Langtur E-golf 190

Startet av EasyCure, onsdag 14. februar 2018, klokken 21:36

« forrige - neste »

EasyCure

Hei, jeg har hatt min e-golf 190 i snart 5 måneder, og har for det meste kjørt småturer. Lengste turen jeg har hatt er Bærum - Tøcksfors som er ca 12 mil hver vei. Til sommeren regner jeg med det blir noen langturer, og jeg har plottet inn de aktuelle rutene i egotrip.se.

Selve rutene er ikke så interessante egentlig. Det jeg mest er ute etter, er erfaringer og strategier som dere som er mye mer erfarne e-golf eiere har gjort når dere har planlagt slike langturer. Egotrip ser ut til å konsekvent legge inn ladestopp etter maks 80-90 km, noen ganger mindre. Men golfen vil vel klare lengre strekk enn dette? Rutene jeg skal ta er for det meste landevei med fartsgrense på mellom 60-90 km/t, på sommeren altså.

For å komme til poenget og problemstillingen: Prøver dere å forlenge strekkene mest mulig slik at det blir færre men lengre ladestopp? Eller går dere for slike ladestopp som egotrip typisk legger opp til, der det blir flere stopp, men kortere ladetid?

Se gjerne bort fra tilfeller med lav tetthet av ladere, der har man jo ikke så mange valg uansett.

På forhånd takk.
2022 Tesla mod 3 LR
2018 Hyundai Ioniq
2015 Fiat 500e
2015 E-Golf

e-curious

Jeg pleier å ta flere og kortere stopp, typisk tid er kanskje 10-15 minutter.  Liker å ha såpass på batteriet at jeg kan rekke fram til neste lader dersom den første ikke virker.  Dessuten tror jeg at det sliter mindre på batteriet.  Bilen lader kanskje litt raskere også

individu-el

#2
Jeg kørte i august 2017 København-Visby. Ca. 370km. Jeg havde planlagt 3 ladestop, men kunne nøjes med 2 (hvor jeg ladede op til 100%), og 40km i restrækkevidde til slut.. Jeg kørte med 100km/t på motorvejen og 80km/t på landevej.
Normalt vil jeg nok planlægge at køre 100-110km/t på motorvej, og så planlægge med stop efter ca 100km (10-20% rest; oplade til ca 85%). Hvis der ikke er stigninger/fjelde kan man sænke hastigheden til 80-90km/t, hvis man kan se at man har for kort rækkevidde....Hvis de lover modvind (& evt koldt), må man lægge flere alternative ladestop ind - og sænke hastigheden til 80km/t....
Hvis du skal køre landevej med 70-80 km/t vil jeg tro du kan planlægge med 100-140km mellem ladestop (10-85% opladning)

nien

Jeg har MYE erfaring med langkjøring sommerstid i Norge med E-Golf.

De første åra var det lett...

Nå er det mer komplisert, fordi antallet biler har økt kjappere enn antallet ladere... I tillegg har Tesla gutta begynt å bruke chademoadapteret.. og da lader de også på vanlige hurtigladere.

Da oppstår problemet med at du gjerne kan planlegge... men i praksis kommer du frem til en lader med kø / eller som er defekt. Derfor går det mer i retning av at jeg lader når jeg KAN, ikke når jeg MÅ. Da blir det hyppige ladestopp, korte ladestopp, slik at jeg kan hoppe over en lader når køen er lang eller lader defekt. Situasjonen jeg beskriver her gjaldt foreksempel Dovre / Kristiansund / Molde Sunndalsøra Åndalsnes Trollstigen på sommeren i fjor. Å ankomme singellader på Sunndalsøra, med Ampera e og en Tesla med 85kw/h batteripakke foran i køøen er ikke gøy.... og er ikke mulig å forutse før du ankommer.
Hadde også en mindre trivelig opplevelse med at flere el-biler i samme kø mot Oppdal skjønner at alle må innom samme lader....på Oppdal.... og sistemann frem blir da stående i 3 kvarter... blir interessant racing av sånt, når målet er å komme først frem, men uten å gå tom for strøm - og alle 3 bilene skuler stygt på hverandre etter å ha kommet frem og står i kø :-)

EasyCure

Takk for supre svar. Jeg ser problemstillingen med defekte eller opptatte ladere. Jeg skal opp Gudbrandsdalen og der er det mye trafikk på sommeren. Ladekø er nok veldig sannsynlig, så en strategi er vel kanskje å prøve og unngå de som ligger mest sentralt.

Jeg tipper at jeg legger opp rutene med gode marginer, det virker som det er beste og sikreste valget.

2022 Tesla mod 3 LR
2018 Hyundai Ioniq
2015 Fiat 500e
2015 E-Golf

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA