvarandre, så treng du 10 kWt.  Og litt til for å trilla ned til Eidfjord, så gir gravitasjonen eit greit bidrag.

Så god tur, det er ein fin strekning.  Og kom gjerne tilbke med ein rapport om nivåa i vassmagasina holdt opp mot snømengda du ser.  Eg tok turen i starten av juni og det eg vurderete er at straumprisen kjem til å bli hør i vinter, dersom ikkje "Hans" stikk innom på nytt.
Kewet i perioden 1998 til 2015 (Ca 180 000 km)
ZOE Q210  (2015 - 2024)
I-Pace         (2022 -          )

Power777

Tusen takk til alle for gode råd! Vi nyter ferien i vakre Eidfjord-området og har vært på mange fine dagsturer. Den lange kjøreturen fra Jessheim gikk overraskende greit med bare to ladestopp – helt naturlig når man reiser med små barn. Det har vært nesten ingen kø ved ladestasjonene, og det finnes rikelig med CHAdeMO-ladere rundt omkring.

Ofte har vi blitt stående lenger enn nødvendig ved ladestoppene, rett og slett fordi det er så mye fint å se i området. Faktisk har bilen fått bedre rekkevidde her på vidda enn i bykjøring – for aller første gang viste displayet over 280 km med fullt batteri! Batteritemperaturen har også holdt seg stabil rundt midten, verken etter hurtiglading eller litt råkjøring. Med andre ord, det er ikke topografien som har innvirkning på batteritemperaturen eller rekkevidden – det er først og fremst høy hastighet som tærer på batteriet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA