To Leaf taxi'er i Stavanger

Startet av Elmo, mandag 17. oktober 2011, klokken 10:01

« forrige - neste »

Elmo

Seat Mii 2020/01 og Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.14.1
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

daggad

Morsom reportasje !

Artig at Stavanger som er norges oljehovedstad også er en av de stedene i landet som er lengst fremme på bruk av alternativ energi på bilsiden.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

elektrolux

Drosjesjåførene er skeptiske, men om de fikk lov å fortsette å kjøre i miljøfilen, mens rene Diesel og bensinversjoner ble faset ut av dette feltet tipper jeg byen raskt ville blitt myyyyye renere.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Aspiranten

Nissan Leaf

antwerpen

Var i kontakt med Norgestaxi Stavanger. De har fått leveringstid 15.desember.
Så da kan vi glede oss til å kjøre (sitte på i) ånkli Elbil og ikke bare Prius i oljehovedstaden  :)

CarlosJardinero

Men kjører ikke en taxi godt over 300 km på en dag?

Rossifan46

Behov for en til to hurtigladinger á 30-60 min pr dag da hvis du sier ca 100 km pr fullading. Det er vel et realistisk snitt på rekkevidden med passasjerer og bagasje i bilen, pluss oppvarming. Nå som debatten går for fullt ang garantier og forventet holdbarhet på batteriene vil jo erfaringen fra disse bilene garantert være nyttig for hvermansen  :)
Kia Niro EV
Nissan Leaf Tekna 30 kWh
Tesla Model S 85 AP1

CarlosJardinero

Men, sier ikke Nissan at man ikke bør bruke hurtiglading mer enn en gang om dagen? Det sa portugisiske(?) mennene da jeg prøvekjørte på Aker Brygge.

Rossifan46

Jo det er vel de som sies. Alt i alt er vel null hurtiglading det beste for batteriet, og all hurtiglading slik jeg har forstått det sliter mer enn normallading (10-16A) vil gjøre. Men det kan nok ikke taxi-næringen ta hensyn til, bilen må jo gå de milene som de daglig turene tilsier, selv om det vil tilsi flere hurtigladinger iløpet av dagen.

Så noen kalkulasjoner på dette for litt siden, sammenligning Leaf mot en konvensjonell taxi, og her var vel elbilen nedskrevet til null i verdi etter 5 år? Korriger meg hvis jeg er helt ute av det her!
Kia Niro EV
Nissan Leaf Tekna 30 kWh
Tesla Model S 85 AP1

antwerpen

Glemte å skrive at man visstnok kan spesifisere at man vil ha elbil ved bestilling av taxi :)

flux

#10
50 BYD E6 Taxier har vært brukt i Kina i over ett år nå.

BYD said that the most important finding in the e6 fleet testing was that there has been no noticeable energy drop—both driving range and battery performance has been stable in rapid-charging conditions over the 1.73M miles tested.

Since May, 2010, BYD's e6 have been in operation as taxis successfully in Shenzhen for 17 months. The  a cumulative driving distance of the e6 taxies has surpassed 6 million kilometers(3.73 million miles) by mid-October, while the longest one  has reached 150, 000 kilometers(93,205 miles), equivalent to the distance that one private car might run in 6 years.

http://www.greencarcongress.com/2011/04/byd-20110429.html#tp

http://bydelectriccar.com/videos/from-media-press/54-byd-e6-with-ac-turned-on-runs-for-305-km-with-single-charge

Lanseres for private kunder i Kina nå (315k nok):
http://www.energytrend.com/BYD_10262011
http://www.chinacartimes.com/2011/10/26/byd-e6-launched-in-china-for-private-buyers-369000rmb-and-rising/
Ser ut om de bruker egne BYD ladere med opptil 100kw effekt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA