Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Anbefalling av ladekabel, type 2

Startet av jornhd, fredag 11. november 2016, klokken 07:16

« forrige - neste »

jornhd

Får min første elbil om to uker (Ioniq). Har investert i Salto-lader montert i garasjen og trenger derfor type2-type2 kabel. Men.. jeg er usikker på hvilken utførelse jeg skal velge.

Laderen er plassert innerst på vegg. Det betyr at hvis jeg ikke skal måtte rygge inn, trenger jeg en 10 meter kabel, men hvordan er denne og drasse med på langtur?

Hvis jeg legger om vanen og rygger inn i garasjen, trenger jeg ikke mer enn 2-3 meter, og det er fristende med en 5 meter spiralkabel. Går ut i fra at denne aldri lar seg strekke ut mer enn ca 4 meter. Vil denne være lang nok til ladestolper/stasjoner rundt omkring? Hva er erfaringene deres her?

Så oppsummert:
- Er 10 meter for lang til å ta med på tur (plass og hånderingsmessig)?
- Er 5 meter spiral lang nok på tur?

elektrolux

Vi har 5m spiral laget av 7m kabel på lager, men det er en tung kabel.

Standard løsningen vår er 5m rett kabel, men tar imot bestilling på spesielle lengder. Har faktisk 10m i mode 3 type 2 til type 1 som lagervare.

En 10m rett kabel er på grensen til å kalles uhamslig, men er genial når ladeplassen er opptatt av ikke ladende biler/ferdig lade biler og en kan parkere ved siden av og strekke kabel bort til ladepunktet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

zbk

Jag fikk med en ~7m kabel med bilen. Akkurat litt lang til å hanskes med, men genial i de tilfellene der det står biler i veien i lengderetning. Kabelen er i mitt tilfelle akkurat så lang at jeg i verste fall kan stille meg bak en annen bil og fortsatt rekke fram med kabelen.

Så lenge du bare tar med kabelen i de få tilfellene du skal på langtur og ellers har den hengende fast i garasjen  betyr det lite hvor lang den er. Skal du derimot laste den ut og inn mange ganger i uka blir det mye enklere med noe som er kortere og lettere.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

HCO

Støtter bilen 3-fas? Hvis ikke,  kan du kjøpe en 1-fas kabel, de er typisk lettere og mer håndterlige.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på fredag 11. november 2016, klokken 08:11
Vi har 5m spiral laget av 7m kabel på lager, men det er en tung kabel.

Standard løsningen vår er 5m rett kabel, men tar imot bestilling på spesielle lengder. Har faktisk 10m i mode 3 type 2 til type 1 som lagervare.

En 10m rett kabel er på grensen til å kalles uhamslig, men er genial når ladeplassen er opptatt av ikke ladende biler/ferdig lade biler og en kan parkere ved siden av og strekke kabel bort til ladepunktet.

Enig. Har 10m kabler på lager selv men de er ganske uhåndterlige. Spesielt 3-fase versjonen. Anbefaler de egentlig bare til de som skal ha de fast hjemme og vil ha lang kabel for å kunne lade f.eks både inni og utenfor garasjen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nofuelno

Phoenix lager de mest letthåndterlige 10m kablene for 3-fas
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA