Hvordan finne ut tilstanden til batteriet

Startet av e-curious, lørdag 12. september 2015, klokken 14:45

« forrige - neste »

e-curious

Hvordan kan en finne restkapasiteten til batteriet?  Jeg er litt bekymret, for jeg har en mistanke om at forhandleren lot bilen min stå 100% fulladet to uker i sommer..

Jeg leste følgende artikkel på tu.no
http://www.tu.no/industri/2015/09/12/slik-sjekker-du-om-elbil-batteriet-begynner-a-svikte?utm_source=newsletter-2015-09-12&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter

Elmo

Sitat fra: e-curious på lørdag 12. september 2015, klokken 14:45
Hvordan kan en finne restkapasiteten til batteriet?  Jeg er litt bekymret, for jeg har en mistanke om at forhandleren lot bilen min stå 100% fulladet to uker i sommer..

Jeg leste følgende artikkel på tu.no
http://www.tu.no/industri/2015/09/12/slik-sjekker-du-om-elbil-batteriet-begynner-a-svikte?utm_source=newsletter-2015-09-12&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter

Ikke tull da. Slapp helt av !!!  To uker i Norsk sommer er ingen problem.
Husk på at det er en god sikkerhetsmargin , så når bilen viser 100% så er ikke batteriene virkelig på 100%
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.32.
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.
Har hatt div. Saxo/P106 electric som vi har kjørt tilsammen 170.000 km med.

elektrolux

Men uansett uønsket hendelse. Bilforhandlerene burde vite bedre.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

bno

For langtidsopphold x ved ferie. Er det riktig oppfattet at en ca. ladestatus si 70% er ok. Og, hvor lenge ca. kan det bilen ha en slik ladestatus?

e-Kvaase

#4
Sitat fra: bno på søndag 13. september 2015, klokken 09:36
For langtidsopphold x ved ferie. Er det riktig oppfattet at en ca. ladestatus si 70% er ok. Og, hvor lenge ca. kan det bilen ha en slik ladestatus?

Vet ikke om det er noen fasit på dette.
Det viktigste er vel å holde seg innenfor 30% - 80%?
Å la bilen stå lenge (uker) helt tom eller helt full er vel i alle fall ingen god ide.

e-Golfen stod stille 3 uker i strekk på 50% eller 60% i sommer, og det gikk selvfølgelig helt fint.
Kunne ikke se at batterinivået hadde gått noe ned når vi kom hjem.

Som tidligere nevnt så er det lagt inn sikkerhetsmarginer her for å optimere kapasiteten over tid.
Så man vil aldri lade batteriene helt fulle selv om man lader til 100%.

Det er denne sikkerhetsmarginen som gjør at det er mulig å ha 8 års batterigaranti.
Det er først når denne sikkerhetsmarginen er brukt opp vil man få dårligere kapasitet/rekkevidde etter 100% lading. Når dette inntreffer beror på faktorer som antall ladinger, antall huritgladinger,  ladenivå %, bruksmønster, temperatur osv.

Viktig å ikke bli for paranoid rundt dette, tror ikke det er batteripakken fra Panasonic som ryker først ved normal bruk. Ville vært mer opptatt av 12V elektronikk, hjuloppheng, rust osv. Dvs. kjente VW feil.
Mye tyder vel på at e-Golf kommer til å bli den mest driftssikre Golfen som noen gang er bygget, siden den har EL-motor og enkel giroverføring.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA