Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Effektiv lading av Zoe

Startet av Jon Braathen, tirsdag 06. juni 2017, klokken 13:57

« forrige - neste »

Jon Braathen

Jeg kom over denne siden: http://pushevs.com/2016/12/17/renault-zoe-charging-time-efficiency/

Her kommer det frem at saktelading med chameleon laderen er veldig lite effektivt og de anbefaler 11 eller 22kw hjemmelader for få mest mulig effektiv lading.

Har noen sjekket dette, fått råd av selger til å kjøpe 11kw hjemmelader eller gjort tilsvarende erfaringer?
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

THE

Min erfaring er med Q210 (43 kW innebygd lader)

På 43 kW ladestasjon får jeg ca 40kW inn på batteriet
På 22 kW ladestasjon får jeg ca 19,5-20 kW inn på batteriet
På 11 kW ladestasjon (PodPoint jeg har hjemme på veggen) får jeg ca 7,6kW inn på batteriet
På 3,6 kW ladestasjon (på TN-nett) får jeg ca 2,6-2,7 kW inn på batteriet
På 10A lading med Zapcharger portable får jeg ca 1,2-1,3kW inn på batteriet

Sannsynligvis får man høyere effekt tilført batteriet på lav ladestrøm med R240 og R90, i alle fall ved lading på 10A.

På PodPoint hjemme er det et pilotsignal på 15A, og bilen setter opp lading på 14A. I teorien får da bilen levert ca 10kW fra veggboksen, og ideelt sett burde batteriet fått tilført ca 9kW med et ladetap på ca 10%. På grunn av reaktiv effekt som øker jo lavere ladestrøm man har, så "forsvinner" ca 15% av teoretisk effekt selv på 11 kW hjemmelader.

Zapcharger har pilotsignal på 9A, bilen setter opp lading på 8A, noe som teoretisk burde gi ca 1,65kW inn på batteriet etter ladetap. Det vil si at med 1,3 kW tilført batteriet "forsvinner" 20-25% i reaktiv effekt.

Med 40 kW inn på batteriet ved 43 kW lading, så er det et ladetap på under 10% og ingen reaktiv effekt å snakke om.

R90 og R240 har nok bedre verdier på 10A og 16A lading enn Q210, så de bilen vil nok få mer effekt tilført batteriet på lading til og med 11kW enn det mine erfaringer viser.   
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

N00b

Har 22 kw lader hjemme. Bilen bruker 73s pr %.  Om min greske matematikk er riktig og bilen har 41kwh totalt så er ladehastigheten inn på batteriet 20.2 kw. 

Altså ca 10% tap

N00b

Nå har jeg god spenning her så min 22kw lader gir i overkant av 22.5kw

N00b

Fra 88% til 90% brukte bilen 85s pr %.

Da er effekten inn på batteriet 17.3 kw og vi ser klart tapering som skjer.
Skal bli interessant å se om det går enda saktere høgere opp

N00b

Fra 97 til 98% tok det 144s. 
10.2 kw inn på batteriet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA