Vintererfaringer med Model X

Startet av andreas.henrik, mandag 18. september 2017, klokken 23:43

« forrige - neste »

andreas.henrik

Funderer på et kjøp nå i kampanjeperioden. Setter pris på om noen med Model X som har kjørt gjennom en vinter i Norge kunne delt noen erfaringer. Tenker på FWD, snø/slaps/stålis, lading, varmeapparat i kupé (har lest det kan være lite effekt i en så stor bil??), nødvendig med vinterpakke, er lys utvendig OK uten tilleggslys på landevei etc? Dere skjønner tegninga


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nasatech

Sitat fra: andreas.henrik på mandag 18. september 2017, klokken 23:43
Funderer på et kjøp nå i kampanjeperioden. Setter pris på om noen med Model X som har kjørt gjennom en vinter i Norge kunne delt noen erfaringer. Tenker på FWD, snø/slaps/stålis, lading, varmeapparat i kupé (har lest det kan være lite effekt i en så stor bil??), nødvendig med vinterpakke, er lys utvendig OK uten tilleggslys på landevei etc? Dere skjønner tegninga


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hei Andreas.

Fikk min Model X i august i fjor og har ikke hatt noe problemer i vinteren som var. Har vinterpakken, men det er ikke et must. Mest brukt av denne er varme i baksetene.

Når det gjelder snø så er det eneste man må tenke på at man ikke åpner bagasjerom når FWD er åpne. Da er det hull i taket og all snø kommer inn i bilen. Ellers fungerer det veldig bra:

https://instagram.com/p/BQ0BUR9gyOT/

Sjekk og inventory-biler om du vil ha bil raskt: http://www.itanywhere.no/inventory.php

andreas.henrik

Mange takk for svar. Hvordan fungerer disse med større mengder snø, slaps eller skikkelig stålis?

Opplever du at varmeapparat er tilstrekkelig i sterk kulde (mer enn 10 minus)?
Hva med hovedlys?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nasatech

Sitat fra: andreas.henrik på tirsdag 19. september 2017, klokken 09:32
Mange takk for svar. Hvordan fungerer disse med større mengder snø, slaps eller skikkelig stålis?

Opplever du at varmeapparat er tilstrekkelig i sterk kulde (mer enn 10 minus)?
Hva med hovedlys?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg varmer alltid bilen fra appen før jeg kjører, men det hender jo at man plutselig må ut eller at man skal hente noe i bilen. Det jeg har størst problemer med når det kommer til is er speilene og vinduene på de vanlige dørene. Disse går jo ned og opp når man åpner bildøren og de kan fryse. Dette løser seg raskt med oppvarming. Skal jeg hente noe i bilen og det er is på den så bruker jeg ofte FWD.

Lys se jeg fornøyd med og de er mye bedre enn jeg hadde på min Model S fra 2013. Men nå kjører jeg bare på Østlandet. Mye kjøring til Beito om vinteren. Med og uten henger og så litt til Hemsedal, Trysil og Lillehammer.

Kjører jeg fra Oslo til Beito med henger om vinteren så har jeg ca. 20-30% igjen av batterier på en P90D.

chimay1969

Fikk min i september i fjor. Så jeg har kjørt en hel vinter enda om det ikke var særlig mye vintervær siste sesong. Bor i Oslo-området men har hytte i Valdres og var en tur til Hafjell i januar. Det er ikke noe problem med varme og da er jeg en person som fryser en del. Barna synes det er godt med varme i alle seter. Ting å tenke på er lading. Jeg ladet på vei hjem fra Hafjell etter at bilen stått stille i to dager. Batteriet var ikke varmt nok og da gikk det tregt. Bedre å lade på vei opp når du kjørt langt og batteriet er varmt. Hadde en issue med FWD når jeg var på Beitostølen. De gikk ikke å lukke (eller åpne). Låskassen hadde nok frosset men etter å ha kjørt 10 minutter så kunne jeg lukke døren.

Aldri skjedd etter det. Har en 7-seter, så å frakte ski er ikke helt enkelt. Har et Fabbri stativ og det er vel egentlig ikke noe jeg anbefaler. Litt knotet og skiene blir veldig skitne. Bedre å bruke pengene på et par ekstra ski som står på hytta.

Har du referral code? Hvis ikke kan du bruke min: http://ts.la/sven3131

chimay1969

Som Nasatech skriver, speilene fryser på vinteren. Jeg pleier å slå av autofold når kvikksølvet kryper under null.

andreas.henrik

Takk for innspill. Og oppvarming av kupé etter hyttetur uten lading går greit med varmeapparat?


Sent from my iPhone using Tapatalk

chimay1969

Ikke noe problem. Oppvarming av bil går raskt!

Nasatech

Sitat fra: andreas.henrik på tirsdag 19. september 2017, klokken 09:58
Takk for innspill. Og oppvarming av kupé etter hyttetur uten lading går greit med varmeapparat?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja. Det beste er selvfølgelig å lade om du kan. Og skal du lade så sett bilen til lading med en gang du kommer til hytta. Selv om det bare er schuko så hjelper det veldig med strøm på bilen.

Har hytte på Beitostølen og er der 10-12 ganger i løpet av vinteren. Har aldri hatt problemer der oppe. Lader på vanlig schuko på hytta og har aldri problemer med rekkevidde.

Har 4 barn, så kjører ofte med henger, men skal vi  i bakken så legger jeg skiene i midten av bilen. Har 6-seter.

andreas.henrik

Flott, hjertelig takk for innspill og info
Noen som har hatt større eller mindre feil på sin X i bilens levetid? Har lest litt og ser at det kanskje bare er noe man må leve med?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nasatech

Sitat fra: andreas.henrik på tirsdag 19. september 2017, klokken 11:32
Flott, hjertelig takk for innspill og info
Noen som har hatt større eller mindre feil på sin X i bilens levetid? Har lest litt og ser at det kanskje bare er noe man må leve med?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Veldig lite feil. Det ene baksetet mitt går ikke hele veien opp når jeg skal ha folk inn og ut, men det skjedde i helgen. Ellers har jeg ikke hatt nevneverdige problemer på ett år. Dørene fungerer smertefritt!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA