Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prisfall ved ny modell med større rekkevidde

Startet av rlnd, tirsdag 12. januar 2016, klokken 12:18

« forrige - neste »

Bjoris

#16
Mja, det står vel at det ventes 30% forbedring i kapasiteten så dermed snakker vi om en tilsvarende oppgradering som den Leaf har fått nå, dette skjer samtidig som både nettopp Leaf og nye Bolt og andre i 2017 virkelig kommer med kvantesprang med doblet kapasitet.

Syns VW ligger bakpå her, rart i grunnen. eGolf er en flott bil, men for oss ble det for vanskelig å legge 50 lapper til på bordet for 6 kwh mindre kapasitet enn Leaf 30 kwh. Skulle gjerne hatt en eGolf, men Leafen er helt fin for oss og rekkevidden er viktig så penger spart og likevel vesentlig lengre rekkevidde, dvs 3-5 mil er mye når det er det du trenger for å komme deg hjem. Det at hurtiglading går mye raskere er også ett stort pluss...

MEN, det er ikke lenge før 30 kwh er avleggs, men det vil for all fremtid være bedre enn 24 kwh.

Vi får håpe at det blir mer enn 30% forbedring av dagens eGolf ellers er den avleggs før den kommer i markedet...

gamer73

jeg tror ikke E-golfen koster mer i 2017 (da denne pakken blir tilgjengelig) enn den gjør i dag....jeg tror den vil koste akkurat det samme eller bare litt mer...

jkirkebo

Sitat fra: tutti på onsdag 13. januar 2016, klokken 11:45
Sitat fra: gamer73 på onsdag 13. januar 2016, klokken 11:23

OG se på tog....først damp...så kom diesel...og nå er det omtrent utelukket EL som gjelder for tog...(så klart..kun der man har strøm).....og nå kommer bilparken etter :)
Utviklingen av togteknologi har kommet mye lenger. Nå er det maglev som gjelder: Raskere, ingen friksjon og lavere strømforbruk: http://www.theguardian.com/world/2015/apr/21/japans-maglev-train-notches-up-new-world-speed-record-in-test-run. De nye dobbeltsporene i norge opp mot 250 km/t (mest under 200 km/t for å spare penger) blir som trege lokaltog i forhold. Maglevtogene blir nesten vedlikeholdsfrie i forhold til man ikke lenger trenger skinner, strømmaster, signaler etc.

Neppe. Det er svært få som satser på Maglev for tiden da banene er alt for dyre å bygge. Bl.a har tyskerne lagt ned sin Maglev-satsning.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

PokerFjes

Sitat fra: tutti på onsdag 13. januar 2016, klokken 11:45
Sitat fra: gamer73 på onsdag 13. januar 2016, klokken 11:23

OG se på tog....først damp...så kom diesel...og nå er det omtrent utelukket EL som gjelder for tog...(så klart..kun der man har strøm).....og nå kommer bilparken etter :)
Utviklingen av togteknologi har kommet mye lenger. Nå er det maglev som gjelder: Raskere, ingen friksjon og lavere strømforbruk: http://www.theguardian.com/world/2015/apr/21/japans-maglev-train-notches-up-new-world-speed-record-in-test-run. De nye dobbeltsporene i norge opp mot 250 km/t (mest under 200 km/t for å spare penger) blir som trege lokaltog i forhold. Maglevtogene blir nesten vedlikeholdsfrie i forhold til man ikke lenger trenger skinner, strømmaster, signaler etc.

Tesla mannen har også jobbet med denne ideen: https://www.teslamotors.com/no_NO/blog/hyperloop
(dette er en gammel ide som man testet ut i London for mange år siden). Prinsippet er at en stor blåsemaskin lager et overtrykk som dytter togene framover.

Dersom elbiler i fremtiden kan sveve på en magnetisk pute og lades trådløst så blir moro.
----
Tilbake til elbiler så skal VAG komme med Q5 EV i 2017. Den får også solceller på taket. Det kunne vært besnærende å ha det på egolfen (ihvertfall som ekstrautstyr). Kanskje den kan lade 100-200 W per time om sommeren?
Jeg tror du blander Q5 med Audi e-Tron Quattro. Sistnevnte er en ren EV og skal få sin debut i 2018 (litt for sent synes nå jeg). I 2016 introduseres Q2 og Q5 kommer i ny generasjon.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA