Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

lading av ampera e

Startet av ola77, mandag 30. oktober 2017, klokken 12:51

« forrige - neste »

ola77

hva slags effekt kan jeg lade min ampera-e med med denne ladestasjonen? Hørte med Opel og fikk inntrykk av at jeg max kunne lade med 7,4kw. Dumt og kjøpe en lader som er overdimensjonert og dyrer enn det jeg kan bruke.
Var elektrikkeren min som anbefalte denne med tanke på det anlegget jeg hadde og bilen min..

https://www.garo.no/index.php/stromsoyler-kontakter/hjemmelader-med-fast-kabel-type2-mode3-ghl-st-t2-m3-11-22kw-b-vern.html?___SID=U


zbk

Ampera-e vil bare benytte seg av en fase, så max ladeeffekt er som du har fått intrykk av 7.4kW. Ladestasjonen du har der kan fint kobles til bare en fase om du ønsker det. Sjekk likevel litt priser før installasjon. Prisene på ladestasjoner varierer ganske kraftig.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

ola77

ville denne være mer fornuftig?
Blir litt forvirret av at det står "Ladeeffekt kan justeres i trinn 6-10-16-20-25-32 Amp."
Er ikke maks ladeeffekt 7,4kw, hvordan kan man da ha en strøm på 32A, som er maks i henhold til datablad?


https://www.garo.no/index.php/stromsoyler-kontakter/hjemmelader-med-fast-kabel-type2-7-4kw-ghl-fk-b-t2-7-4.html

zbk

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

ola77

haha, ser den p=u*i.. Brukte kalkulatoren før jeg postet, men må ha bomma på noen tall...
takk for svar!

1Ampera

#5
Jeg har montert denne lader på 32 amp sikring, lader har innebygd b vern.
Prisen jeg betalte gjennom min elektrikker var ca 10.000.- INK mva. + installasjonsarbeid, totalt ente jeg på ca 12.000.-

Denne kan tilpasses 10-16-20-25-32 amp sikring alt etter hvilken kapasitet du får godkjent.
2024 BMW i4 M50
2018 Ampera-E, levert 14.06.18, hvit alt utstyr.
2017 Ampera-e, levert 16.05.17, hvit alt utstyr.(Solgt)
2020 BMW M5 Individual Competition
2015 BMW M5 Individual Competition
2015 VW E-up, siden 10.11.14(Solgt, en gledens dag, endelig ferdig med Møller)
2014 Opel Insignia 4x4, Biturbo(solgt)

Tom E.

Jeg lader på 6 amp hjemme. Fungerer utmerket!

Hvis jeg trenger noe mer så har jeg 32 amp på jobben men jeg har til dags dato aldri hatt behov for det. Kjøpte dyr ladekabel for å lade med 32 amp CEE i tilfelle men den har aldri vært brukt. 14 timer på 6 amp dekker mitt behov hver dag så det holder. I helgene står jo bilen å lader 22 timer på 6 amp.

ola77

Fikk en pris på 18.500kr for den i det første innleget ferdig montert.

Como

Sitat fra: Tom E. på mandag 30. oktober 2017, klokken 20:35
Jeg lader på 6 amp hjemme. Fungerer utmerket!

Hvis jeg trenger noe mer så har jeg 32 amp på jobben men jeg har til dags dato aldri hatt behov for det. Kjøpte dyr ladekabel for å lade med 32 amp CEE i tilfelle men den har aldri vært brukt. 14 timer på 6 amp dekker mitt behov hver dag så det holder. I helgene står jo bilen å lader 22 timer på 6 amp.
Kan du, på denne kursen du lader hjemme, også lade på 10 amp hvis du en dag trenger mer rekkevidde?
2022 Skoda Enyaq 80x
2017 Ampera-e

Tom E.

ja det kan jeg. Det er en egen 16 amp kurs som går ut til garasjen. Har stilt bilen inn på 10 amp og deaktivert hilltop reserve 1 natt. Det var kvelden før jeg kjørte til Hamburg. Fungerte utmerket.

S4e

På hytta har jeg 16 amp kurs og en charge amp lader som kan stilles på den amp en ønsker. Da kan du også velge høyere enn 10 hvis du skulle trenge det.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Como

#11
Sitat fra: Tom E. på onsdag 01. november 2017, klokken 19:43
ja det kan jeg. Det er en egen 16 amp kurs som går ut til garasjen. Har stilt bilen inn på 10 amp og deaktivert hilltop reserve 1 natt. Det var kvelden før jeg kjørte til Hamburg. Fungerte utmerket.
Grunnen til at jeg spør er at jeg lurer på hva som er best for batteriet? Lade hver natt på 6 amp eller annenhver natt på 10 amp? Jeg lader stort sett på 10 amp hver 2. eller 3. natt. Med SOC stort sett mellom 25% og 88%.
2022 Skoda Enyaq 80x
2017 Ampera-e

Tom E.

Det er best for batteriet å lade med lavest mulig belasting. Jeg anbefaler 6 amp hver natt, og max opp til 88%. Du bør også tenke på å ha en lengre tur hver uke så batteriet kommer ned i 25-35 %.

Jeg understreker herved at jeg ikke er noen ekspert på dette. Jeg er kun en ingeniør som har lest mye om emnet.

Espen Hugaas Andersen

#13
Det er tilnærmet ingen forskjell på 6A og 10A. Det er nok best for batteriet å lades hver 2-3 natt, da SOC da er under 70% en større andel av tiden. Å holde seg mellom 40% og 70% er ganske ideelt. Men det er ingenting galt med å lade opp til 88% hver natt. Vi snakker om veldig marginale forskjeller.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: Tom E. på torsdag 02. november 2017, klokken 08:36
Det er best for batteriet å lade med lavest mulig belasting. Jeg anbefaler 6 amp hver natt, og max opp til 88%. Du bør også tenke på å ha en lengre tur hver uke så batteriet kommer ned i 25-35 %.

Jeg understreker herved at jeg ikke er noen ekspert på dette. Jeg er kun en ingeniør som har lest mye om emnet.

Dette stemmer ikke med nyere forskning, som viser at det også pågår parasittiske reaksjoner i batteriet så lenge man lader. Tiden man lader har altså også betydning, og ting tyder på at sweet-spot er en ladehastighet som fyller opp batteriet på 3-4 timer om man vil ha maks levetid. For en AE betyr det en ladehastighet på 15-20kW, noe som ikke er mulig. Derfor vil jeg tro at 32A lading (7,4kW) nok er det som er aller snillest mot batteriet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA