Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ioniq forbruk på motorvei i 120 km/t

Startet av AppleKnocker, onsdag 02. november 2016, klokken 18:01

« forrige - neste »

AppleKnocker

Kjørte Ioniq Electric forleden. Kort oppsummert en meget bra bil som det er vanskelig å finne feil ved.

Jeg var mest spent på forbruket siden det har vært mange tester som indikerer at Ioniq er best i klassen.
Jeg gjorde en måling på motorvei hvor jeg kjørte 13km i konstant hastighet på 120 (114 på GPS). Snittfart ble 111 pga trafikk. Jeg målte fra en rundkjøring som leder direkte inn til påkjøringsrampen til motorveien.
Strekningen er ganske flat, men ikke helt. Det er like mye opp som ned. Varme på 22 grader, bilen i ECO, utetemp 3. Bilen hadde stått i oppvarmet garasje da jeg hentet den.
Gjorde samme test med Model S etterpå, snittfart ble 113.
Siden jeg var i gang, tok jeg samme tur med Leafen litt senere. Snittfart 110.

Forbruk ble 18,0 kwh/km med Ioniq, tilsvarende rekkevidde 155km
Forbruk ble 21,5 kwh/km med Model S, tilsvarende rekkevidde 350km
Forbruk ble 20,4 kwh/km med Leaf, tilsvarende rekkevidde såvidt over 100km

Jeg hadde kanskje enda høyere forventninger, men det er klart at rundt 120 km/t er en krevende hastighet for alle elbiler.
På småkjøring i 50-60 soner er forbruket derimot markant lavere med Ioniq. Det virker som effektiviteten ved start/stopp og langsom kjøring er i en helt annen liga enn Leaf og Model S. På småkjøring tror jeg faktisk 300 km er oppnåelig med Ioniq hvis man bruker alle triksene i boka.

Hvis Ioniq får litt større batteri og mulighet for hengerfeste, snakker vi nesten om en Model 3 killer.




BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Crown

Spennende test. Vil tro at den relative motorveifordelen til Ioniq ble litt "spist opp" av utetemperaturen og behovet for varme, og hadde den vinterhjul på, og hvilken type evt? Brukte du muligheten for "drivers only" på klimaen? Uansett er det jo i overkant av 10% bedre enn Leaf og nesten 20% bedre enn Tesla. Samtidig var det også litt kort strekning, slik at eventuelle feilkilder/tilfeldigheter har stort spillerom.

Du får kjøre samme testen til våren/sommeren igjen :)
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Goggen123

#2
Jeg kjørte leaf 30 kwt på motorvei 40 km forleden dag, start fra kald garasje utetemp 5 grader, 7 grader ved ankomst, snitthastighet 108 km/t, forbruk 17,5 kwh/km.
Ac på 22 grader, brukte mye cruise control og ECO modus.
Så forbruk kan nok variere lange Vs. Korte turer

AppleKnocker

Jeg sjekket ikke dekkmerke, men det var vinterdekk på Ioniqen (og Teslaen og Leafen).
Jeg brukte ikke "Driver Only" og jeg kunne også skrudd ned varmen en del om jeg måtte.
Hvis jeg kunne kjørt 155 km uten sparetiltak, så tenker jeg at Driver only og litt mer sparsommelig bruk av varme kanskje kunne økt dette med 10-20 km.

Jeg kjørte heller ikke for å få lavest forbruk, men for å sammenligne på like vilkår.

Vingleassistenten fungerte for øvrig også bra.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

epsilone6

Sitat fra: Goggen123 på onsdag 02. november 2016, klokken 19:28
Jeg kjørte leaf 30 kwt på motorvei 40 km forleden dag, start fra kald garasje utetemp 5 grader, 7 grader ved ankomst, snitthastighet 108 km/t, forbruk 17,5 kwh/km.
Ac på 22 grader, brukte mye cruise control og ECO modus.
Så forbruk kan nok variere lange Vs. Korte turer

108 i GPS-hastighet eller speedometer?

AmocoCadiz

Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 02. november 2016, klokken 23:22

Jeg brukte ikke "Driver Only" og jeg kunne også skrudd ned varmen en del om jeg måtte.
Hvis jeg kunne kjørt 155 km uten sparetiltak, så tenker jeg at Driver only og litt mer sparsommelig bruk av varme kanskje kunne økt dette med 10-20 km.

Driver Only gir nok bare en spareeffekt i en periode i starten av en tur, etterhvert vil hele kupevolumet kjøle ned og omfordele luften  slik at man bruker nærmest like mye varme som med vanlig setting for varmefordeling.

Goggen123

Sitat fra: epsilone6 på torsdag 03. november 2016, klokken 03:07
Sitat fra: Goggen123 på onsdag 02. november 2016, klokken 19:28
Jeg kjørte leaf 30 kwt på motorvei 40 km forleden dag, start fra kald garasje utetemp 5 grader, 7 grader ved ankomst, snitthastighet 108 km/t, forbruk 17,5 kwh/km.
Ac på 22 grader, brukte mye cruise control og ECO modus.
Så forbruk kan nok variere lange Vs. Korte turer

108 i GPS-hastighet eller speedometer?

Speedometer

Electrix

Når dere oppgir forbruk i motorveihastighet er det også viktig å oppgi om du kjører "alene" eller om du følger tett på i trafikken. Å kjøre bak en varebil i 120 km/t kan ofte sammenlignes med å ligge i 90-100 km/t alene. Hvis begge feltene glir med tett trafikk i 100 km/t drar trafikken i stor grad med seg lufta slik at det blir mye mindre luftmotstand, dette merkes godt på forbruket.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Goggen123

#8
Her skal bilkjøring tydeligvis gjøres komplisert  :D Kanskje produsentene må lage speedometer som korrigerer for størrelse på bilen foran, luftfuktighet etc.  ;D
Jeg foreslår alle som skal ha seg en elbil å heller låne en for prøvekjøring der du normalt skal kjøre, jeg lånte en elbil over natta og testet ut på daglig pendlerstrekning.
Nå som det går mot vinter er det jo en fin periode å teste på da får man funnet ut "worst case" rekkevidde/scenario.

Jeg kjørte en morgen med mindre trafikk enn normalt (altså ikke tett), og alene. Fløt i venstrefila (og da blåser jeg i om det evt. er avvik mellom GPS og speedometer, så lenge jeg kan følge trafikken i god hastighet real life).
Ved endring i trafikkmønsteret (mere kø) vil det gå tregere, og lavere forbruk. Ved kuldegrader og økt forbruk, vil jeg allikevel ha mer enn nok til mitt bruk.
Basert på dette fant jeg ut at bilen dekker mitt behov.

Crown

Sitat fra: Goggen123 på torsdag 03. november 2016, klokken 11:36
Her skal bilkjøring tydeligvis gjøres komplisert  :D Kanskje produsentene må lage speedometer som korrigerer for størrelse på bilen foran, luftfuktighet etc.  ;D

Poenget er vel at man må sammenligne på like vilkår. Leaf har ca 10% misvisning på speedometer, sånn at din reelle hastighet nok var under 100km/t, og i de hastighetene er det stor forskjell pr økt km/t på luftmotstanden. Derfor er det mest rettferdig for sammenligningsgrunnlaget (med mindre man sammenligner med seg selv) med GPS-målt hastighet.

x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

AppleKnocker

Jeg tror ikke vi "lekfolk" klarer å gjennomføre 100% vitenskapelige tester. Da jeg kjørte Ioniq, Model S og Leaf la jeg meg på så lik som mulig hastighet målt med GPS og trafikken var omtrent lik alle tre turene. Det er likevel feilkilder og den eneste jeg kan si er at jeg har fått en grov indikasjon på forbruk på disse tre bilene. Ioniq har som forventet lavest forbruk.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Ebe

Hvis alle bilene i testen har like muligheter for feilkilder, så kan man forenklet si at resultstet er riktig, for feilkildene kan tippe i begge retninger... eller? ;-)

Jeg mener at AppleKnocker bør gjenmomføre denne testen hver da frem til våren, slik at vi andre kan få god informasjon om forbruket på disse bilene!
[/irony]

2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA