Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteri % og ladehastighet

Startet av Cral, mandag 23. juli 2018, klokken 13:26

« forrige - neste »

Cral

Hei,

Ble litt oppgitt over søkemulighetene i sommervarmen, så med frykt for å tråkke i salaten og spørre oppe igjen om noe som er besvart 100 ganger tidligere:

Batteri %

Kjøring fra jobb med fulladet batteri, 70% igjen når jeg kommer hjem
Kjøring hjemmefra til jobb start med 51%, 3% igjen når jeg kommer på jobb. (De siste % ble brukt på småkjøring etc i mellomtiden...)

Kjøring hjemmefra til jobb med fulladet batteri, 65% når jeg kom hjem, igjen, så hadde jeg brukt 47% til.

Så, jeg ligger på 100% batteri, på en normal dag, på ca 29-36% om jeg ikke kjører noen omveier.

Med 60% eller mindre, så ligger jeg på ca 45-50% strømforbruk på samme turen, uten at jeg forstår hvorfor. Målingene er tatt siste 3 ukene, så været har jo vært mye det samme.

Lade hastighet:

Er det ingen mulighet for å sette amper trekket fra ladestasjonen? Jeg har en salto ladestasjon, og den har ingen mulighet for å justere på stasjonen.  Ved litt uheldig bruk av flere kurser samtidig, så tar jeg hovedsikringen slik det er nå.  :\

På golfen, så kan man justere det i bilen...
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

hanche

Det du skriver om kjørelengde og forbruk virker helt rusk. Jeg har selv alltid opplevd svært god sammenheng mellom kjørelengder og batteriforbruk i prosent, uten slike overraskelser. Så dette er nok noe du bør ta opp med forhandler/merkeverksted.

Det er ingen justeringsmuligheter for lade-effekt i bilen. Alt det der styres fra ladestasjonen.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Cral

Testet igjen i dag.

Kjørte hjem. Parkerte med 67%. (Forbruk 33%)
Kjørte tilbake til jobb, parkerte med 24% (forbruk 43%)

23% høyere forbruk på veien tilbake. 

Sto ikke tilkoblet lader hjemme - siden jeg skulle teste...

Så bilen var "kald", men jeg antar at med de 30% det var på vei hjem i går, så burde ac anlegget bruke mer strøm på kjøle bilen, enn det ville gå på oppvarming til jobb i dag. En annen ting som nok har litt innvirkning er kø og topografi. På vei til jobb har jeg bakken opp fra tusenfryd til assurtjern krysset, som kjøres i lovlig hastighet, mens på vei hjem, har jeg litt kø både opp til Ryen og opp Skulleruddumpa, så begge de "store" bakkene kjøres med lavere hastighet. Uansett, disse to skal jeg eliminere i morgen ved å lade bilen til 100% hjemme i natt.

Turen går fra rett utenfor Moss til Oslo hver dag.

EV Historikk sier samme forbruk på turen 15,1/100 (Men jeg tror ikke dette gjelder den spesifike turen, jeg tror det gjelder historikk over siste turer? Hadde vel gitt mer mening om den sa hvor mye man hadde brukt på turen?)


~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

maruch

Jeg ser her bare 10% forskjell på forbruk. Det kan henge med høyere fastighet om morgenen, om det ikke finnes kø ennå og veldig lav forbruk om man sitter fast i køen og må følge 40-60 km/time. Forskjell på temperatur... Prøv kanskje å kjøre på helgen, eller samme lengde til et annet sted for å se om resultatene skiller seg.

Men jeg tror alt det er mer om forhold enn om batteri selv.
Kia Soul EV 2017
Nissan Leaf 2011 - ikke lengre

Cral

10% av 100 er ja.. 10% :)

Men forskjellen i forbruk på tur a og tur b er 23% :)

Jeg bruker 10% mer av total batteri pakke, men økningen i forbruk er 23%

Får se hvordan det går i morgen tidlig, bilen står til 100% lading nå, så får vi se hvor mye strøm som er brukt når jeg kommer på jobb i morgen.

GOM rapporterer og lengre rekkevidde per % på 100% enn på 10% (på 100% har jeg stort sett lagt rundt 140-150km, på 10% ligger jeg rundt 11-12)
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Orbit

Er det noen høydeforskjell mellom hjemme og jobb? Dersom det bare er 300m forskjell (jobben høyest), er det nok til å forklare forskjellen i forbruk..... 5 prosentpoeng ekstra forbruk oppover, og tilsvarende mindre på vei hjem.

Høydeforskjell på 300m med en Soul spiser/tilbakefører E = mgh = 1700 kg * 9.8 m/s^2 * 300 m = 5MJ = 1.4kWh avhengig av om du kjører opp eller ned.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA