bytte dekk i3

Startet av el-rotta, tirsdag 17. november 2015, klokken 14:26

« forrige - neste »

el-rotta

Hei, det er tid for å bytte dekk på min i3. Jeg ser det kreves en egen nøkkel for å låse opp ene hjulbolten. Etter å ha vært i kontakt med Bavaria i Stavanger sies det at denne antakelig ligger i bilen. Vet dere i så fall hvor jeg finner denne?

bromm

Det er plass for denne i den formstøpte styrofoam-holderen fremme i frunken (den som holder kompressor/tetningsmiddel etc.). Den er muligens der (ser ut som en liten kopp med et 17mm bolthode)

el-rotta


Ingeniøren

Har du kjøpt brukt bil, i fall må du trolig snakke med forrige eier ?

Er vel ikke normalt å levere ny bil med låse mutter....
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Klykken

2PA i utstyrslisten på BMW i3. Låsbare hjulbolter.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Ingeniøren

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

moonbuggy

Hvorfor låsbare mutre på I3?
De felgene er jo proprietære og kan kun brukes på andre I3er. Neppe et attraktivt tyveriobjekt.
Bortkastet og kun til bry med spesialhode, etter min mening, vel og merke.

LMOR

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 17. november 2015, klokken 16:22
Hvorfor låsbare mutre på I3?
De felgene er jo proprietære og kan kun brukes på andre I3er. Neppe et attraktivt tyveriobjekt.
Bortkastet og kun til bry med spesialhode, etter min mening, vel og merke.
Min også, byttet 3 sett med dekk på lørdag, 2 med låsbare (inkl.1 i3), og min uten. Bruker mye lengre tid med låsbare mutre.
Ellers ligger nøkkelen der bromm beskriver, hvis den bare ble lagt tilbake... Ligger et annet sted på 5 serien, så jeg måtte inn i manualen selv om jeg burde visst det.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Anterialis

Interessant, byttet mine fire hjul uten å tenke over dette engang. Åpenbart har ikke jeg låsmuttere.

Er dette noe dere har valgt bevisst, eller har det fulgt med i ei utstyrspakke?
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

LMOR

Sitat fra: Anterialis på tirsdag 17. november 2015, klokken 18:56
Interessant, byttet mine fire hjul uten å tenke over dette engang. Åpenbart har ikke jeg låsmuttere.
Er dette noe dere har valgt bevisst, eller har det fulgt med i ei utstyrspakke?
For oss som kjøpte tidlig stod det at det var inkludert, men ingen fikk det med. (klaget over det og flere andre ting jeg mente de hadde skrevet skulle følge med, men det står med liten skrift at de kan endre innholdet uten varsel).
For bil nr.2 som ble bestilt våren 2014 var det ekstrautstyr til 200.-, noe det fremdeles er.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

3PA Låsbare hjulbolter kr 200 i følge prislisten.

Hadde tenkte å bestille det, men selgeren anbefalte meg å ta det bort. Jeg kjøpte også en 1-serie og der er det standard. Bilia valgte å installere vanlige bolter i stedet, for det er visst relativt lett å ødelegge den låsbare bolten.

bromm

Sitat fra: LMOR på tirsdag 17. november 2015, klokken 19:46
For oss som kjøpte tidlig stod det at det var inkludert, men ingen fikk det med.
Fikk de med, jeg ;) Sulland i Trondheim leverer det som står i bestillingskontrakten...

bromm

Sitat fra: TM på tirsdag 17. november 2015, klokken 19:50
3PA Låsbare hjulbolter kr 200 i følge prislisten.

Hadde tenkte å bestille det, men selgeren anbefalte meg å ta det bort. Jeg kjøpte også en 1-serie og der er det standard. Bilia valgte å installere vanlige bolter i stedet, for det er visst relativt lett å ødelegge den låsbare bolten.
På i3 er faktisk standardboltene av dårligere kvalitet en låseboltene - de er såpass myke (hjørnene blir avrundet), slik at jeg faktisk vurderer å bytte dem til våren (det blir det 5te skiftet for min del)...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA