Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Applied offset + 1,9 grader

Startet av tgmachine, mandag 18. mars 2024, klokken 12:33

« forrige - neste »

tgmachine

Har en 2019 AWD Tesla Model 3. Når jeg kjører rett frem på en rett vei så merker jeg at bilen driver bittelitte gran mot høyre. Når jeg går inn i service mode og sjekker på styring så står det pluss 2,1 grader på "Applied offset". Dette er rapportert til Tesla og de vil kjøre en firehjulskontroll på nytt.

Kan man resette applied offset? Vil det løse problemet? Det rister ikke i ratt eller noe annet når jeg kjører, så tviler på det er dekk og/eller avbalansering.

Noen andre som har noen erfaringer og kommentarer på dette om hva det kan være? Skal det være applied offset?


-tgmachine

førategangtesla

Applied offset er vel for autopilot å vite hvor senter er.

Det å resette vil ikke løse dette problemet. Det eneste som nytter er en kontroll og justering av hjulstilling.

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

førategangtesla

Sitat fra: Handyman på mandag 25. mars 2024, klokken 14:13
Sitat fra: førategangtesla på søndag 24. mars 2024, klokken 20:33Applied offset er vel for autopilot å vite hvor senter er.
Veldig tvilsomt.

Bare hva jeg har lest på nett, men det menes at når styrevinkel ikke er i senter så må autopilot vite hvor senter er.

Klippet fra reddit:

Applied offset means the car has learned that your alignment is 0.8 of a degree off so autopilot will add or subtract 0.8 degree from any commanded steering angle so that an effective 0 steering angle will drive you in a straight line

MuskElBil

At bilen trekker mot høyre er tegn på at noe er galt.
Typisk kan dette være feil dekktrykk, intern skade på dekk, eller feil hjulstilling som følge av slitasje eller at forstillingsdel(er) skadet/bøyd.
For å kompansere for dette må rattet vris bittelitt for at bilen skal gå rett frem, og bilen leser dette som Applied offset.
Rattvinkelsensoren er en av inputsignalene til bilens sikkerhetssystemer og viktig del av bl.a antiskrensfunksjonen.
2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD

Handyman

Sitat fra: førategangtesla på mandag 25. mars 2024, klokken 15:03
Sitat fra: Handyman på mandag 25. mars 2024, klokken 14:13
Sitat fra: førategangtesla på søndag 24. mars 2024, klokken 20:33Applied offset er vel for autopilot å vite hvor senter er.
Veldig tvilsomt.
Bare hva jeg har lest på nett, men det menes at når styrevinkel ikke er i senter så må autopilot vite hvor senter er.

Klippet fra reddit:

Applied offset means the car has learned that your alignment is 0.8 of a degree off so autopilot will add or subtract 0.8 degree from any commanded steering angle so that an effective 0 steering angle will drive you in a straight line
Jeg misforstod nok hva du mente. Jeg trodde du mente at det var en innstilling for å kunne bestemme hvor i feltet AP skulle plassere seg.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

tgmachine

Sitat fra: MuskElBil på mandag 25. mars 2024, klokken 15:34At bilen trekker mot høyre er tegn på at noe er galt.
Typisk kan dette være feil dekktrykk, intern skade på dekk, eller feil hjulstilling som følge av slitasje eller at forstillingsdel(er) skadet/bøyd.
For å kompansere for dette må rattet vris bittelitt for at bilen skal gå rett frem, og bilen leser dette som Applied offset.
Rattvinkelsensoren er en av inputsignalene til bilens sikkerhetssystemer og viktig del av bl.a antiskrensfunksjonen.

Bilen fikk sist en firehjulskontroll i 2022. Har ikke byttet dekk siden da. Nå på service under garanti skriver dem i estimatet at de tar betalt for en firehjulskontroll igjen når jeg likevel rapporterer at jeg synes at bilen trekker mot høyre. Dårlig servicesenter? Noen råd her til hvordan jeg kan få Tesla til å ikke fakturere meg for dette under garanti?

-tgmachine

MuskElBil

Har du utskrift fra hjulstillingskontrollen i 2022?
Hvis ja, skal stå før/etter verdier. Hva er evt justert?
Har bilen trekt mot høyre siden den gang eller har det oppstått i senere tid?
Har dette oppstått i senere tid har noe forandret seg, så er spørsmålet hva?
Må nesten la de sjekke og så ta det deretter.
2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD

tgmachine

Sitat fra: MuskElBil på tirsdag 26. mars 2024, klokken 23:56Har du utskrift fra hjulstillingskontrollen i 2022?
Hvis ja, skal stå før/etter verdier. Hva er evt justert?
Har bilen trekt mot høyre siden den gang eller har det oppstått i senere tid?
Har dette oppstått i senere tid har noe forandret seg, så er spørsmålet hva?
Må nesten la de sjekke og så ta det deretter.


Har utskrift ja. Det som var justert var:
Front: Total toe og Steer Ahead
Right front: Toe
Left rear: Toe

alt ble justert til grønne verdier. Jeg vil si bilen har alltid trekt litt mot høyre siden den gang. Men har ikke lagt merke til det, eller brydd meg mye om det. Nå i det siste før garantiutløp gjorde jeg mere nøye tester og sjekket. Den går litt mot høyre. Når jeg kjører rett frem er rattet litt mot høyre. Det står ikke helt rett.

-tgmachine

førategangtesla

Jeg tenker at du burde tatt kontakt innen rimelig tid hvis du den gang merke til at bilen trakk til høyre, altså ikke komme 2 år etter  :laugh:

Når det er sagt så pleier tesla ofte å skrive inn prisestimat når du bestiller service, det kan likevel bety at de tar jobben på "goodwill"




tgmachine

Sitat fra: førategangtesla på lørdag 30. mars 2024, klokken 21:15Jeg tenker at du burde tatt kontakt innen rimelig tid hvis du den gang merke til at bilen trakk til høyre, altså ikke komme 2 år etter  :laugh:

Når det er sagt så pleier tesla ofte å skrive inn prisestimat når du bestiller service, det kan likevel bety at de tar jobben på "goodwill"





Man legger jo ikke merke til sånt hele tiden, når det er såpass minimalt. Når dem justerer en del i en firehjulskontroll som dem gjorde med min så forventer man jo at ting er i orden. Jeg rapporterte at bilen oppleves som går litt mot høyre før garanti-tiden gikk ut så dette forventer jeg dem tar på sin kappe. Dekkene er heller ikke skjevslitte og ved oppbremsning bremser bilen rett (noe den ikke gjorde før firehjulskontroll).

-tgmachine

førategangtesla

Sitat fra: tgmachine på søndag 31. mars 2024, klokken 12:25
Sitat fra: førategangtesla på lørdag 30. mars 2024, klokken 21:15Jeg tenker at du burde tatt kontakt innen rimelig tid hvis du den gang merke til at bilen trakk til høyre, altså ikke komme 2 år etter  :laugh:

Når det er sagt så pleier tesla ofte å skrive inn prisestimat når du bestiller service, det kan likevel bety at de tar jobben på "goodwill"





Man legger jo ikke merke til sånt hele tiden, når det er såpass minimalt. Når dem justerer en del i en firehjulskontroll som dem gjorde med min så forventer man jo at ting er i orden. Jeg rapporterte at bilen oppleves som går litt mot høyre før garanti-tiden gikk ut så dette forventer jeg dem tar på sin kappe. Dekkene er heller ikke skjevslitte og ved oppbremsning bremser bilen rett (noe den ikke gjorde før firehjulskontroll).

-tgmachine

Det er fint at dekkene er ok og det at bilen fortsatt dro litt til siden etter justering kan jo tyde på at tesla ikke fikk justert 100% den gangen i 2022. Likevel mener jeg at det er litt sent å komme 2 år etter. Som sagt så kan det selvsagt hende at tesla tar det på "goodwill" eller som en reklamasjon, men jeg ville ikke ha forventet det. Tesla pleier uansett ofte å skrive prisestimat som du må godkjenne, da for å sikre seg i tilfelle det skal vise seg å ikke være en reklamssjonssak vil jeg tro, eksempelvis hvis de skulle finne et styrestag etc som har en svak krumning e.l som kan tyde på et slag hvis man har kjørt i et hull i veien med rattutslag som da selvfølgelig ikke er en reklamasjon. Da hadde det vært mer ryddig å tatt reklamasjonen rett etter justeringen den gangen i 2022.

MuskElBil

At alle verdier er grønne trenger ikkje bety at de er optimale.
Eksempelvis, er caster verdier foran forskjellige? Hvor mye? Er toe bak ulik?
Litt uheldige verdier kan nok sikkert føre til at bilen trekker mot en side selv om alt er innenfor spec.

Det enkleste er nok å få en ny måling og så sammenligne nye verdier mot målebrevet fra sist gang.
Er målingene like kan det kanskje diskuteres om du kan reklamere på jobben.
Er nyeste verdier forandret må det finnes en forklaring på hva/hvorfor.

Ang Applied offset, kan de ha justert toe foran uten å verifisere at rattet står i 0 posisjon (100% rett frem)?
Eller er det en konsekvens av andre feil.
Applied offset i seg selv skal ikkje føre til at bilen trekker mot en side.

Har ikkje studert innholdet i servicemanualen for Model 3, men godt mulig det er nøye beskrevet hvordan hjulstillingskontroll skal utføres, med verdier og toleranser.
Finner mye godt lesestoff via:
https://www.tesla.com/no_NO/support/service-portal

2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD

tgmachine

Sitat fra: førategangtesla på søndag 31. mars 2024, klokken 18:17
Sitat fra: tgmachine på søndag 31. mars 2024, klokken 12:25
Sitat fra: førategangtesla på lørdag 30. mars 2024, klokken 21:15Jeg tenker at du burde tatt kontakt innen rimelig tid hvis du den gang merke til at bilen trakk til høyre, altså ikke komme 2 år etter  :laugh:

Når det er sagt så pleier tesla ofte å skrive inn prisestimat når du bestiller service, det kan likevel bety at de tar jobben på "goodwill"





Man legger jo ikke merke til sånt hele tiden, når det er såpass minimalt. Når dem justerer en del i en firehjulskontroll som dem gjorde med min så forventer man jo at ting er i orden. Jeg rapporterte at bilen oppleves som går litt mot høyre før garanti-tiden gikk ut så dette forventer jeg dem tar på sin kappe. Dekkene er heller ikke skjevslitte og ved oppbremsning bremser bilen rett (noe den ikke gjorde før firehjulskontroll).

-tgmachine

Det er fint at dekkene er ok og det at bilen fortsatt dro litt til siden etter justering kan jo tyde på at tesla ikke fikk justert 100% den gangen i 2022. Likevel mener jeg at det er litt sent å komme 2 år etter. Som sagt så kan det selvsagt hende at tesla tar det på "goodwill" eller som en reklamasjon, men jeg ville ikke ha forventet det. Tesla pleier uansett ofte å skrive prisestimat som du må godkjenne, da for å sikre seg i tilfelle det skal vise seg å ikke være en reklamssjonssak vil jeg tro, eksempelvis hvis de skulle finne et styrestag etc som har en svak krumning e.l som kan tyde på et slag hvis man har kjørt i et hull i veien med rattutslag som da selvfølgelig ikke er en reklamasjon. Da hadde det vært mer ryddig å tatt reklamasjonen rett etter justeringen den gangen i 2022.

Bilen har ikke kjørt nedi noe hull i veien som kunne ha forårsaket dette. Dem har satt det opp som et estimat med "Customer pay". Men etter at jeg snakket med dem, er det standard prosedyre. Hvis dem finner at det er noe dem burde ha fikset koster det meg ingenting. Argumentet mitt mot Tesla var at 2 år siden sist firehjulskontroll må jo holde. Kan jo ikke være meningen at man skal inn hele tiden for firehjulskontroll av bilen hvis man ikke har kjørt i noen huller eller fått andre ytre påvirkninger.

-tgmachine

tgmachine

Sitat fra: MuskElBil på søndag 31. mars 2024, klokken 20:33At alle verdier er grønne trenger ikkje bety at de er optimale.
Eksempelvis, er caster verdier foran forskjellige? Hvor mye? Er toe bak ulik?
Litt uheldige verdier kan nok sikkert føre til at bilen trekker mot en side selv om alt er innenfor spec.

Det enkleste er nok å få en ny måling og så sammenligne nye verdier mot målebrevet fra sist gang.
Er målingene like kan det kanskje diskuteres om du kan reklamere på jobben.
Er nyeste verdier forandret må det finnes en forklaring på hva/hvorfor.

Ang Applied offset, kan de ha justert toe foran uten å verifisere at rattet står i 0 posisjon (100% rett frem)?
Eller er det en konsekvens av andre feil.
Applied offset i seg selv skal ikkje føre til at bilen trekker mot en side.

Har ikkje studert innholdet i servicemanualen for Model 3, men godt mulig det er nøye beskrevet hvordan hjulstillingskontroll skal utføres, med verdier og toleranser.
Finner mye godt lesestoff via:
https://www.tesla.com/no_NO/support/service-portal



La ved bilde her som viser før og etter verdier etter firehjulskontrollen. Er vel innenfor akseptable verdier? Applied offset er vel rundt 2,9 grader. Når bilen står flatt står den innenfor grønt område likevel. Takk for lenke til service-portalen!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA