Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tysk reportasje fra kjøretur med i3 - høres kjent ut?

Startet av E_S, onsdag 13. august 2014, klokken 18:50

« forrige - neste »

E_S

For den som er tysk-kyndig anbefales denne:

http://www.spiegel.de/auto/fahrberichte/fahrbericht-bmw-i3-rwe-eon-vattenfall-verschlafen-e-mobilitaet-a-955992.html

Kort sammendrag: Prøvekjøring av en i3. Samme problematikk som i Norge med ikke-fungerende ladepunkter, kompliserte betalingsløsninger som ikke virker som de skal, ladepunkter som er vanskelige å finne og til og med knotete å parkere på. Sammenligning med bensinstasjoner og lufting av frustrasjon over energileverandørenes manglende vilje/evne til å levere et produkt som er pålitelig og faktisk er slik folk vil ha.

Høres det kjent ut fra hurtigladerproblematikken i Norge? ;)
:)

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

02jan

Samme problemstilling stilles det spørsmål rund i Sverige også :
http://www.vibilagare.se/blogg/biltestarbloggen/kan-man-lita-pa-snabbladdarna

Som litt over middels interessert i bil er jeg svært godt fornøyd med min i3 som bil.

Med unntak av Tesla, kan det virke som man må være meget el- bil interessert i å bruke elbil på langtur i Norge.   Trodde infrastrukturen utenfor byene hadde kommet lengre , etter 25 år med profilering av elbil.
- usikkert om de virker, usikre betalingsløsninger, usikker om " min ladeplugg" passer, manglende dekning på enkelte trafikkerte strekninger.

Kjører fint 14-15 mil med i3 med ca 25% rest på batteri under gunstige forhold - klarer meg fint med dette da jeg færre en 10 dager i året sitter mer en 3 timer. I bil pr. Dag.  MEN , når andre spør meg om elbil (siden jeg er fornøyd med bilen) , så opplyser jeg om faktisk situasjon rundt lademulighetene rundt hurtiglading.
Folk flest synes det blir for komplisert i tillegg til generell skepsis til elbil uansett hvor god den måtte være......


Rart at det skal være så vanskelig å få kjøpt noen få kw/t - får håpe man benytter anledningen nå med å få på plass infrastruktur mellom de stor byene , nå som vi vanlige begynner å kjøre bil ( med batteritank( istede for bensin/dieseltank).
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA