Kjøpe Tesla Model S - hva er må ha, og andre spørsmål

Startet av zaltoz, søn 18. mar 2018, kl. 19:26

« forrige - neste »

E_S

Kjøpte "antikk" S85 (pre-AP) for 400k i mai i fjor og blir bare mer og mer fornøyd med at jeg tok det valget fremfor å punge ut 250k ekstra for en ny bil. Forskjellene er for små til å rettferdiggjøre prisdifferansen etter min mening.
:)

mthoring

Kjørte en 85D (ap1) lånebil hjem fra jobb en dag, og jeg opplevde det som å kjøre en simplere bil. Dårligere fit og finish, gammel front, elendige seter, mer støy i kupéen, ikke like pen lyd ved lukking av dørene, osv. Det har mao. blitt gjort merkbare forandringer på bilene siden den ble produsert.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

jkirkebo

Sitat fra: Sandvika på tir 20. mar 2018, kl. 10:01
Men leser innimellom dette på forumet, har man noe underlag for at vekt har signifikant effekt på rekkevidde?
Litt forenklet fysikk tilsier at vekt kun medfører økt energibruk som knyttet til effektivitetstap ved regenerering vs. akselerasjon. Når egenvekten kun fra  økes noen veldig små % største til minste pakke(?) så tipper jeg at drosjesjåfører som kjører milesvis i byen og de som kjører over fjelloverganger kan se minimal effekt, ved langkjøring langs hovedveier/motorveier tviler jeg på at dette overhode er målbart....

Nja, rullemotstanden øker vel lineært med vekten så vidt jeg vet. Så litt utgjør det da.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA