Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mine første timer i min egen Model 3

Startet av E-golf-2014, lørdag 16. februar 2019, klokken 15:13

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Amoss på tirsdag 26. februar 2019, klokken 16:23
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 26. februar 2019, klokken 16:11
Nja 6-7 varmegrader er ikke veldig vinterlig....

Som jeg var inne på i ett tidligere innlegg: For sommerdekk behøver du ikke være helt nede i ±0°C for at de skal føle seg som i "vinterlig" vær, og egentlig være uegnet (og derved bråke mer).

Dersom det stemmer som andre har nevnt før om disse dekkene du brukte, så er dette omtrent helt på kanten  når de gjelder disse spesifikke sommerdekkene.
Fikk med meg dette, men nå bråker ikke sommerdekkene på bar asfalt fordi de er harde det er mye mer fordi de er brede og lav profil.

olavxxx

Sitat fra: GOS på tirsdag 26. februar 2019, klokken 11:59
Sitat fra: Macobat på tirsdag 26. februar 2019, klokken 11:21
TI read on several places that people with their new cars report high noise from the tires. One thing that strikes me is that more or less all these reports are on the new Nokian Hakka R3. I do have those on my Model S and when they were new (first 500km or so) they were EXTREMELY noisy and I thought something was wrong. Much noiser than any other tire I ever had on the Model S (summer + Nokian R2 previous season).

So, based on my own findings with Model S and R3 is that the tires is the issue here. I therefore think that the Model 3 on summer tires will be much better and have less noise from the tires. And also the Nokian R3 will get better and less noisy after having them run in. Seems like there is a surface on the tires when new that create much more noise and this will need to wear out.

My tip therefor to you guys that find the tire noise to some point high, it will improve a lot over time and even better when on summer tires!

Enjoy your new cars and myself looking forward to take delivery in a month or so  :+1:

Det er gjerne Pacebo-effekt, men jeg synes faktisk at støyen er mindre nå enn da den var ny. Den er nå kjørt 440 km.
Leste en som påstod at R2/R3 trenger ca 1000 km før de er "innkjørt".

jkirkebo

Sitat fra: olavxxx på tirsdag 26. februar 2019, klokken 18:09
Leste en som påstod at R2/R3 trenger ca 1000 km før de er "innkjørt".

Det var meg. Jeg har kjørt inn flere sett. Rett ut fra butikken er de rett og slett forferdelige, sitter ikke i det hele tatt. De blir dramatisk mye bedre på 100km, og enda en god del bedre de neste 400km. På 500km begynner de derfor å bli ganske ok, men det er klart en merkbar forskjell opp til 1000km også. Etter det virker de å være ok innkjørt.

Det vil selvsagt variere med føret, mine tall er fra asfalt. På is- eller snøføre vil jeg tro det tar en del lengre tid.

Støy kan jeg dog ikke si like mye om. Har kjørt to Teslaer med R3 (en ny X75D og en ny S75D) men begge hadde 500-1000km på telleren allerede og jeg merket ikke noe mer dekkstøy i de enn i min X75D med innkjørte R2.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Thomaswold

Hvilke dekk blir bilen utlevert med dersom man ikke har bestilt vinterdekk? Å noen som vet om det er mulig å kjøpe de orginale gulvmattene ved utlevering?

bno

Med LR og 19" sport så er det Hankook som leveres. Var i hvertfall det jeg så på et bilde tatt ifm ankomst av biler til Risavika forleden.

Counterpointer

Sitat fra: Thomaswold på tirsdag 26. februar 2019, klokken 18:57
Hvilke dekk blir bilen utlevert med dersom man ikke har bestilt vinterdekk? Å noen som vet om det er mulig å kjøpe de orginale gulvmattene ved utlevering?
De har ikke fått gulvmattene enda, når jeg snakket med serviceansvarlig på Tesla nord. Skulle komme «snart»......

kirky

Ingen flere erfaringer av utlevert bil? Må jo være endel som har fått ut nå?! :)
2019 Long Range S, HW3, CCS.

vifteovn

Hei, her er litt meir erfaring:

Eg henta vår svarte AWD i Drammen i går. Vedkommande som leverte ut bilen var sjølv Teslaeigar og hadde god oversikt over dei tinga eg lurte på. Sidan dette er vår aller første bil, så satt me bilen i Chill-modus for å ikkje tabba oss ut på veg heim.

Me opplevde nokre av dei same feilmeldingane som andre på forumet har rapportert, til dømes at Spotify ikkje fungerte og at bilen masa om dekktrykket. Desse tinga retta seg sjølv opp etter ca. eit døgn.

Erfaringa vår etter to dagar er at det verkar som ein flott bil (det skulle nesten berre mangla til ein bil i underkant av ein halv million). Eg likar at bilen kan lagra ulike sjåførprofilar og automatisk justerer ratt og speglar etter kven som køyrer.

Eg sit greit i baksetet viss det er plass til å "manspreada" beina godt til begge sider, eg er 183 cm høg. Men bakseta er uansett tiltenkt to born dei neste åra, så det vert ingen problem for oss.

Teslaappen, eller den avanserte nøkkelen om du vil, fungerer også veldig bra. Eg prøver å la vera å kikka på appen alt for ofte slik at bilen ikkje blir vekka opp i tid og utide.

Det som er litt uvant, men det er kanskje fordi eg tidlegare har lånt svigers sin SUV, er at utsynet gjennom bakruta ikkje er all verda. Så det krevjar litt meir bruk av sidespegelen når ein skal kikka seg rundt på motorvegen. Men dette er kanskje ei generell utfordring ved sedanar?

Eg har også testa lading hjå Fortum sine ladestasjonar, 50 kW CCS og Type 2 (12 kW?), og oppnådde 43 kW på den første og hugsar ikkje heilt på snigleladinga.

Me bestilte bilen utan nokon form for sjølvkjøring, men eg vart opplyst via telefon og SMS at dette skulle bli tilgjengeleg gratis (dvs, det andre bilar kallar ein eller anna form for adaptiv cruise control), det har ikkje skjedd endå. Men eg har ikkje noko hastverk.

creal

#173
Tre dager med Model 3, og erfaring både med bykjøring og langtur. Har tidligere hatt Leaf, Model S, og har idag Model X som bil nr. 1.

1) Generelt førsteinntrykk: særdeles pen bil, og vellykket interiør. Bilen oppleves som mer premium enn både S og X. Fine rene former, og flotte materialer.

2) Førermiljø: opplevde bilen som meget intuitiv, og tror ikke jeg savnet gamle knapper og knotter i ett eneste sekund.

3) Forbruk og rekkevidde: Model 3 long range virker nokså sammenlignbar med X100D. Hadde kanskje håpet den skulle være et par hakk hvassere, men akk. Det holder lenge uansett. Har enda ikke testet CCS-lading eller superlader, som jo er det som gjør at bilen tross nokså lik rekkevidde, likevel slår X100D ganske godt som milsluker.

4) Lys: Frontlysene er skarpe. En del møtende trafikanter trodde tilsynelatende jeg hadde langlysene på..

5) Bagasjerom: stort og romslig. Hadde vi vært bare fire i familien, hadde jeg glatt hatt Model 3 som hovedbil. Et pluss jeg ikke har tenkt på før, er at man kan pakke inn og ut av bagasjerommet uten noe tap av varmluft i kupeen. Praktisk på vinteren.

6) Dørhåndtakene: digger dem. Bedre enn løsningen både på S, og X, spør du meg.

Særdeles fornøyd med Model 3 alt i alt.

EDIT: kan legge til forbruk på 167 kw/km i langkjøringsstrekke som var moderat kupert, med ca -9 grader. Hastighet 70-90 ca.

Cowboystrekk

Sitat fra: creal på søndag 03. mars 2019, klokken 23:09
Tre dager med Model 3, og erfaring både med bykjøring og langtur. Har tidligere hatt Leaf, Model S, og har idag Model X som bil nr. 1.

1) Generelt førsteinntrykk: særdeles pen bil, og vellykket interiør. Bilen oppleves som mer premium enn både S og X. Fine rene former, og flotte materialer.

2) Førermiljø: opplevde bilen som meget intuitiv, og tror ikke jeg savnet gamle knapper og knotter i ett eneste sekund.

3) Forbruk og rekkevidde: Model 3 long range virker nokså sammenlignbar med X100D. Hadde kanskje håpet den skulle være et par hakk hvassere, men akk. Det holder lenge uansett. Har enda ikke testet CCS-lading eller superlader, som jo er det som gjør at bilen tross nokså lik rekkevidde, likevel slår X100D ganske godt som milsluker.

4) Lys: Frontlysene er skarpe. En del møtende trafikanter trodde tilsynelatende jeg hadde langlysene på..

5) Bagasjerom: stort og romslig. Hadde vi vært bare fire i familien, hadde jeg glatt hatt Model 3 som hovedbil. Et pluss jeg ikke har tenkt på før, er at man kan pakke inn og ut av bagasjerommet uten noe tap av varmluft i kupeen. Praktisk på vinteren.

6) Dørhåndtakene: digger dem. Bedre enn løsningen både på S, og X, spør du meg.

Særdeles fornøyd med Model 3 alt i alt.

EDIT: kan legge til forbruk på 167 kw/km i langkjøringsstrekke som var moderat kupert, med ca -9 grader. Hastighet 70-90 ca.
Bra oppsummering, har prøvd Model 3 selv, ikke kjøpt selv om jeg tror det blir bestilling snart. Deler dine synspunkter som dørhåndtak, fordel at man slipper varmetap fra bagasjerom, bedre interiør enn S og X. Ikke fått testa lysene, men vil tro de og er en oppgradering fra Model S anno 2013, spesielt meg som har halogenlykter ;)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Zett


Da var min Model 3 hentet på varemessa på Lillestrøm. Registrerte meg ved ankomst, ble tvunget til å se en teit presentasjon som varte 10 minutter, og så ble jeg geleidet inn til det aller helligste.

Blant mange Teslaer stod mitt eksemplar. Har Tesla fra før, så fikk nøkkelkortet i hånden og så lot delivery personen meg få litt kvalitetstid alene med bilen. Gikk over lakk og andre detaljer to ganger. Ingen lakk-feil eller riper ble funnet, og alle "panel gaps" var symetriske og fine. Min gamle Tesla Model S har litt skjeve lister, men alt var perfekt på Model 3-en.

Ladekabler (type 2 og Kladd med schuko og 16A industristikk) lå nede i bagasjerommet, varseltrekant lå i frunken. Måtte lete litt etter USB-kablene, de lå i midtkonsollet, under en avtagbar hylle under lokket som er bakerst. En lightning og en USB-C så da blir alle i familien glade.

Bilen hadde ca 230 km rekkevidde da jeg fikk den.

Kjører hjem, bilen er bare sinnsyk deilig å kjøre. Man føler man sitter litt høyt på grunn av det lave dashbordet, selv om bilen er lav!

Autopilot kaliberte seg etter ca 30 km, men jeg hadde glemt å slå den på før turen så fikk ikke testet i dag.

Eneste "problemet" var at det var litt for lite luft i 2 av dekkene, og litt for mye i de to andre.

Testet lade-kladden, 13A på Schuko som forventet. Har wall connector, så kladden legges i frunk og blir nok der til jeg er på langtur.

RuneW

Sitat fra: Zett på tirsdag 05. mars 2019, klokken 19:15
Autopilot kaliberte seg etter ca 30 km, men jeg hadde glemt å slå den på før turen så fikk ikke testet i dag.

Er det noe man må gjøre for at AP kalibrerer seg, eller skjer dette automatisk "samme hva man gjør" ?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Elmaster

Sitat fra: Zett på tirsdag 05. mars 2019, klokken 19:15

Da var min Model 3 hentet på varemessa på Lillestrøm. Registrerte meg ved ankomst, ble tvunget til å se en teit presentasjon som varte 10 minutter, og så ble jeg geleidet inn til det aller helligste.

Blant mange Teslaer stod mitt eksemplar. Har Tesla fra før, så fikk nøkkelkortet i hånden og så lot delivery personen meg få litt kvalitetstid alene med bilen. Gikk over lakk og andre detaljer to ganger. Ingen lakk-feil eller riper ble funnet, og alle "panel gaps" var symetriske og fine. Min gamle Tesla Model S har litt skjeve lister, men alt var perfekt på Model 3-en.

Ladekabler (type 2 og Kladd med schuko og 16A industristikk) lå nede i bagasjerommet, varseltrekant lå i frunken. Måtte lete litt etter USB-kablene, de lå i midtkonsollet, under en avtagbar hylle under lokket som er bakerst. En lightning og en USB-C så da blir alle i familien glade.

Bilen hadde ca 230 km rekkevidde da jeg fikk den.

Kjører hjem, bilen er bare sinnsyk deilig å kjøre. Man føler man sitter litt høyt på grunn av det lave dashbordet, selv om bilen er lav!

Autopilot kaliberte seg etter ca 30 km, men jeg hadde glemt å slå den på før turen så fikk ikke testet i dag.

Eneste "problemet" var at det var litt for lite luft i 2 av dekkene, og litt for mye i de to andre.

Testet lade-kladden, 13A på Schuko som forventet. Har wall connector, så kladden legges i frunk og blir nok der til jeg er på langtur.
gratulere. Men er ikke 230km litt for mye for en ny bil? Hvor mye km stand kan det være til de kaller en bil ny bil? Er det noe regel på det? Å kjøre av å på båtene tar vel MAKS 20-30 km

Øyvind.h

Det står at rekkevidden var 230km. Ikke odometer...
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Zett

Sitat fra: RuneW på tirsdag 05. mars 2019, klokken 19:30
Er det noe man må gjøre for at AP kalibrerer seg, eller skjer dette automatisk "samme hva man gjør" ?

Det skjer automatisk, til og med en liten sirkel rundt autopilot symbolet som viser fremdriften.

Sitat fra: Elmaster på tirsdag 05. mars 2019, klokken 19:50
gratulere. Men er ikke 230km litt for mye for en ny bil? Hvor mye km stand kan det være til de kaller en bil ny bil? Er det noe regel på det? Å kjøre av å på båtene tar vel MAKS 20-30 km

Bilen hadde bare kjørt ca 12 km da jeg fikk den. Den var 230 km med strøm på batteriet :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA