Hurtigladere ute av drift

Startet av Silkefot, onsdag 14. november 2018, klokken 16:55

« forrige - neste »

Silkefot

Hei,

Tok med familien på langtur her om dagen og kom tilbake med en negativ erfaring rikere. På vei opp E6 fra Oslo står det to klynger med ladere ved McDonalds og Circle K Furuseth. Begge stedene hadde hurtigladere ute av stand slik at det tilsammen bare var tre Chademo av 6 mulige som fungerte og disse var selvfølgelig besatt av biler med mer en dobbelt kapasitet av hva vi har. En av 22KW ved Furuseth var også ute av drift men ved å kjøre rundt fant vi en 22 KW som fungerte. Siden det var 2330 var ikke familien helt i godlune når alt vi hadde behøvd var 10 min i hurtigladeren men litt inn i neste dag ble det en ledig og vi kunne dra videre.

Slike opplevelser som dette er ikke bra reklame for elbil som fremkomstmiddel. Da og tidligere har jeg ringt for å se om de kunne gjøre noe sentralt men jeg stusser over at det varer så lenge før noe blir gjort. En av de vi prøvde på Furuseth vet jeg har vært ute av drift før og det samme gjelder den ved Max i Lier der en av to har vært ute av drift i lang tid.

Selv har jeg kjørt elbil lenge og er litt mer tålmodig med slikt en resten av familien men for nye elbileiere må det jo være et skudd for bauen når de merker at mange hurigladere ikke bare er ute av drift men forblir ute av drift lenge av gangen. Det skulle aldri blitt godtatt for en pumpe på en bensinstasjon...
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

Roy Aasen

#1
Der er du inne på det største problemet med elbil. Lading underveis er ett sjansespill. Lengre bort fra heimen kjører ikke enn at jeg kommer meg hjem ute å måtte lade. Og hvis...så regner jeg med at det ev en tre timers tur...fort blir fem.
Ladeinfrastrukturen er alt for dårlig, uansett hvor man kjører.

Håpet er at det blir bedre.

Edit: Glemte det: Er jo også hurtiglader på Ikea Furuseth.

Trekkoppbil

Rådet mitt er å stadig sjekke på forhånd, om hurigladere er i drift, og om om det er mange ledige. Skal man lade i Groruddalen, bør det være overkommelig å navigere til ett annet ladested, hvis det skulle være problemer.  Det er værre når man skal lade på en lader som står aleine, og det er 6 mil til neste.

Silkefot

Det skal nevnes at jeg prøvde å sjekke på forhånd men Fortum laderne kommer det ikke frem noe status på, ihvertfall ikke på Furuseth.
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

m0nkey

Ikke alle feil blir registrert i appene heller. Noen ladere kan jo være fysisk skadet (ødelagt nødstopp, ødelagt pistol) osv som ikke alltid dukker opp i appene, og noen ladere kan vises som feil i app, men fungerer egentlig fordi forrige bruker trykket inn nødstoppen.
KIA Soul EV Classic (2015)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA