Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nå begynner Tesla-biler å lese fartsskilter.

Startet av Motorwatt, lørdag 29. august 2020, klokken 20:31

« forrige - neste »

Rævedilter

Nedlastingsmeldinga er jo vekke nå så eg får iallefall vente til den kjem igjen.
Har sendt Tesla ein mail, så mulig dei ser på WiFien.
Ellers er det jo cornatider, så lite kjøring, men hadde tenkt oss på fjellet i jula så det hadde vore kjekt med AP.

cstromme

Vi har nå 50-sone i bilen på veien ut fra Ålesund siden bilen leser skiltet, og ikke klarer å tolke at det hvite lys-skiltet med 50 og en hvit strek over er opphør av 50-sone.

Har gått så langt at vi har begynt å svinge rundt denne veien og tilbake på hovedveien for å unngå at den leser skiltet. Da setter den fartsgrensen til 70 (selv om den det siste året har vært 80). 🤦‍♂️
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

eeeerik

Fikk HW3 for noen dager siden og er på 2020.36.16. Har fungerende Wi-Fi (lastet ned nye kart) så ser ut som det kanskje ikke er alle som blitt oppdatert. Har mcu1, mulig det har noe med saken å gjøre?

Sent from my Pixel 3 using Tapatalk


Contango

Kjørte E6 nordover fra Oslo. Noen skilt leste den, mange ikke. Når den leste skilt var det alltid (av de jeg observerte) fartsgrenser som allerede var registrert i displayet. Jeg vet derfor ikke om den noen ganger leser skilt uten å endre fartsgrensen i displayet. Jeg bruker sjelden AP på motorvei, så derfor ble det manuelle observasjoner innimellom. Problemet for meg er at den svært ofte har feil fartsgrense registrert. Noen ganger for høy, andre ganger for lav. Man vet ikke om den registrerte fartsgrensen er fra observasjon eller (utgått) database. Ergo går det ikke an å stole på at det som er registrert er det man skal forholde seg til. De kunne like gjerne fjerne hele greia for min del.
Denne «Beta» strategien til Tesla begynner jeg å bli litt lei av. Det er mye fancy kode som skal bidra til mye spennende funksjonalitet men det er nesten alltid slik at den bare er «nesten ferdig». Da er ikke funksjonaliteten «nesten ferdig» men direkte upålitelig. Det gjelder alt fra FSD til vindusviskere. De burde heller konsentrere seg om å gjøre noen ting virkelig bra istedenfor mange ting halvveis.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Motorwatt

Får håpe at dette bedrer seg når vi får en ny nav-database. Når det er større uenighet mellom database og skiltlesing ser det ut som det er den gamle databasen som vinner, og på nyere motorveier kommer den derfor lett på bærtur. Har ikke kjørt på E6 fra Oslo på mange år, men på den nye motorvei-strekningen på E18 sør for Rugtvedt er den helt håpløs.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Contango

Jeg kan med sikkerhet si at det ikke bare er på nye veier siden 2019 basen (hvorfor fikk vi aldri mer en et par dager av 2020 basen?), men det gjelder også der fartsgrensene har endret seg. Det er noen strekk på E6 hvor det har gått fra 110 til 100. Den får det ikke med seg. Enig med deg at det blir bedre når/hvis ny dbase, men de burde også forklare samspillet mellom observasjoner og dbase.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

RJK

Sitat fra: Contango på fredag 18. desember 2020, klokken 18:01
Jeg kan med sikkerhet si at det ikke bare er på nye veier siden 2019 basen (hvorfor fikk vi aldri mer en et par dager av 2020 basen?), men det gjelder også der fartsgrensene har endret seg. Det er noen strekk på E6 hvor det har gått fra 110 til 100. Den får det ikke med seg. Enig med deg at det blir bedre når/hvis ny dbase, men de burde også forklare samspillet mellom observasjoner og dbase.


Du kan trøste deg med at det ikke bare er Tesla som sliter med dette. Føler det gjelder de aller fleste bilene som har skiltgjenkjenning, inkludert min Kona.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: Rævedilter på fredag 18. desember 2020, klokken 09:17
Nedlastingsmeldinga er jo vekke nå så eg får iallefall vente til den kjem igjen.
Har sendt Tesla ein mail, så mulig dei ser på WiFien.
Ellers er det jo cornatider, så lite kjøring, men hadde tenkt oss på fjellet i jula så det hadde vore kjekt med AP.
Hvorfor ringer du ikke Tesla fra bilen (road side service.. eller noe i den duren) fortell dem saken, og at de må pushe ny versjon via mobilnettet. De kan de styre manuelt. Kanskje det løser noen av problemene?
Min erfaring er at man da får kontakt etter kort tid, og at de er serviceinnstilt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

eeeerik

Sitat fra: lars667 på tirsdag 15. desember 2020, klokken 22:17
Fikk nettopp TM3LR 2021 i går, oppdaterte til 48.10 går kveld. Har tatt en tur fra Vågåmo til Lom og retur i dag, opplevde mye av det det snakkes om her. Først fikk den for seg at det var 50 i 80-sone. Jeg mistenker at det var en mindre sidevei som forvirret. Deretter kjørte den ca 1 mil i den forvillelsen før den leste korrekt etter at jeg kjørte gjennom Garmo. Deretter gikk det plutselig over til 70. Siden det er hovedvei, kommer det ikke noen fartsskilter før det er endringer igjen. E-golfen hadde nok bedre kontroll på dette, men det er vel tidlig for Tesla da.
Kjørte samme strekke i går, fungerte fint. Men det jeg har notert er at mange skilt er helt eller delvis dekt med snø. Da fungerer den dårlig og man får fort en veeeeeldig lang 50 strekke...

Sent from my Pixel 3 using Tapatalk


harelabb

Tesla virker ganske så forvirret i Stavanger.

Der ser ut som om noen skilt leses (de kommer opp i displayet), men de fleste ikke oppdages.
F.eks. når jeg svinger av fra 40-sonen og inn i feltet hvor jeg bor, ser den ikke 30-soneskiltet, men viser 50.
På en tur fra Stavanger til Sola flyplass ble 4 70-skilt ifm. veiarbeid ignorert. Senere valgte den plutselig å sette 40 i en 80-sone, for meg helt uten grunn. Dette gjaldt begge veier på denne strekningen (forferdelig leven av fartsvarslingen, og cruise-kontrollen skrur av bremsing). Ved innkjøring på motorveien kjører jeg forbi et 60-skilt, men bilen velger 90, rett før en skarp sving (kanskje fordi motorveien med 90 går under der).
Jeg lar iallefall cruisekontrollen være avskrudd og savner den vanlige ikke-adaptive fra skodaen.

Hilsen litt skuffet fersk eier av TM3LR (mottatt 29.12) Versjon 2020.48.30

Motorwatt

Du kan prøve å kjøre med bare TACC (altså ikke AP). Vet ikke hvordan man gjør det på TM3, men på TMS er det AP-spaken rett opp. Da leser den fartsskilt, men regulerer ikke hastigheten.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Sulle

@harelabb. Foreløpig tar den ikke hensyn til noen skilt på motorvei. Det ble nevnt at det skulle komme i en oppdatering, men jeg tror ikke det har skjedd enda. I den nye tunnelen på motorveien ser det ut som om den mikser med fartsgrenser fra overliggende veier, og veksler den mellom 70 og 40. Her kan du enten overstyre gasspedalen, eller koble ut AP, og kjøre på TACC. Det er litt tilvenning med AP, men det går seg til etterhvert som du blir kjent begrensningene til systemet. Lykke til med ny bil!
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

harelabb

Jeg kjører ikke på autopilot. TACC akselererer inn i skarp kurve idet den tror det blir 90 i 60-sonen. Uten noenting blir det et lurveleven når bilen tror det er 40 i 80-sonen (hadde egentlig ikke lyst til å slå av hastighetsvarsel).

Sulle

Du kan slå av lyd og bare ha visuelt varsel. Hvis du kjører på TACC regulerer ikke bilen farten etter skiltene.
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA