Hovedlys.

Startet av roarsivertsen, søndag 03. desember 2017, klokken 10:06

« forrige - neste »

HowieX

Ja, adaptive lys er de 3 lysene som sitter øverst i hovedlyset. Jeg har disse, samt innstilling for adaptive headlight i menyen. Når jeg svinger rattet, så ser jeg at grøften lyses opp i varierende grad. Jeg har forstått det slik at det er nettopp disse 3 lysene som da slås på avhengig av svingradius. Har sett en video lagt ut av Tesla-Bjørn som demonstrerer adaptive headlights, og funksjonen han viser, ser akkurat ut slik det fungerer i min bil. Men det er altså grøften/siden av veien som lyses opp. Skal de adaptive headlightsene gjøre noe annet enn dette?
Tesla Model X 75D - Pearl White 5 Seter, sort vegan med karbon, Premium og oppgradert autopilot - levert lørdag 2. desember 2017
Kia Soul EV 2016
BMW 525d Xdrive Touring 2012 (solgt)

CaZpaH

De skal vel lyse lenger fremme inn i svingen på en måte. Men dette fungerer ikke med AP 2.5 enda. Sånn jeg har forstått det... Går an å skru det på i menyen, men de fungerer ikke.
Nåværende: 2024 Tesla Model Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

HowieX

Tesla Model X 75D - Pearl White 5 Seter, sort vegan med karbon, Premium og oppgradert autopilot - levert lørdag 2. desember 2017
Kia Soul EV 2016
BMW 525d Xdrive Touring 2012 (solgt)

o.b.lix

#18
Sitat fra: sjokomelk på mandag 04. desember 2017, klokken 11:40
Jeg syns nærlyset på bilen min peker "ned i bakken".

Det syntest jeg også, så i går justerte jeg de litt opp.
Kjapt å gjøre det, av med plastdeksel ved siden av frunk, skru litt med en umbraco. Greit å lyse mot en vegg så man ser at det skrues riktig vei og ca hvor mye.

Synest det hjalp en del ja.

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Øggen

#19
Berre en sånn "sidenote" til lys. E det nokken som har en fiks ide eller løsning på å få "markeringslysa" til å virke?
Hørt det ikkje e lov i europa, men..........
Det ser jo så mykje bedre ut når dei lyse.
Edit: med markeringslys meinte ej dei nede i fanger'n om nokken skulle misforstå.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Leafy

Er jo lov i Europa om de klassifiseres som DRL.   ;)
Tesla Model Y Performance m/EAP. Mottatt 12.22
Tesla Model 3 Long Range MIC. Mottatt 09.21
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19 - Solgt!
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

geear

Hva er egentlig problemet med å ha de på?

e-Golfen min har jo C-lysene og slår også på nærlys når det blir mørkt, slik at den har både C-lys (som vel er DRL) og nærlys..

sjokomelk

Det har med mengden lys som kommer fra lyktene. Parklys kan bare ha X lumens (jeg vet ikke tallet) i Europa, mens i USA kan (skal?) det være høyere.
Så jeg tipper og tror at DRL-stripen i hovedlyktene gir så mye lys i park-modus at de har nådd grensen, og de små stripene ved tåkelysene ville vippet over grensen på total tillatt lysmengde.
Det er vel samme stripen som er blinklys, er det ikke? Så jeg antar at de er helt like i Europa og USA, men bare med forskjellig programmering i software.

Ser du på f.eks. Mercedes E-klasse fra rundt 2010 til 2013, så har den DRL nede ved tåkelysene. Disse dimmes ned som parklys, og i tillegg et det noen små parklys oppe ved hovedlyktene. Så her er nok lysmengden samlet lav nok til at det er lov som parklys.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Luring

Det er kun lov til å ha to parklys også, og bra er det.
Eg møter jevnt og trutt tøffinger med ulovlige lys som blender, de har LED ringer både her og der, for sterke lys, feiljusterte lys etc.
ikkje klarer dei fleste nordmenn heller å setje på parklys når ein stoppar på ein utkjørsel for å sleppe forbi motgåande bil.

Politet burde bøtelagt feil lysbruk mykje meir enn dei gjer.


geear

Syns nå C-ene til VW er ganske sterke... men det blir såklart en subjektiv påstand.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA