Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

RFID brikke som dekker alle norske hurtigladere?

Startet av elektro, lørdag 04. januar 2020, klokken 00:34

« forrige - neste »

elektro

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 07. januar 2020, klokken 23:21
En RFID brikke er en brikke med et unikt nummer. Hverken mer eller mindre.

Hos samtlige ladeoperatører kan man bruke brikke for å starte lading. Da leser ladestasjonene av brikkenummeret, sjekker med egen database (evt flere databaser ved roaming), og gir klarsignal til å starte ladingen dersom alt er OK. Hos alle krever dette at brikken er registrert på kundeforholdet, vanligvis gjøres dette i appen.

Om man leser av en brikke fra elbilforeningen, NAF, Hyundai, busskortet eller noe annet spiller i prinsippet ingen rolle. Brikken brukes kun til oppslag mot databasen. Circle K, som jeg jobber i,  godtar alle typer RFID brikker, mens Grønn kontakt har kun åpnet nummerserier fra Elbilforeningen og NAF i tillegg til sine egne så vidt jeg vet.

Ettersom brikken kun brukes for identifikasjon, ligger det ingen rabatt inne i selve brikken. Det får man ut i fra hvaslags kundeforhold man har ( om man også kjøper strøm, er medlem i en forening etc, og varierer).Du får med andre ord ikke noe rabatt bare ved å registrere en NAF-brikke).

Så har NAF et kredittkort. Her har NAF på egenhånd valgt å redusere alle transaksjoner fra de største ladeoperatørene med 15%. Denne rabatten kommer da på toppen av evt. annen rabatt, hvis du har lagt inn at ladingen skal trekkes fra dette kredittkortet.

Det finnes per dags dato ingen leverandører av ladestasjoner som også leverer kortleser til hurtigladere, for direkte bruk av bank/kredittkort. Så det er foreløpig ikke noe alternativ. Noen frittstående ladetilbydere har satt opp en egen kortleser ved hurtigladeren, slik som i YX-Hurum. Alle ladetilbydere, i likhet med med nesten alle butikker ønsker å "eie" egne kunder, slik at man kan sende ut info og reklame, samt samle brukerdata. Det er av stor verdi for alle selskaper og er kanskje hovedgrunnen til at man ønsker å brukere skal være registrerte.

Cirlce K har roaming som endel av avtalen med Ionity og deres utrulling av Ionity-ladere på Circle K sine stasjoner. Foreløpig støtter Circle K offisielt bare roaming med ionity i Norge, selv om det også kan fungere i utlandet. Noe av problematikken dreier seg om mva. Dersom du lader hos Ionity i Italia med brikken registrert hos Circle K, skal Circle K kreve inn italiensk moms, som så skal betales til Italia. For å kreve inn moms i Italia, må Circle K dermed være mva-registrert i dette landet. For land Circle K allerede har stasjoner i, er ikke dette noe stort problem, men det er mer kronglete å opprette selskaper i perifere land, alle med forskjellige lovgivninger og mva satser.

Circle K bruker Virta som tjenesteleverandør av app og backoffice for lading, ved at Circle K har en "White label" løsning fra Virta. Det vi ikke forutså da valget ble tatt, var at det var problemer med å ha flere operatører med samme løsning fra Virta, da databasen er felles. Det jobbes med å løse dette, men det kan skape noe forvirring dersom man prøver å registrere seg som bruker i Virta eller E.on sin app. 

Selv om det nå er 24år siden jeg først begynte å jobbe med elbiler og lading i Statoil, er vi fremdeles i en tidlig fase, og jeg tror neppe hverken app eller betalingsmåte vil se lik ut om 2-3 år. Bensinpumper har vi "finjustert" i 100år, Norol-kortet kom i 1976 mens hurtigladere er fremdels nytt, uten den stabiliteten og brukervennligheten som vi ellers krever og er vant til.

Takk for glimrende svar! I tillegg til det @Orbit og flere har skrevet her, begynner jeg å nærme meg en konklusjon. :)

1) Enten å beholde mine to brikker og familiemedlemskap i Elbilforeningen av "politiske" årsaker og registrere disse brikkene hos alle.

2) Eller tegne medlemskap i NAF med to brikker, som med deres kredittkort og 15% rabatt vil være omtrent gratis. I tillegg slipper jeg en masse fakturaer hver måned.

Etter gratisperioden på 12 mnd. vil jeg også si opp Audi Charging Service Transit avtalen. Totalt sett sparer jeg et par tusen i året hvis jeg velger alternativ nr. 2 og oppnår hovedmålet; en enklere elbilhverdag.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

Sitat fra: elektro på onsdag 08. januar 2020, klokken 14:01
@Orbit 3,20 kr/kWh er vel dersom du har en Audi Charging Service Transit avtale?
Ja, det er bare de som har kommet med prisestimat så langt. Men jeg vil tippe at CK/Plugsurfing/etc også vil tilby Ionity-lading til tilsvarende pris.

Ref mange fakturaer: Dersom du registrerer kredittkort hos de forkjellige operatørene i stedet for faktura, kommer også dette på en felles månedlig (kredittkort-)faktura. Det er samme løsning du får med NAF sitt kredittkort. NAF vil ikke gi deg noen spesifikk ladeoversikt, bare selve trekkbeløpet. Du må inn på app til hver enkelt operatør dersom du vil se antall kWh, lokasjon etc.

Det er også en løsning 1b: Beholde enkelt medlemskap i Elbilforeningen, men med to brikker. (Du kan få så mange brikker du vil på samme medlemskap til en engangskostnad til 150kr/stk via kundeservice.) Jeg har selv valgt å heller legge igjen noen kroner hos Elbilforeningen enn hos NAF.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

Sitat fra: elektro på onsdag 08. januar 2020, klokken 14:01
Sitat fra: RJK på tirsdag 07. januar 2020, klokken 20:13
Sitat fra: Orbit på tirsdag 07. januar 2020, klokken 14:45
Hverken elbilforeningens eller NAF sin brikke virker mot et Ionity kundeforhold. Ionity har så langt jeg kan se ikke noen mulighet til å registrere andres RFID-nummer, og har heller ikke egne brikker. Men en slik brikke registrert hos CK, vil også virke hos Ionity.

Ionity sine priser er varslet endret til 3,20 kr/kWh i løpet av året.

SNIP


@Orbit 3,20 kr/kWh er vel dersom du har en Audi Charging Service Transit avtale?

Ang. prising hos Fortum @RJK, så finnes det så vidt meg bekjent ingen biler du får dyttet 80% av 95kWh inn i på 30 minutter, ;) men Taycan klarer 10-90% (74 kWh inkl. tap) på ca. 35 minutter og e-tron 55 v1 klarer 10-90% (70 kWh inkl. tap) på ca. 32 minutter. Det koster da hhv. 255 og 239 kroner.

Sjekket ikke opp hvor mye Taycan kan lade, men den skal vel støtte 350 kW, så da burde den klare det raskere så snart "rikte ladekabler" er tilgjengelig (forklaringen på hvorfor det er maks 150 kW nå).

Men regnet uansett med at det ikke var så voldsomt langt unna, men realiteten er jo at eventuelt lengre ladetid fører jo bare til enda dyrere lading med 2 kr per minutt hos Fortum. Altså vil den med 35 minutter istedet, bli enda 10 kroner dyrere.

Uansett, har mer sans for Tesla sin løsning med at man kun betaler for kWh ladet, og så heller får ekstrabetaling dersom man står over tiden med ikke-ladende bil. Da vil det være nok incentiv for å få flyttet bilen når man er ferdig ladet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektro

Sitat fra: Orbit på onsdag 08. januar 2020, klokken 14:33
Sitat fra: elektro på onsdag 08. januar 2020, klokken 14:01
@Orbit 3,20 kr/kWh er vel dersom du har en Audi Charging Service Transit avtale?
Ja, det er bare de som har kommet med prisestimat så langt. Men jeg vil tippe at CK/Plugsurfing/etc også vil tilby Ionity-lading til tilsvarende pris.

Ref mange fakturaer: Dersom du registrerer kredittkort hos de forkjellige operatørene i stedet for faktura, kommer også dette på en felles månedlig (kredittkort-)faktura. Det er samme løsning du får med NAF sitt kredittkort. NAF vil ikke gi deg noen spesifikk ladeoversikt, bare selve trekkbeløpet. Du må inn på app til hver enkelt operatør dersom du vil se antall kWh, lokasjon etc.

Det er også en løsning 1b: Beholde enkelt medlemskap i Elbilforeningen, men med to brikker. (Du kan få så mange brikker du vil på samme medlemskap til en engangskostnad til 150kr/stk via kundeservice.) Jeg har selv valgt å heller legge igjen noen kroner hos Elbilforeningen enn hos NAF.

Klokt! Ender nok kanskje med det..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

#19
Sitat fra: RJK på onsdag 08. januar 2020, klokken 20:47
Sitat fra: elektro på onsdag 08. januar 2020, klokken 14:01
Sitat fra: RJK på tirsdag 07. januar 2020, klokken 20:13
Sitat fra: Orbit på tirsdag 07. januar 2020, klokken 14:45
Hverken elbilforeningens eller NAF sin brikke virker mot et Ionity kundeforhold. Ionity har så langt jeg kan se ikke noen mulighet til å registrere andres RFID-nummer, og har heller ikke egne brikker. Men en slik brikke registrert hos CK, vil også virke hos Ionity.

Ionity sine priser er varslet endret til 3,20 kr/kWh i løpet av året.

SNIP


@Orbit 3,20 kr/kWh er vel dersom du har en Audi Charging Service Transit avtale?

Ang. prising hos Fortum @RJK, så finnes det så vidt meg bekjent ingen biler du får dyttet 80% av 95kWh inn i på 30 minutter, ;) men Taycan klarer 10-90% (74 kWh inkl. tap) på ca. 35 minutter og e-tron 55 v1 klarer 10-90% (70 kWh inkl. tap) på ca. 32 minutter. Det koster da hhv. 255 og 239 kroner.

Sjekket ikke opp hvor mye Taycan kan lade, men den skal vel støtte 350 kW, så da burde den klare det raskere så snart "rikte ladekabler" er tilgjengelig (forklaringen på hvorfor det er maks 150 kW nå).

Men regnet uansett med at det ikke var så voldsomt langt unna, men realiteten er jo at eventuelt lengre ladetid fører jo bare til enda dyrere lading med 2 kr per minutt hos Fortum. Altså vil den med 35 minutter istedet, bli enda 10 kroner dyrere.

Uansett, har mer sans for Tesla sin løsning med at man kun betaler for kWh ladet, og så heller får ekstrabetaling dersom man står over tiden med ikke-ladende bil. Da vil det være nok incentiv for å få flyttet bilen når man er ferdig ladet.

Ikke at det er så nøye, men for de som er interessert sjekk denne Taycan lading timelapse (fortfilm). Max er 270 kW pt. 
https://youtu.be/vlrN-aS_jso

Se også denne visualiseringen av ladehastighet i km. ila. 10, 20 og 30 minutter. Helt off Topic men.. :D føler at det meste er besvart her. Synes det er spennende at de legger ADAC Ecotest forbrukstestene og 20-80% til grunn (les den i Chrome med oversetting til Engelsk): https://www.electrive.net/2019/12/13/p3-charging-index-porsche-taycan-derzeit-bestes-langstrecken-elektroauto/

Uansett, tilbake til saken: Tesla har litt flere ladere per site, men også flere kunder. Dog ingen kunder med veldig treg lading, men bilene lader gruelig sakte på slutten. Får man først «idle fee» fra når ladegrensen er oppnådd? Jeg mener de burde fått 2 kr/min ekstra når hastigheten falt under 50 kW, hvis det var kø på laderen og 10 kr/min fra første minutt etter endt lading hvis det var kø.

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Counterpointer

Sitat fra: elektro på torsdag 09. januar 2020, klokken 00:10
Ikke at det er så nøye, men for de som er interessert sjekk denne Taycan lading timelapse (fortfilm). Max er 270 kW pt.
Fikk ikke lyd på filmen. Sier de noe om hva snitt kW er?
Høy toppfart men faller vel hurtigere av enn E-tron 55??

Orbit

Mysing på laderen sin skjerm:
9-80%, 22:45 min, 64.4 kWh => 170 kW snitt
9-90%, 35:30 min, 74.5 kWh => 126 kW snitt
9-98%, 46:00 min, 82.7kWh => 108 kW snitt
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Counterpointer

Sitat fra: Orbit på torsdag 09. januar 2020, klokken 18:35
Mysing på laderen sin skjerm:
9-80%, 22:45 min, 64.4 kWh => 170 kW snitt
9-90%, 35:30 min, 74.5 kWh => 126 kW snitt
9-98%, 46:00 min, 82.7kWh => 108 kW snitt
Du har kanskje E-tron sine tall for samme områder?

Orbit

#23
På sommer går det jevnt på 140-150kW opp til 80% (så har ikke giddet å logge noe, totalt forutsigbart), mens det på vinter tar litt lenger tid å få opp batteritemperaturen og farten (se post nedenfor). 14-79% på vinter (den grå grafen) er 135kW snitt.

Sitat fra: Orbit på fredag 03. januar 2020, klokken 14:14
NB: Mine data er for 55-modellen, men regner med at det er samme relative påvirkning av utetemperatur på 50-modell. Generelt trengs det litt mer tid for å få opp farten på lading nå på vinter. Det virker som batteriet ikke er "hurtigladevarmt" fra vanlig kjøring. Den nederste orange kurven er etter start med kald bil fra Oslo, og så lading på Ionity på Dal. Jeg prøvde aktivt å å kjøre systemet skikkelig varmt, men det var tydeligvis ikke nok (ca 60 km, det meste på motorvei). De andre kurvene er etter start med forvarming, og så lading etter vanlig landeveiskjøring.

Så for å rapportere ladefart på 50-modellen, er det viktig å ta med om bilen var forvarmet, og hvor lenge og hvilket forbruk det var på turen frem til laderen. Ønsker en maksimal ladefart, er det forvarming som gjelder, og så kjøre et par timer med relativt høyt forbruk (og implisitt ekstra oppvarming av batteri).

Du kan ikke vise dette vedlegget.

.... og bare for å pense oss tilbake på tråden: De tre ladingene over er hos hhv CK, Fortum og Ionity, alle med Elbilforeningens RFID-brikke.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA