Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Børstebytte Saxo 1998

Startet av fggade, onsdag 07. november 2018, klokken 16:05

« forrige - neste »

fggade

Da er det snart min tur å bytte børster for første gang.
Har vært inni motoren nå og sett på nederste børste. Den er garantert av typen rett.
Målte denne til å være ca 17mm lang nå, det tyder vel på at den nærmer seg å være klar for utbytting? Ser forøvrig ut som at den kan slites ned en ytteligere "en halv aux-plugg", (8mm) før fjæra butter i børsteholderen. Hva vil resultatet til slutt kunne bli, om man fortsetter å kjøre forbi dette punktet?
Og hvor nøye er plasseringen av børstebro-ringen, etter at alt er skrudd på plass igjen?

Citroen Saxo electrique 1998, kjøpt oktober 2017.
Kjører kun franske biler, god erfaring med PSA-mekanikk fra 80- og 90-tallet. Har også en Citroen ZX 1997 bensin og Citroen C25 1987 diesel campingbil. Oslo-området.

elektrolux

Kjører du børstene helt ned vil kommutatoren skades. Det er et hull som brukes til å justere inn børsteholderkransen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no


Elmo

Sitat fra: fggade på onsdag 07. november 2018, klokken 16:05
Og hvor nøye er plasseringen av børstebro-ringen, etter at alt er skrudd på plass igjen?
Det er veldig viktig, men det er enkelt pga det Elektrolux påpeker.
Sitat fra: elektrolux på onsdag 07. november 2018, klokken 16:40
Det er et hull som brukes til å justere inn børsteholderkransen.
Det er bare å dytte en tynn pinne (maks 4, kanskje 5mm) i hullet på ringen som skal treffe er likt hull på innsiden.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

Sitat fra: fggade på onsdag 07. november 2018, klokken 16:05
Ser forøvrig ut som at den kan slites ned en ytteligere "en halv aux-plugg", (8mm) før fjæra butter i børsteholderen. Hva vil resultatet til slutt kunne bli, om man fortsetter å kjøre forbi dette punktet?
Hvis du kjører ned til fjæra treffer holderen så får du gnistovergang fordi børsten ikke holdes inntil. DET skader kommutatoren.
Men . . . ledningene er støpt inn i børsten, og det kan være litt forskjellig hvor langt inn i børsten de går. Hvis ledningene kommer frem før fjære henger på holderen så vil kobberledningene gnage på kommutatoren. Det er faktisk så ille at du kan høre det godt når du kjører sakte.
Det gjør enda større skade enn gnistovergang.

Når kommutatoren er blitt skadet så bør (må) den dreies. Hvis ikke vil nye børster bli spist opp veldig fort, og i verste fall kan de faktisk knekke/pulveriseres.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

fggade

Takk for svar. Kommuteren ser bra ut så iallefall, ikke mye nedslitt rent fysisk, og det er vel bra på en bil som har gått 85000km.

Det hullet i børstekransen, er det det som er markert med pil på vedlagt bilde?
Citroen Saxo electrique 1998, kjøpt oktober 2017.
Kjører kun franske biler, god erfaring med PSA-mekanikk fra 80- og 90-tallet. Har også en Citroen ZX 1997 bensin og Citroen C25 1987 diesel campingbil. Oslo-området.

Elmo

Sitat fra: fggade på torsdag 08. november 2018, klokken 17:40
Det hullet i børstekransen, er det det som er markert med pil på vedlagt bilde?
Jeg er ikke istand til å avgjøre det ut fra bildet ditt, men jeg fant et gammelt bilde jeg hadde selv.
Hullet markert med rød pil skal matche ett hull i børstekransen som er merket med grønn pil.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA