Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Range-mode på eller av på vinterstid?

Startet av tkjoerlaug, mandag 07. mars 2016, klokken 08:09

« forrige - neste »

Muffinman

Har testet i minus 15 med gjennomkaldt batteri. Koblet til 13A lading, og det tok mellom 45-60 minutter før batteriet var varmt nok til å lades. Sp stoppet det hver 2-3 time og varmet igjen før ladingen fortsatte. 13A var altså ikke engang nok til å holde batteriet varmt nok til å lades selv etter at ladingen var kommet i gang.

Moralen: Er det spikerkaldt, lad med en gang etter kjøring mens det er varme i batteriet - ikke vent til det kjøles ned. Da risikerer man at en stor del av energien man tilfører går vekk i å varme batteriet, i tillegg til at man ikke får ladet like mye som man forventer i løpet av f.eks ei natt.

automat

Sitat fra: Muffinman på søndag 27. oktober 2019, klokken 19:53
Har testet i minus 15 med gjennomkaldt batteri. Koblet til 13A lading, og det tok mellom 45-60 minutter før batteriet var varmt nok til å lades. Sp stoppet det hver 2-3 time og varmet igjen før ladingen fortsatte. 13A var altså ikke engang nok til å holde batteriet varmt nok til å lades selv etter at ladingen var kommet i gang.


10-15 min med forvarming (med rangemode off, slik at man har batterivarmer) gjør underverker for å sparke igang lading av kaldt batteri. Men må vel ha over 20% igjen for at forvarming skal funke?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

JorEl

Sitat fra: Muffinman på søndag 27. oktober 2019, klokken 19:53
Har testet i minus 15 med gjennomkaldt batteri. Koblet til 13A lading, og det tok mellom 45-60 minutter før batteriet var varmt nok til å lades. Sp stoppet det hver 2-3 time og varmet igjen før ladingen fortsatte. 13A var altså ikke engang nok til å holde batteriet varmt nok til å lades selv etter at ladingen var kommet i gang.

Moralen: Er det spikerkaldt, lad med en gang etter kjøring mens det er varme i batteriet - ikke vent til det kjøles ned. Da risikerer man at en stor del av energien man tilfører går vekk i å varme batteriet, i tillegg til at man ikke får ladet like mye som man forventer i løpet av f.eks ei natt.
Nok et eksempel at praksis trumfer teori. Skal huske på det når jeg lurer på om jeg skal lade neste gang. :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Muffinman

Nettoen blir vel ganske lik. Starter man bare lading går all tilgjengelig effekt fra veggen til batterivarmeren inntil tilstrekkelig temperatur er oppnådd. Forvarmer man trekker den tilgjengelig effekt fra veggen + det som mangler på 6kW fra batteriet slik at SOC minker. Blir nok et nullsumspill enten man velger det ene eller det andre både med tanke på gjennomsnittlig ladetid gjennom natta og energiforbruk for å holde batteriet varmt nok til å lades. Selv om man forvarmer først vil batteriet kjøles ned igjen ved slike temperaturer når ladestrømmen er lav, og ladingen vil periodisk stoppe for å bruke tilgjengelig effekt fra veggen en stund til batterivarmeren.

automat

Plugger man bare i vil vel bilen kun varme batteriet akkurat nok til å kunne starte lading, og derved måtte starte varming igjen etter relativt kort tid. Forvarmer man, kan man heve temperaturen over dette punktet, avhengig av hvor lenge man forvarmer. Og det vil gå lenger tid før batteriet blir for kaldt igjen.

Når man har stort varmetap til omgivelsene, så vil jeg tro det er mer effektivt å varme opp batteriet raskt, enn å varme det opp sakte. Strømmen man trekker fra batteriet vil jo også i seg selv bidra til oppvarming. Og den oppvarmingen skjer der man trenger den mest; inne i cellene.

Men det er godt mulig dette blir et nullsumspill.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Muffinman

Varmer du til unødig høy temperatur vil også varmetapet bli høyere. Tror ikke det spiller noen rolle hva man velger, men merk at man taper helt klart på unødig forvarming av kupeen. Det gjør man ikke ved å bare plugge inn.

Ved 13A og -15 går hastigheten ned fra ca 13km/t til ca 9-10km/t gjennom natta om man starter med kaldt batteri. Det vil imidlertid lade i mange timer uten stopp om man plugger i rett etter kjøring og utnytter at batteriet er varmt ved oppstart.

kamuflars86

Sitat fra: Muffinman på søndag 27. oktober 2019, klokken 19:53
Har testet i minus 15 med gjennomkaldt batteri. Koblet til 13A lading, og det tok mellom 45-60 minutter før batteriet var varmt nok til å lades. Sp stoppet det hver 2-3 time og varmet igjen før ladingen fortsatte. 13A var altså ikke engang nok til å holde batteriet varmt nok til å lades selv etter at ladingen var kommet i gang.

Moralen: Er det spikerkaldt, lad med en gang etter kjøring mens det er varme i batteriet - ikke vent til det kjøles ned. Da risikerer man at en stor del av energien man tilfører går vekk i å varme batteriet, i tillegg til at man ikke får ladet like mye som man forventer i løpet av f.eks ei natt.


Opplevd det samme de gangene jeg har vært over -40/-45 grader, nytter ikke å koble til UMC laderen da den ikke klarer å gi strøm til batteriet. Har også opplevd at selv når en kobler den rett på etter to timer kjøring vil den slutte å lade etter et par timer i kulden. Var så ille at den brukte 3 døgn på å gi 20% strøm til bilen, særs ille er det når det ikke finnes noen type 2 ladere i kautokeino. I varmere vær (-20/-30) så lader UMCen, men sakte dog..(varmer opp batteriet i en time, lader en time, varmer opp batteriet, lader..osv..). Anbefaler industristikk lading hvis en bor på innlandet og det er kaldt..

kamuflars86

Sitat fra: kodax på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 13:04
Sitat fra: Newbee på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 10:50
På glatt føre opplever jeg standard regen som en tryggere måte å bremse på enn bruk av brems (med unntak av behov for kraftig nedbremsing), da bremsekraften fordeles bedre mellom foran og bak (Range mode off).
Hvorfor skal regen være en tryggere måte å redusere farten på enn bremsene? Bremsene har jo ABS, og man styrer jo selv hvor hardt man trykker dem inn. Virker ikke bremsene på alle fire hjulene?

Enig. Opplever regen som ubehagelig på glatt føre, da en ikke kan regulere bremsen selv. Jeg setter bilen i N når jeg kjører ned glatte partier på isholken her i Tromsø, da kan en regulere nivået av brems på hjulene selv. Jeg synes at å "gasse" i det en ikke ønsker brems full når en har den i regen er lite hjelpsomt... Har opplevd å miste kontrollen på denne måten flere ganger. Bilen føles tryggest når batteriet er så kaldt at en ikke har noe regen  :P

Muffinman

Sitat fra: kamuflars86 på mandag 28. oktober 2019, klokken 10:31
Sitat fra: Muffinman på søndag 27. oktober 2019, klokken 19:53
Har testet i minus 15 med gjennomkaldt batteri. Koblet til 13A lading, og det tok mellom 45-60 minutter før batteriet var varmt nok til å lades. Sp stoppet det hver 2-3 time og varmet igjen før ladingen fortsatte. 13A var altså ikke engang nok til å holde batteriet varmt nok til å lades selv etter at ladingen var kommet i gang.

Moralen: Er det spikerkaldt, lad med en gang etter kjøring mens det er varme i batteriet - ikke vent til det kjøles ned. Da risikerer man at en stor del av energien man tilfører går vekk i å varme batteriet, i tillegg til at man ikke får ladet like mye som man forventer i løpet av f.eks ei natt.


Opplevd det samme de gangene jeg har vært over -40/-45 grader, nytter ikke å koble til UMC laderen da den ikke klarer å gi strøm til batteriet. Har også opplevd at selv når en kobler den rett på etter to timer kjøring vil den slutte å lade etter et par timer i kulden. Var så ille at den brukte 3 døgn på å gi 20% strøm til bilen, særs ille er det når det ikke finnes noen type 2 ladere i kautokeino. I varmere vær (-20/-30) så lader UMCen, men sakte dog..(varmer opp batteriet i en time, lader en time, varmer opp batteriet, lader..osv..). Anbefaler industristikk lading hvis en bor på innlandet og det er kaldt..

Hvilken ladestrøm skjer dette ved? Burde kunne få noe lading ved 32A, selv ved såpass lave temperaturer. Men 40-45 minus  :o  Høres rett og slett eksotisk ut og kunne vært kult å oppleve :) 

Klykken

Har ikke vært kaldere enn mellom 30 til 35 minus her i meget korte perioder, og har ikke hatt problemer med lading på hverken vår i3 (60Ah) eller Tesla. i3en lader på kladd og schuko, og Tesla via TWC på 32A 230v 3fas, som oftest justert ned til 16A i bilen.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Cowboystrekk

Har har 400V-16A rødplugg hjemme hos oss. Når den lader på 11-12kW varmer den kjapt opp batteriet i verste kulda selv med range mode på. Har typisk 20-30kW regen selv når det er -20C ute selv med range mode på etter forvarming og samtidig lading.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Muffinman

Range mode påvirker ikke bruk av batterivarmeren ved lading :)

kamuflars86

Sitat fra: Muffinman på mandag 28. oktober 2019, klokken 10:57
Sitat fra: kamuflars86 på mandag 28. oktober 2019, klokken 10:31
Sitat fra: Muffinman på søndag 27. oktober 2019, klokken 19:53
Har testet i minus 15 med gjennomkaldt batteri. Koblet til 13A lading, og det tok mellom 45-60 minutter før batteriet var varmt nok til å lades. Sp stoppet det hver 2-3 time og varmet igjen før ladingen fortsatte. 13A var altså ikke engang nok til å holde batteriet varmt nok til å lades selv etter at ladingen var kommet i gang.

Moralen: Er det spikerkaldt, lad med en gang etter kjøring mens det er varme i batteriet - ikke vent til det kjøles ned. Da risikerer man at en stor del av energien man tilfører går vekk i å varme batteriet, i tillegg til at man ikke får ladet like mye som man forventer i løpet av f.eks ei natt.


Opplevd det samme de gangene jeg har vært over -40/-45 grader, nytter ikke å koble til UMC laderen da den ikke klarer å gi strøm til batteriet. Har også opplevd at selv når en kobler den rett på etter to timer kjøring vil den slutte å lade etter et par timer i kulden. Var så ille at den brukte 3 døgn på å gi 20% strøm til bilen, særs ille er det når det ikke finnes noen type 2 ladere i kautokeino. I varmere vær (-20/-30) så lader UMCen, men sakte dog..(varmer opp batteriet i en time, lader en time, varmer opp batteriet, lader..osv..). Anbefaler industristikk lading hvis en bor på innlandet og det er kaldt..

Hvilken ladestrøm skjer dette ved? Burde kunne få noe lading ved 32A, selv ved såpass lave temperaturer. Men 40-45 minus  :o  Høres rett og slett eksotisk ut og kunne vært kult å oppleve :) 0


skjer ved vanlig schuko lading (finnes ingen andre uttak i kautokeino :-[ ).. Har en onkel som bor utenfor bygda som har 32amp, 7,4kw uttak, går fint å lade på den, men bruker endel av strømmen på å varme batteriet, så anbefaler at en beregner ekstra god tid hvis en er å farter når det er kaldt..  Visst er det eksotisk, anbefaler alle å oppleve vår vakre finnmarksvidde når den er på det kaldest, og da er det nesten kun elbil som fungerer

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA