Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det noen som har hurtiglader?

Startet av morten, søndag 30. mai 2010, klokken 15:34

« forrige - neste »

morten

Lurer på om noen har hurtiglader i bilen.   Jeg vurderer å gjøre det.   Det er nå en ladestasjon her på Frosta, på en bensinstasjon, men den har 220v, 16ah kurs.   Det er lagt opp 400v, 63ah til boksen, men siden de ikke vet hva folk trenger, er det bare 2 16ah kurser i boksen.   Det er vel ingen som gidder å kjøre dit for å sitte i 5 timer mens bilen lader:)

Hvis jeg skulle hatt hurtiglader til lithiumbatteriene mine, hva er på markedet?   Hva trengs?    Uten en ladestasjon med mere enn 16ah er det ingen vits, men hvis jeg har laderen, kan de legge opp strømmen jeg trenger.
1996 VW Golf CityStromer
1998 VW Golf CityStromer
1992 Chevrolet Blazer "El-Blazer"
1970 General Electric Elec-Trak hagetraktor

elektrolux

De burde satt på et 3*16A still, og ev. et 3*32A stikk.

Det burde holde for de fleste.

Bruker selv slikt med orginallader + 2 * Plastma ladere. ( Ombygde plastmaskjærere )
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

morten

Jeg tenker på muligheten med 20kw lading på en halvtime.   Da må man ha rikelig med strøm.     Regner ut ca 50ah på 220v eller ca 25ah på 400v.     (17v*8 celler*160ah= ca 22000watts/220v eller 400v)   Er det noen som har mere greie på dette enn meg, og om regnestykket er noenlunde korrekt?
1996 VW Golf CityStromer
1998 VW Golf CityStromer
1992 Chevrolet Blazer "El-Blazer"
1970 General Electric Elec-Trak hagetraktor

hens

Effekten fra en trefas kontakt er:
Spenning  x strøm x 1.73.     En 400volt 32 A kontakt vil gi ut ca 22 kw.
Om en regner en virkningsgrad i laderen på 0.8 - 0.9  gir det 18 - 20kw til batteriet.
En batteripakke på 10 kwh vil trenge en drøy halv time for å fylles opp.

Men: De fleste batterityper kan bare hurtiglades innenfor 10 - 80-90% av kapasiteten.
Kontakter og kabler større enn til 32 A vil være stive tunge ukurante og uhåndterlige.

Når først ladestasjonen er der vil det være en bagatell å fordele 63 A inntaket til 32 eller 16A 400 volt trefaskurser og noen 16A 230 volt enfas.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

morten

Så det høres ut som en 400v, 32ah kontakt ville være tilstrekkelig.    Hvordan er ladestasjonene i resten av landet satt opp?    Er det noen standard?

1996 VW Golf CityStromer
1998 VW Golf CityStromer
1992 Chevrolet Blazer "El-Blazer"
1970 General Electric Elec-Trak hagetraktor

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA