Familiebil nr2

Startet av Kirssa, fredag 20. oktober 2017, klokken 20:00

« forrige - neste »

Kirssa

Hei igjen, vi er en familie på fire, som vurderer å kjøpe bil nummer to som skal være en liten el-bil. Vi har to barn på 5 & 6 altså bilstoler ennå, kjører til jobb ca 6.km en vei og må passere bomring inn og ut. Greit med plass til noen poser i bagasjerommet, men trenger det kun til evt helgehandelen.

Vi tenker å bruke 150-200k på bilen, det er en jungel av biler og ble plutselig veldig usikker på hva vi burde velge. Håper noen har erfaringer eller tips å dele, på forhånd takk.

Bil nr 1 er en Volvo v70, har tenkt tanken å bytte den og mellomlegg med en zoe, men svært usikker. Mye logistikk og bagasje som kludrer det til.

Troald

Mange av oss har tenkt slik. En liten 2'er bil. Men så finner man ut at elbilen er deilig å kjøre og angrer litt på at man ikke la på litt kr og fikk en litt større bil. Nå vet jeg ikke hva din 1'er bil er og ikke minst hvor gammel den er. Jeg er svært fornøyd med min Zoe, men kanskje burde jeg heller gått for en Ioniq med tanke på lengre turer og mulighet for hurtiglading. Billige biler begge to, godt under 300 avhengig av ønsket utstyr/modell. Litt mer enn budsjettet ditt, men da har du en ny bil.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Vollis47

Ønsker dere å kjøpe ny bil, er det vel bare en av trillingene (Mitsubishu i-miev, Citroen zero, Peugeot iOn) som passer, kanskje også VW eUp. Alle disse vil tilfredsstille familiens behov. Men vær forberedt på at elbilen snart blir førstevalget. Og da er det kanskje like lurt å satse på en litt større bli med litt lenger rekkevidde.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

Kirssa

Bil nr 1 er en Volvo v70, har tenkt tanken å bytte den og mellomlegg med en zoe, men svært usikker. Mye logistikk og bagasje som kludrer det til. Bare en liten funny greie, følte meg nesten som en røyker når jeg tilsto hva bil nr 1 var :)

Burger

Stikk til en Leaf forhandler og lån en leaf 24 timer og prøv. Gjør det samme med Zoe.

Disse to får man gode modeller ned til 150k, jeg er forutintatt og ville ha kjøpt europeisk Leaf med oppgraderingene som kom i 2013, helst en Nordic Leaf. USA Leaf kan man spare penger på eller gå på en skikkelig økonomisk smell.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Jeronan

Sitat fra: Burger på fredag 20. oktober 2017, klokken 20:38
Stikk til en Leaf forhandler og lån en leaf 24 timer og prøv. Gjør det samme med Zoe.

Disse to får man gode modeller ned til 150k, jeg er forutintatt og ville ha kjøpt europeisk Leaf med oppgraderingene som kom i 2013, helst en Nordic Leaf. USA Leaf kan man spare penger på eller gå på en skikkelig økonomisk smell.

Agree! I have a friend that bought a 2nd hand USA Nissan Leaf and the car is useless in the winter! He deeply regrets it!
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

stromifokus

#6
Sitat fra: Kirssa på fredag 20. oktober 2017, klokken 20:00
Hei igjen, vi er en familie på fire, som vurderer å kjøpe bil nummer to som skal være en liten el-bil. Vi har to barn på 5 & 6 altså bilstoler ennå, kjører til jobb ca 6.km en vei og må passere bomring inn og ut. Greit med plass til noen poser i bagasjerommet, men trenger det kun til evt helgehandelen.

Vi tenker å bruke 150-200k på bilen, det er en jungel av biler og ble plutselig veldig usikker på hva vi burde velge. Håper noen har erfaringer eller tips å dele, på forhånd takk.

Bil nr 1 er en Volvo v70, har tenkt tanken å bytte den og mellomlegg med en zoe, men svært usikker. Mye logistikk og bagasje som kludrer det til.
Hva med rekkeviddden om vinteren?

Leaf, egolf, Zoe etc. første, andre generasjon er ikke så morsomt om vinteren. Skaff deg en elbil med minst 30 kWh (netto, ikke brutto lureri/Nissan salgsprat) og aktiv batteristyring/varme/kjøling + vp og rattvarme. Da har du en skikkelig elbil, ikke lekeelbil, til da 60 kWh elbiler med tilhengerfeste, ekte ACC (ikke lekekamera cruise til BMW) kommer på lager i 2020 under 400000.

Jeronan

#7
Sitat fra: stromifokus på fredag 20. oktober 2017, klokken 22:17

Hva med rekkeviddden om vinteren?

Leaf, egolf, Zoe etc. første, andre generasjon er ikke så morsomt om vinteren. Skaff deg en elbil med minst 30 kWh (netto, ikke brutto lureri/Nissan salgsprat) og aktiv batteristyring/varme/kjøiling + vp og rattvarme. Da har du en skikkelig elbil, ikke lekeelbil, til da 60 kWh elbiler med tilhengerfeste, ekte ACC (ikke lekekamera cruise til BMW) kommer på lager i 2020 under 400000.

I can agree with this, but even though ACC is crap on the BMW i3 (and reason why we didn't buy that package), we absolutely love our BMW i3!
We have the car now for about 9 months and are very satisfied with it!
My wife uses it the most, since she passes Oslo twice a day and now since 1st of October, she saves over 4000 NOK a month on "bompenger" and fuel alone!

It has active thermal battery management, which means you don't loose much range in winter. It's great fun to drive with great acceleration to make quick passes on the highway or inland roads. It has overall very good range for an average very day car (commute, short to medium length trips, etc). 220-240km in summer and 180-190km on cold winter days.

These last 9 months we've hardly ever used the Volvo anymore, only for long trips and when we needed the luggage space.

It's because of our great experience and satisfaction with the BMW i3 and that I started using the Volvo more and more for work (expensive now with "bompenger" and fuel costs) that we now finally decided to order a Tesla Model S 75D to replace our Volvo and go all electric!
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Kirssa

Kjører ikke noe særlig lenger enn 2-3 mil på en vinterdag og kan selvsagt lade på kvelden.

geear

Sitat fra: Kirssa på fredag 20. oktober 2017, klokken 22:52
Kjører ikke noe særlig lenger enn 2-3 mil på en vinterdag og kan selvsagt lade på kvelden.
Høres ut som du kan klare deg fint med 1. generasjon av de moderne elbilene, altså Leaf, e-Up, i-Miev, e-Golf, i3, Soul, etc. i3, e-Golf og kanskje Soul ligger nok litt i øvre sjikt prismessig.

ZOE er uaktuell her i heimen på grunn av ladeproblematikk med IT-nett og manglende hurtiglading (sistnevnte gjelder også Mercedes B). Skal også sies at vi ikke hadde noen som helst planer om å kjøre langturer med vår e-Golf som ble kjøpt for lokal bykjøring, men det er så kjekt å kjøre elbil at vi har kjørt mange langturer med den, på tross av at vi har en stor dieselbil som er god til langkjøring. Derfor er vi glad for å ha valgt bil med hurtiglading.

Husk ellers at det kommer fort en kost på 10k for å ha lovlig ladeløsning hjemme.

hsa77

Ny Leaf har jo fått et bagasjerom på  435l, så da begynner det jo faktisk å bli mulig å dra på ferietur med familien.

Har selv kjørt 47.000 km med ZOE og er strålende fornøyd med den! Har nå en ny med 41kwh batteri i bestilling. Zoe har ca 330l bagasjerom, men det går allikevel å dra på helgetur for en familie på fire dersom man pakker litt fornuftig.

Ville kanskje ikke satset på å ha en av dagens elbiler (unntatt Tesla) som eneste familiebil. Om 2-3 år vil det være langt flere biler å velge mellom med brukbar batteristørrelse (60kwh+++).

Var jeg i din situasjon ville jeg nok ha kjøpt meg en 2-3 år gammel bil, da har du jo fortsatt nybilgaranti i 2 år til.

Det er Leaf som er mest solgt, så det er vel den der er flest bruktbiler til salgs av.

Kjøp deg gjerne en ZOE, men sørg da å få med deg hjemmeladestasjon på kjøpet, eller beregn kostnaden av hjemmelader med i prisen - ZOE er nemlig litt sær når det gjelder lading. Kjøper du fra forhandler kan du ofte få med hjemmelader ferdig montert i prisen også på bruktbil.

2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Amigakongen

Kjøp deg en ny BMW i3. Så har du bil nr.1 :)
2015 BMW I3 - 11800km

hsa77

Sitat fra: Amigakongen på mandag 23. oktober 2017, klokken 20:21
Kjøp deg en ny BMW i3. Så har du bil nr.1 :)
Utvilsomt en veldig flott bil! Men som eneste bil for en familie på fire blir den vel litt liten? 220l bagasjerom er vel ikke akkurat romslig...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Amigakongen

Ikke kjempestor nei. Brukte i3n til hytta i sommerferien og i høstferien. Man må bare tenke litt over hva man faktisk trenger til turen. Har i3 som bil nr.1 og nr.2
2015 BMW I3 - 11800km

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Når dere starter med elbil så er normalen at man blir avhengig og dette blir fort bil nr 1. Flere beholder bil med eksoshale en periode som bil nr 2 inntil man er ferdig med tilvenning.

En antydning av vinterrekkevidde på ulike elbiler kan du finne her (sjekke kolonner ut mot høyre i tabellen):
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34844.0.html

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil


Eier: Enyaq 85X - after Elon went crazy
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA