Innspill til modernisering av ladeanlegg i borettslag

Startet av Omen, torsdag 05. oktober 2017, klokken 08:53

« forrige - neste »

Omen

Heisann

Var her om dagen innom kontoret til styret i borettslaget mitt, for å høre om det var planer om å modernisere ladeanlegget vi har - og vipps så hadde jeg ansvar for å være med å finne ut av hvilke muligheter som finnes

Så det jeg da lurer på, er om det er noen kyndige her som kan svare meg.

Situasjonen hos oss i dag, er at vi har et felt som er tilrettelagt elbiler. Der er det satt opp dedikerte stolper med stikk, hvor to biler deler en stolpe. I disse, som jeg ble fortalt var installert i 2013, er det Schuko-kontakter. Med andre ord en litt utdatert løsning som går tregt. Vi ser fort på 30+ timer fra tom til full på min Tesla Model S med 10A ladeeffekt.

Leser også at Schuko ikke er noen trygg lading på permanent basis.

Men hos oss er det iallafall bygget ut elbilplasser! Og jeg tenker at å konvertere disse stolpene til å evt bruke Saltoboks for type2 eller lignende, burde være en relativt kurant sak for en elektriker. Eller er det mer som må tenkes på i denne forbindelsen? Eller burde man heller installere industrielt stikk?

På årets generalforsamling ble det også diskurtert hvorvidt det var mulig å utøke lading til alle andre p-plasser også (de som ikke har lading i dag, men en gammeldags løsning for motorvarmer)

Jeg har dessverre ikke mer info å gå på rent teknisk, men ta utgangspunkt i at hver stolpe har 32A tilgjengelig. Om det jeg beskriver er helt på bærtur og at dere må ha mer spesifikk info, så gi meg gjerne et pip om det også :)

Ser frem til å høre innspill fra menigheten

elektrolux

#1
Zapchargerene er suverene i borettslag. Så enkelt er det.

Når de på toppen av det hele som regel kommer gunstigst ut prismessig ferdig installert bør disse helt klart være kandidat.

Vi kan også vise til Wallbox sine produkter som kan benyttes. Disse er lekre men har dessverre en del begrensninger på antallet som kan benyttes, og er ikke like effektive på fordelingen av tilgjengelig strøm.

Ta gjerne kontakt med oss så kan vi henvise til lokal samarbeidspartner som kan gi dere et uimotståelig tilbud på en løsning som sikrer at alle i bygget tilslutt kan tilbys lading.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

#2
Sitat fra: Omen på torsdag 05. oktober 2017, klokken 08:53
Med andre ord en litt utdatert løsning som går tregt. Vi ser fort på 30+ timer fra tom til full på min Tesla Model S med 10A ladeeffekt.
Ikke heng deg opp i det om dere tenker på mulighet for lading på hver enkelts parkeringsplass, stort batteri reduserer behovet for rask lading, det er daglig kjøremønster som definerer behovet. Stort batteri gjør det mer fleksibelt.

Men ellers er det som vanlig alt for lite informasjon til gode forslag.
Elbilforeningen tilbyr veiledning og befaring, Enkelte kommuner det samme.
https://elbil.no/lading/slik-lader-du-din-elbil/

Se også denne tråden:
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,31925.0.html

Ellers, ta kontakt med ZAPTEC, SALTO, KEBA, SCHNEIDER og for å anbefalt en lokal installatør til å komme med forslag.

Enig i at Zapetc ladestasjoner kan være supre mange steder, men det er mange forhold som kommer inn. Nett system, tilgjenglig effekt, felles ladeplasser eller ladestasjon på hver enkelt plass, måler eller fastpris per mnd, ute inne, osv.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øystein16

Ei fordel med burettslag kontra sameie er at det er enklare å få finansiert/eventuelt refinansiert tiltak som dette.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA