Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading, hva er best, hva bør unngås ! Sikring av betteriets levetid !

Startet av Disqusor, onsdag 22. august 2018, klokken 12:20

« forrige - neste »

Disqusor

Lading generelt, når du står parkert,over lengre tid i garasjen. Bør elbilen stå tilkoblet når du feks er på en lengre ferie ? Hva er best rådet, og praksis for å ivareta og sikre betteriets levetid ?

Noen med nye opplysninger om når i3 kan bestilles med 120 Ap batteri ?

Såkalt klattlading, er noe her kjent med hva det innebærer ? Har ikke sett nevnt i user manualen hvordan batteriet kan innstilles for lading til la oss si 90 %, er det mulig ?

JorgenM

BMW anbefaler at bilen er tilkoblet lader når den står parkert, så da er sikkert det det beste :)

94Ah i3 skal etter planen ikke produseres etter august nå så da er det naturlig å tro at 120Ah starter produksjon i september og dermed burde en annonsering være like rundt hjørnet og etter det kan man bestille den også. Forhandlere har normalt "ingen opplysninger" om en modell som enda ikke er offisiell :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

Disqusor

La oss se for oss at konfiguratoren åpnes media September, med levering Nov/Des...Spørsmålet er om batteripakken får celler med et helt nytt design, høyde / Ø av cellene.

96 celler hver med 3,75V i serie gir 360V, kapasiet 60, 94, eller 120ah.

60ah cellene leverer brutto 3,75 * 60 =21,6 kwt
94ah cellene leverer brutto 3,75 * 94 =33,84 kwt
120ah cellene leverer brutto 3,75*120=43,2 kwt

Disqusor

Såkalt klattlading, er noe her kjent med hva det innebærer ? Har ikke sett nevnt i user manualen hvordan batteriet kan innstilles for lading til la oss si 90 %, er det mulig ? For å si det slik, er det gunstig for batteriets levetid å lade til 100%, jeg betivler det sterkt, Max lading = max stress ! Et eksempel, du skal på en lengre ferie, til langtvekistan, 4 uker +++ at bilen da bør stå tilkoblet, er et must, period ! Da bør batteriet kunne innstilles til feks 70% nivå ! Spørsmålet er, er det mulig ...

Pros & Cons ...

Klykken

Du lader til det står 100% i display, som vil si et sted rundt 90%, da det er buffer i topp og bunn. BMW har gjort det slik for at det skal være enklest for forbruker, samt at om batteri mot formodning degraderes vil du fortsatt ha samme potensielle rekkevidde, da marginene i topp og bunn vil bli "spist av" for å kompensere.

Du har ingen mulighet til å stoppe lading før 100% med mindre du fysisk går ut og kobler bilen fra lading.

Ellers, klattlading er ingen problem.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3


Ferry

Sitat fra: Klykken på fredag 24. august 2018, klokken 08:12
Du lader til det står 100% i display, som vil si et sted rundt 90%, da det er buffer i topp og bunn.

Dette sk. bufferet betyr at cellene ikke lades over eller under gitt spenninger. F.eks. er 4,2 V/celle (ca) ansett som 100%. Svjv. lades batteriet i i3 til 4,1 V/celle. Tommelfingerregel: 0,1 V lavere spenning dobler antall ladesykluser. Bufferet er altså i volt, og ikke i kWh. Følgelig vil et stort batteri ha flere kWh buffer enn et lite for å oppnå samme antall ladesykluser.
For meg høres det rart ut at bufferet skal brukes mer når batteriet blir slitt. Det vil i så fall si at cellene skal lades til høyere spenning, og det vil akselere degraderingen. Det er i hvert fall ikke noe jeg ville gjort med vilje, om jeg fikk valget.

BMW sier noe sånt som plugg i så ofte du kan, ikke bekymre deg. Bortreist lenge? La bilen stå tilkoblet. Jeg har stort sett praktisert det slik, mest fordi jeg liker at ting er enkelt. KISS-prinsippet osv. Allikevel tror jeg ikke batteriene i i3 er fritatt kjemiens lover. Antagelig er det bedre å holde SOC ca. midt på treet mest mulig for maks levetid. Men så spørs det om det er særlig merkbart i praksis? I teorien skal 94 Ah-batteriene vare 8-900.000 km, og det blir antagelig veldig mye mer enn hva resten av bilen holder. Så det er kanskje ikke noe poeng å tenke så avansert om batteriene?

Selv om i3 ikke kan stilles inn til x ant. prosent lading, så kan en gjøre andre tiltak for å oppnå ca. det samme. Tidsur eller kaffetimer f.eks. Kan se an hvor mye strøm som er igjen på batteriet, for deretter vri timerhjulet til passe antall timer. Betinger bruk av schuko og ditto ladekladd. Evt. bruke en ladestasjon med litt utvidet funksjonalitet. Zappi f.eks. kan justeres til å stoppe etter visst mange kWh

turfsurf

Ellers har i3 sykt lide selvutlading, den kan sikkert stå måneder uten strøm.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Disqusor

94 Ap har buffer som kjent en "buffer", slik at "100%" ladenivå tilsvarer ca 85% reelt nivå. Stemmer dette med 85% "buffer"? Et annet spørsmål, står bilen parkert med "100%" ladenivå, frakoblet, la oss parkert i 3 mnd, hvilket %-nivå. gjenværende snakker vi da om ? Flatt batteri, stein dødt ?

Klykken

Bmw anbefaler at bilen er tilkoblet lader om den skal stå over lengre tid. Uansett, den mister lite av å bare stå uten å være tilkoblet også.
100% tilsvarer ca 90% reelt. 0% ca 5% reelt.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA