Feil spenning til HV boks

Startet av TomTom, mandag 08. august 2011, klokken 21:44

« forrige - neste »

TomTom

Til info. på pinne 46 og 47 til inverter så har jeg full spenning. Dette kommer jo også ifra sikring 28.

Har tenkt på å strekke opp ny 12v til pinne 1. er det noe jeg må tenke på da? eller er det bare å kjøre på

aalbork

Jeg kjenner ikke Think og kan derfor bare gi generelle råd

Det kan være lurt å lokalisere bruddet for å sikre at det ikke er en kabelskade som kan skape mer ugreie på et senere tidspunkt. Har du lokalisert feilen er du mer trygg på at reparasjonen blir fullgod.

Det kan f.eks. være isolasjonsskade på ledningen som har ført til vanninntrenging og st ledningen er korrodert av. Hvis en slik ende blir liggende med spenning på, kan den kortslutte og lage en feil som kanskje blir vanskelig å finne. I værste fall kan den føre til varmgang og brann.  I utgangspunktet bør feilen utbedres til originaltilstand slik at koblings og forleggningsskjemaer stemmer overens med bilen din. Det letter feilsøking også på et senere tidspunkt båre for deg selv, verksted eller en evt ny eier av bilen en gang i fremtiden.

Derfor bør du søke deg bakover mot kilden for signalet du har mistet, til du finner et punkt der 12voltsignalet du er ute etter er stabilt. Det kan jo være dette signalet er foriglet av et eller annet, slik at det av og til skal settes til 0V for f.eks å beskytte et eller annet. Hvis du da bare henter en fast 12V spenning og kobler til pinne 1 kortslutter/forbikobler du denne sikkerhetsfunksjonen. Forsøk derfor først å finne rotårsaken og utbedre denne. Det kan være så enkelt som en løs skrueforbindelse, dårlig kontakt i  en stikker eller noe.

aalbork
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Ioniq 5 RWD 2021
Bil nr.2 - VW Caravelle 2006 7-seter når alle 6 skal på tur eller båten skal transporteres
Tidl Leaf Tekna 2015
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

Caspar

#17
Helt enig med aalbork

Ikke lag en "utenpåløsning" finn den opprinnelige feilen og fiks den
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

TomTom

ja helt enig, syntes det virker fornuftig. la inn spenning på kabelen for å teste og da starta bilen, så det er dette som er feilen. så da er gjenstår det bare å finne ut hvor bruddet/overledning er.

Så da lurer jeg på om kabelgangen går ifra sikringen -> inverter -> hv-boks. I så fall hvilken ledning er det som går ut ifra inverteren?

Caspar

#19
Det er nummer 18, som leverer spenning til HV boks !
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Ken

Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hens

Hvis gasspedalen ikke går helt tilbake, eller har feil, vil resultatet bli omtrent slik du beskriver. ::)
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

TomTom

Tenker på pinne 1 i den rundekontakten ikke nr 1 i hv boksen.
Den jeg ikke får spenning i er always power, er vel nr 10 i hv boksen.

Ken, inverteren din er ikke i bruk. Bare testet med denne ett par ganger:)

TomTom

Da er bruddet funnet og utbedret. Thinken endelig tilbake :)

Bruddet var i " hjørnet under rattet og er tydelig blitt en del varme her så gla det ikke ble noe brann!

Syntes igrunnen det var rart det skulle bli brudd på denne måten, men kan være vann eller bevegelse som kan ført til bruddet.

Vedlagt ligger bilde av bruddet.

Så nå Ken,  da kan du endelig få tilbake diagnose app., inverter og 2 hv bokser :)

Caspar


Gratulerer, god følese når årsaken til feilen dukker opp og det ikke er tvil om at dette er løsningen.  ;D
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Ken

#25
Bravo Tom. Ingen dårlig komponenter og bare "Mind over matter" til å få den ønsket resultat. Bare stikk inom med de delene når du har tid. En skal låne diagnose apparatet.  Du bør ta en vedlikeholdslading etter at den har stått så lenge. Si ifra hvis du trenger vann.
Jeg må komme videre med min bil.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

aalbork

Gratulerer med vel utført jobb! Var det flere skadde ledninger der? Har det vært varmt, kan isolasjonen ha blitt skadet på ledningene rundt også. De gangene jeg har vært borti slik skade på kabelen, har det sett ut til at skaden har kommet av en kombinasjon av at en liten skade på isolasjonen har tillatt fuktighet å trenge inn og fått kobberet til å irre.
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Ioniq 5 RWD 2021
Bil nr.2 - VW Caravelle 2006 7-seter når alle 6 skal på tur eller båten skal transporteres
Tidl Leaf Tekna 2015
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

TomTom

De andre kablene rundt så bra bra ut så har ikke gjordt noe med de. kan se ut som aalbork sin teori kan stemme med min feil. Virket som det har kommet fuktighet i det hjørnet også har denne ikke fuktigheten klart å komme ut igjen. har nå laget ett lite drenerings hull i bunnen av tarmen som ledningene ligger i så vil det bli litt mer luftig

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA