Kampen mot Tesla haterene

Startet av Kvracing, lørdag 02. juli 2016, klokken 19:39

« forrige - neste »

Kvracing

Jeg vet det beste er å ikke bry seg og drite i disse vrangsynte folkene som fullstendig har lukket seg på et negativt syn på Tesla, og til enhver pris jobber for å sette Tesla i et dårlig lys.

Men jeg syns helt ærlig at denne gangen er det ikke greit. Ikke når folk dør (tar utgangspunkt i at folk har fått med seg døds-krasjet). Fyren var en tidligere Navy Seal, far og mann med familie, samt ivrig Tesla fan, og aktiv i Tesla miljøet. Han har lagt ut mange videoer på bruken av Teslas Autopilot (linket til en under). Jeg syns det er helt på trynet hvordan saken blir fremstilt og jeg er helt sikker på at avdøde ville ha reagert på samme måte. Spesielt It avisen http://itavisen.no/2016/06/30/dode-i-krasj-brukte-tesla-s-autopilot/ setter saken i helt feil lys, og det kan man blant annet se av de mange idiotiske kommentarene.
Så jeg syns ikke vi skal bare sitte på sidelinjen og la dette skje, oppfordrer alle som leser dette til å ta en tur innom kommentarfeltene og skrive noen ord. Jo fler som bidrar, jo bedre.

http://www.vg.no/nyheter/bil-og-trafikk/undersoeker-25-000-tesla-modeller-etter-doedskrasj/a/23728233/

Film laget av avdøde;

https://www.youtube.com/watch?v=9URpx_PnM3Y


For folk som vil sette seg bedre inn i situasjonen er dette to gode kilder;
http://www.teslarati.com/tesla-model-s-driver-using-autopilot-killed-crash-tractor-trailer/
http://www.teslarati.com/witnesses-details-deadly-tesla-accident/

Touring

Synes it-avisen sin artikkel var rimelig grei jeg. Hva var det du reagerte på?

Tuxedo

Mye av diskusjonen hadde vært mer saklig hvis Tesla og andre sluttet å bruke begrepet "autopilot", og i stedet kalte det "automatisk filholder", som er det det er.

"Autopilot" er for udefinerbart, og gir for mange forventninger hos uinvidde.

AppleKnocker

I utgangspunktet har de fleste av oss ikke nok fakta til å mene noe fornuftig om denne saken, annet enn at den i likhet med andre bilulykker, er ytterst tragisk.
På generelt grunnlag er det likevel fører som har ansvar for å oppdage hindringer i veien. Det gjelder om man kjører bil uten førerassistentsystemer, om man har adaptiv cruisekontroll eller om man har Tesla autopilot.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

ApeX

#4
Jesus christ for en tråd tittel.. Det er fanatikere på begge sider, og de gjør man klar best i å overse. Berettiget og konstruktiv kritikk er imidlertid noe annet, og det må det være lov å komme med.  Å kaste seg ut i diskusjoner under avisartikler er rimelig meningsløst.

Jeg ser forøvrig heller ikke problemet med IT-avisens artikkel.
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

krl

Tesla har tatt store sjanser ved å slippe denne autopiloten ut til et bredt publikum. Muligheten til å slippe rattet i lengre perioder er livsfarlig slik status er i dag. Bilen gjør plutselig rare ting etter å ha kjørt prikkfritt i over 30 minutter.

Imidlertid er det neppe dette som er årsaken her. Personen som kjørte bilen forstod systemet godt etter det man kan se i videoene hans. Årsaken til at han ikke la merke til vogntoget kan være alt fra sykdom til hasardspill i trafikken. Men ikke "autopiloten" i seg selv.


Muffinman

SitatÅ kaste seg ut i diskusjoner under avisartikler er rimelig meningsløst.
Nemlig. Uten at noen motsier disse nett-trollene blir det jo ingen diskusjon, og det dør ut av seg selv før det kommer i gang. Ved å engasjere  seg i kommentarfeltene setter man agendaen til disse elbilhaterene på dagsorden, og bidrar til å holde den levende.


Tai

Jeg vil bare henvise til sitatet fra avdøde George Carlin i Muffinman`s signatur.

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Amoss

Var litt usikker på hvor jeg skulle legge denne linken, men føler den passer best her (selv om den også kunne vært i "Tesla i utenlandske media" eller "Fatalt autopilot krasj" trådene). Men er igrunnen vel så relevant her da den går nettopp på reaksjonene i kommentarfeltene:
http://www.forbes.com/sites/brookecrothers/2016/07/03/big-gap-in-media-vs-non-media-reaction-to-tesla-model-s-self-driving-mode-fatality/#43dd18ca7d29
Sitat
Big Gap In Media Vs. Non-Media Reaction To Tesla Model S Self-Driving Mode Fatality

While the media response to the Tesla Motors Model S Autopilot fatality was predictable, the non-media response was not.

...

Readers didn't always agree

While I don't typically write about input from commenters (as comment sections can sometimes veer off into unsubstantiated claims and invective), in this case it seems appropriate as many commenters thoughtfully challenged the tenor of the stories or added insight that was missing.
Model S 85D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA