Daglig hjemmelading med full effekt?

Startet av akke, torsdag 12. desember 2019, klokken 22:42

« forrige - neste »

akke

Endelig blitt tesla eier (X) og lader denne daglig til 70% på easee 32A 230v 3-fas.

Har god tid på å toppe denne i løpet av natta. Finnes det noen anbefalinger i forhold til optimal ladeeffekt? Lade så sakte som mulig mot 70% eller klemme på med max? Står 22kw på skjermen i bilen ved 32A.
Model X tidlig 2019
Kia Soul EV 2015

mthoring

#1
Siden bilen viser 32A så har du IT-nett, og effekten som vises er feil. I virkeligheten så har du nok litt over 8kw.

Hvis du skifter visningen til km (typical) i bilen, så vil du se at du får noen og tredve km/t i appen.

Uansett mer enn tregt nok for batteriet. Å justere ned effekten vil bare skape mer svinn, da laderen i bilen er mindre effektiv ved lavere effekt, samt at batterivarmeren må kjøres over lengre tid hvis det er kaldt.

Hvis du er ute etter å spare noen kroner på strømregninga, så kan det lønne seg å lade om natta. Dette kan stilles inn i bilen. Men, hvis det er minusgrader så vil batterivarmeren kicke inn når lading starter, og da kan merforbruk fort mer en spise opp fortjenesten. Når lading startes når bilen har vært i bruk, så er allerede batteriet varmt.

I fremtiden kan effekavgift også bli noe man kan ta høyde for, da kan det lønne seg mer å lade om natta, eller å ha en form for smart styring av ladehastigheten.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

geear

Har samme ladeløsning, og lader på samme måte, 8,5 kW (34 km/t). Det er ikke høy effekt på en så stor batteripakke. Og ja, hvis bilen står på prosent (energy ikke distance, på display) så viser den 22 kW, men det er ikke riktig, "bug" pga det spesielle strømnettet vårt. Den kan motta maksimalt 16,5 kW, og det krever 400 V.

akke

Model X tidlig 2019
Kia Soul EV 2015

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA