Dekktrykksensorer - pris og tilgjengelighet?

Startet av Øyvind.h, fredag 25. april 2014, klokken 13:09

« forrige - neste »

Øyvind.h

Hvor handler man dekktrykksensorer til laveste pris? Ser Tempe Dekkservice tar 2600,- + frakt nå, noe som virker som en OK pris!

Hva tar eks Dekkhallen eller andre som fører disse i Norge? Jeg vet Tirerack kan levere for ca 2300,-, men da kommer mva og frakt i tillegg. Så de er jo i praksis dyrere enn Tempe :)

Jeg handler mye heller i Norge enn i utlandet om det bare er et par hundrelapper å spare!
Så til dere som har kjøpt disse løse: hvor handler man?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

cyber

Jeg forstår ikke hvorfor TMS har dekktrykksensorer siden konkurrentene sluttet med denne gammeldagse løsningen for mange år siden -
noen spesiell grunn til det ?

jkirkebo

Sitat fra: cyber på fredag 25. april 2014, klokken 16:22
Jeg forstår ikke hvorfor TMS har dekktrykksensorer siden konkurrentene sluttet med denne gammeldagse løsningen for mange år siden -
noen spesiell grunn til det ?

Jaha, hva er det konkurrentene bruker da, som er så moderne?
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

MartinezSC


cyber

Sitat fra: jkirkebo på fredag 25. april 2014, klokken 17:37
Sitat fra: cyber på fredag 25. april 2014, klokken 16:22
Jeg forstår ikke hvorfor TMS har dekktrykksensorer siden konkurrentene sluttet med denne gammeldagse løsningen for mange år siden -
noen spesiell grunn til det ?

Jaha, hva er det konkurrentene bruker da, som er så moderne?

Konkurrentene måler differanser i omdreiningstall ( rulleomkrets ) på hjulene og oppdatering etter hjulskift gjøres i bilens info-system.


Teslaeier

Var innom en felgsjappe i Moss her om dagen. Spurte blandt annet om dekktrykksensorer. Han tok en telefon til en eller annen som importerte fra de som produserer for tesla. Altså originale sensorer. Han skulle vist ha 700 kr per stykk. Usikker på om dette var med moms. Hvis det er interessant kan jeg stikke innom å høre hvem man kan kontakte for kjøp.

Øyvind.h

Takk for tipset. 700,- per stykk er dyrere enn Tempe, selv med frakt fra Trondheim :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Car-El

Fordi om konkurrenter bruker billige løsninger som de tar godt betalt for, så er det ikke like bra som sensorer. Dette har jeg erfart fra Mercedes  E-klassen som jeg ratter rundt i hver dag.
Vil nevne at Peugeot bruker sensorer og BMW Motorrad har sensorer.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

jkirkebo

Sitat fra: cyber på fredag 25. april 2014, klokken 18:49
Sitat fra: jkirkebo på fredag 25. april 2014, klokken 17:37
Sitat fra: cyber på fredag 25. april 2014, klokken 16:22
Jeg forstår ikke hvorfor TMS har dekktrykksensorer siden konkurrentene sluttet med denne gammeldagse løsningen for mange år siden -
noen spesiell grunn til det ?

Jaha, hva er det konkurrentene bruker da, som er så moderne?

Konkurrentene måler differanser i omdreiningstall ( rulleomkrets ) på hjulene og oppdatering etter hjulskift gjøres i bilens info-system.

Det systemet er jo eldgammelt. En Touran fra 2007 bruker f.eks denne løsningen, men de har gått bort fra den nå og over på sensorer. Differanse-systemet viser nemlig kun feil der det er ett hjul som har for lite luft. Har du fylt for lite i begge hjulene på samme aksel får du ingen feilmelding.

Dekktrykkskontroll er krav for alle nye biler solgt innen EU etter en eller annen dato i år, tror kanskje det var 1.10.2014. Differanse-systemet er ikke godkjent, så vidt jeg vet er det kun sensorsystemet som tilfredsstiller kravene. Grunnen til dette er at det skal varsle om for lavt trykk i alle dekk, da kjøring med for lavt trykk øker drivstofforbruket og dermed utslippene.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

cyber

Sitat fra: jkirkebo på fredag 25. april 2014, klokken 21:07
Sitat fra: cyber på fredag 25. april 2014, klokken 18:49
Sitat fra: jkirkebo på fredag 25. april 2014, klokken 17:37
Sitat fra: cyber på fredag 25. april 2014, klokken 16:22
Jeg forstår ikke hvorfor TMS har dekktrykksensorer siden konkurrentene sluttet med denne gammeldagse løsningen for mange år siden -
noen spesiell grunn til det ?

Jaha, hva er det konkurrentene bruker da, som er så moderne?

Konkurrentene måler differanser i omdreiningstall ( rulleomkrets ) på hjulene og oppdatering etter hjulskift gjøres i bilens info-system.

Det systemet er jo eldgammelt. En Touran fra 2007 bruker f.eks denne løsningen, men de har gått bort fra den nå og over på sensorer. Differanse-systemet viser nemlig kun feil der det er ett hjul som har for lite luft. Har du fylt for lite i begge hjulene på samme aksel får du ingen feilmelding.

Dekktrykkskontroll er krav for alle nye biler solgt innen EU etter en eller annen dato i år, tror kanskje det var 1.10.2014. Differanse-systemet er ikke godkjent, så vidt jeg vet er det kun sensorsystemet som tilfredsstiller kravene. Grunnen til dette er at det skal varsle om for lavt trykk i alle dekk, da kjøring med for lavt trykk øker drivstofforbruket og dermed utslippene.

For varsling av at ett dekk plutselig mister trykk fungerer det ABS-baserte systemet perfekt.

På tidligere biler har jeg hatt dekktrykksensorer ( batteridrevne 433 MHz sensorer) og finner det enklere å forholde seg til hjul uten - i mine øyne en mer moderne løsning.
Jeg er klar over EU-kravet, men ser ikke behovet for å etterkomme et krav basert på miljøhensyn - for meg handler det om sikkerhet og komfort.

Sense


Dekktrykkskontroll er krav for alle nye biler solgt innen EU etter en eller annen dato i år, tror kanskje det var 1.10.2014.
[/quote]

Jeg tror jeg leste fra 1. november 2014, men det er uvesentlig for oss Tesla-eiere.

Igrunn synes jeg dette er et tullete krav fra EU. De som ikke klarer å oppdage at noen av dekkene mister lufttrykk, de bør finne annet transportmiddel.
Samme holdning har jeg til de som snegler seg fram fordi de ikke vet om det er glatt når det daler ned noen fnugg snø.

janmb

Det er et faktum at svært mange, hovedsaklig på grunn av sløvhet/uvitenhet, kjører rundt med slappe dekk - noe som totalt har en rimelig stor miljøkostnad og i verste fall også handler om trafikksikkerhet.

Synes det er helt fornuftig å innføre krav om sensorer på noe biler.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA