Nå snakker vi ladestasjoner!

Startet av Caspar, mandag 15. desember 2014, klokken 09:10

« forrige - neste »

muggost

Vel... dette føyer seg inn i rekken av idiotiske tiltak som EU forskriftsfester...

Jeg stiller ingen spørsmål ved at det kreves flere ladestasjoner her til lands, men en sånn regulering som det skrives i artikkelen er ikke løsningen mener nå jeg...

I enkelte områder lader folk flest nesten utelukkende hjemme og på jobb. Her er det ikke behov for mange ladere.

I andre områder lader folk nesten utelukkende på offentlig ladestasjoner. Her er det kanskje behov for flere ladere enn 1 pr 10 biler.

I atter andre områder er det kanskje veldig få elbilister (nordtroms, finnmark), men det er så langt mellom bebygde steder at det allikevel er kritisk med ladestasjoner på strategiske plasser.

Jeg tror ikke dette EU-direktivet vil gjøre annet enn å gjøre situasjonen litt bedre for storbyene og mye verre for landsbygda...

Thomas Parsli

De (snart) ti årene jeg har kjørt elbil har lademulighetene blitt dårligere og dårligere for hvert år som går. Vi henger ikke en gang med på veksten av nye biler!

* EU ønsker å bytte ut fossilbiler med elbiler
* EU ønsker å bytte ut olje som gjør oss avhengige av mellomøsten med elektrisitet som kan produseres innen EU
* EU ønsker å øke andelen grønn elektrisitet dramatisk

For å gjennomføre dette mener altså EU at krav til produsentene er nødvendig, omtrent som norske krav om parkeringsplasser når man bygger boliger i sentrumsområder.
Jeg synes det er et fantastisk tiltak!

Og for å være ærlig synes jeg ikke et ladepunkt for 1/10 elbiler er et spesiellt hårete mål!

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Lars C. Krogenæs

Det spørs jo hvor dette er.

I Oslo og øvrige byers bykjerne er det vanskelig for byens egne beboere å lade elbilen, da det er få som har egne parkeringsplasser. I stort sett resten av landet har beboere og bedrifter egne plasser til parkering, og dermed er mulighetene til å ordne lading på disse plassene selv bedre.

Dette tar ikke et slikt EU vedtak høyde for.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

kos

Hei dette er vel ikke ille. Om vi får drahjelp fra EU så er jo det greit ( får så mye annet som vi ikke trenger) men skal vi få en elbilflåte av biler må vi ha lade punkt. I byene er det vanskelig, så det er her vi trenger flere lade stasjoner. I distriktene flere hurtigladere. Da de fleste i distriktene bor i eneboliger og har mulighet å lade hjemme. Så tar man seg en tur til Byen og da trenger man lading, alle skal før eller siden der og havner i samme situasjon som de som bor der. Nå er det slik at jeg har hevdet og fortsatt mener at det er ingen rett man har til parkering. Det ansvaret hviler på den enkelte. Man kan ikke bare kjøpe en bil og så er det fellesskapet som skal ordne parkering. Men skal vi bytte ut fossil parken må vi ha ladeplasser.

kos

Hei igjen - og så glemte jeg noe. At en som parkerer i gaten i en by og drømmer om normallade plass betyr ikke at han er i interesse konflikt med en som ønsker hurtiglading i distriktene. begge tingene må til for at dette skal fungere. Skal vel besøke han i distriktet og den andre i byen ?

Trekkoppbil

Vi får håpe at norske kommuner og utbyggere for øya opp for volumet her, og at det lages planer som skalerer.

I Oslo er det bygd ut en og annen ladeplass her og der, ulike steder i byen. Det er ganske beskjedent, når det kommer titusenvis av kjøretøy om kort tid.
Kommunen lurte på om det kanskje vil koste 60 mill å sette opp noen hundre stikkontakter hvor man vil kjøre 16A, i første omgang, hvis jeg forstod det rett. Da er det kanskje snakk om 300 000kr for hver dobbelt kontakt.
Sånn kan man ikke bygge ut i lengda. Burde man ikke tenke mer langsiktig, og heller bygge ut hele gater om gangen, med ladestolper?

kos

Hei - om du kontrollerer Oslo, de andre byenes økonomi så vil du se at de har ikke nok penger til lovpålagte tjenester. Så kommer idrett og fritid til barna. Det sier seg selv at det er ikke en lovpålagt tjeneste å sette opp og drive normalladestasjoner i Oslo, likeså i andre byer. Likeså er det mange som har betalt sine egne stasjoner - disse er nok ikke enig i at de skal sponse de som ikke har en parkeringsplass. Kostnadene som det ser ut i dag, blir at firmaer og parkeringsplass eiere, enten det er kommunen eller private vil stå for denne utbygningen. Men med brukerne som må betale gildet. Jeg har hevdet at vi trenger en nasjonal standard som lager en struktur og en betalingssystem som gjør at både normalladere og hurtigladere skal bli utbygget. Men da må vi få en finansiering som gjør at både utbyggere og brukere har økonomi til det. Det er utopi å tro at når vi blir mange nok så står kommunen og staten klar med gratis parkering og strøm.

En ting er sikkert - parkeringsplass er ingen rett man har, det er en plikt å skaffe når man er bileier.

valvolainen

Sammen med avgiftsfritaket på elbil burde det vært innført 5000 eller en annen sum i avgift som gikk til et ladefond. På den måten hadde man kanskje hatt en sjangs il å følge med med punkter til biler. Billige combo ladere er også et must, heller ti ladere med 20kw enn to med 60. Det koster mye å dimensjonere opp alt til 60kw eller nå enn hvor mye disse ladestasjonene trenger.

chademo - noen som vet hva lisenser og slikt koster?
Dette hadde vært strøkent og fått ned i 400V3fas32A vennlige punkter.

Gliderman

Med denne fordelingen av markedsandeler er nok Chademo kommet for å bli lenge enda. KIA ligger vel under andre.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Rav4_EV

SitatSammen med avgiftsfritaket på elbil burde det vært innført 5000 eller en annen sum i avgift som gikk til et ladefond. På den måten hadde man kanskje hatt en sjangs il å følge med med punkter til biler. Billige combo ladere er også et must, heller ti ladere med 20kw enn to med 60. Det koster mye å dimensjonere opp alt til 60kw eller nå enn hvor mye disse ladestasjonene trenger.

chademo - noen som vet hva lisenser og slikt koster?
Dette hadde vært strøkent og fått ned i 400V3fas32A vennlige punkter.

Ja, og politisk behandling over hvor disse avgiftsfinansierte ladepunktene skal være blir sikkert en skikkelig røre.

Sertifisering av lader for å kalle den Chademo koster mye penger.
Helt bortkastet. Bedre å bruke penger på å bygge den så robust at ikke idiotiske feil som den som ødela mange ladere på grunn av Soul EV.
Selve protokollen koster kun en tusenlapp eller to.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

valvolainen

Ah, fant en link på et annet forum om at chademo er frigitt av august 2012. Da snakker vi jo ikke lisens lenger. (Her er det en som følger med)
Tesla har jo forvandlet penger til ladestasjoner på null komma niks, burde ikke være umulig for andre.

afitch80

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 18. desember 2014, klokken 23:17
Vi får håpe at norske kommuner og utbyggere for øya opp for volumet her, og at det lages planer som skalerer.

I Oslo er det bygd ut en og annen ladeplass her og der, ulike steder i byen. Det er ganske beskjedent, når det kommer titusenvis av kjøretøy om kort tid.
Kommunen lurte på om det kanskje vil koste 60 mill å sette opp noen hundre stikkontakter hvor man vil kjøre 16A, i første omgang, hvis jeg forstod det rett. Da er det kanskje snakk om 300 000kr for hver dobbelt kontakt.
Sånn kan man ikke bygge ut i lengda. Burde man ikke tenke mer langsiktig, og heller bygge ut hele gater om gangen, med ladestolper?

Bergen har skjønt det litt. På Danmarksplass bygges nå Norges største ladestasjon med 21 ladepunkt.

http://www.vvsaktuelt.no/bygger-landets-storste-ladestasjon-80927/nyhet.html
Begynte el-eventyret med Tesla, så innom noe tysk, men var kjapt tilbake over dammen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA