Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ferietur 2024 - er elbil ok?

Startet av Elektro12, søndag 24. mars 2024, klokken 11:54

« forrige - neste »

Elektro12

Vi har tidligere hatt et par interrail-runder i Europa, men vurderer i år å ta elbil i stedet. (Enyaq 77 kwh med 175 kw lading). Tog-passene har blitt ganske dyre og vil fort koste 30-40 tusen, da kan man kjøre ganske mye for de samme pengene.

Vi ser for oss å ta sveits, italia, frankrike primært i de sydligere deler. Tanken er å ligge på hotell med parkering og benytte metro for å komme oss rundt i byer når de er litt større.

Hvordan er ladeinfrastrukturen nå? Det ser ut som Tesla har mange ladere åpne også i sveits/italia?

RJK

#1
Skal dere kjøre såpass, ville jeg anbefalt å kjøpe både Ionity Passport (69,-/mnd 2 mnd oppsigelsestid i praksis) og betalt for Tesla-abonnement (129/mnd oppsigelse umiddelbart men du fortsetter ut den måneden du sist betalte for), og som medlem i Elbilforeningen har den "lille blå" som backup. Altså, med mindre du får får like god eller bedre deal via Elly som vel eies av VW/Skoda.

Er du ikke medlem av elbilforeningen, vurder gjerne å skaffe deg brikke og app fra Plugsurfing. De har avtaler med de fleste operatørene, men obs. Sjekk i app hva det koster akkurat der du skal lade, for noen steder/operatører kan bli veldig dyre. Så bedre å finne ut før man plugger inn!

Da bør du være bra skodd for det meste, og har 2 store lynlader-kjeder i ryggen for problemfri lading på tur.

Jamfør kartene til begge kjedene, finner du normalt sett flust med ladere, men bruk gjerne Chargefinder som verktøy for å finne ladere fra alle kjeder. Er gode filtermuligheter for å luke bort sakteladere, og heller endre filter når har behov men godt med tid (destinasjonslading)

Men du vil helt sikkert finne områder der dekningen er skral, så bruk gjerne disse verktøyene, inkludert kart fra elbilforeningen og Tesla+Ionity for å orientere deg bedre. Og ABRP (ABetterRoutePlanner) er alltids fin for å beregne tids og ladebehov på transportetappene.

Happy trip!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

Så lenge du har en ladeavtale eller tre med roaming på plass (f.eks Skoda/Elli-avtale), så er dette ganske greit. Se f.eks. min oppsummering fra 2022. Vi hadde lignende tur også i 2023, og det var blitt vesentlig bedre utbygd med lynladere bare på det ene året, og 2024 blir nok enda bedre. Ionity kan være mye brukt på utfartsdager gjennom sentraleuropa, så det kan være greit å sjekke alternativer.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Elektro12

Jeg har egentlig gode erfaringer med Tesla sitt nettverk og det dukker maaaange ladestasjoner opp i appen når jeg velger "lade bil som ikke er tesla".

Skal sjekke ut Elly og Ionity-passport. Har brukt Ionity før og det er nesten på høyde med Tesla i fart.

Spørsmålet mitt var mer i retning om det var praktisk å drasse med seg bil hele veien, greit å parkere og komme seg rundt. :) Jeg vil tro Enyaqens gode rekkevidde i 20 grader på sommeren vil gjøre det overkommelig - ungene gidder ikke så voldsomt med timer i ett strekk uansett.

vinterdekk

På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Elektro12


automat

Sitat fra: Elektro12 på søndag 24. mars 2024, klokken 14:27Spørsmålet mitt var mer i retning om det var praktisk å drasse med seg bil hele veien, greit å parkere og komme seg rundt. :) Jeg vil tro Enyaqens gode rekkevidde i 20 grader på sommeren vil gjøre det overkommelig - ungene gidder ikke så voldsomt med timer i ett strekk uansett.

Det er ganske stor forskjell på å reise med tog vs bil. Med tog ender dagsetappene normalt i et bysentrum, også på transportetapper. Å kjøre bil inn og ut av sentrum i ukjent storby kan fort være tidkrevende. Og man bør kanskje tenke gjennom hvilke storbyer man vil kjøre inn i. Dette vil kunne påvirke valg av reiserute, steder man ønsker å stoppe, og ikke minst hotellvalg. Der man kanskje i større grad vil unngå sentrumshotell Parkering lar seg som regel løse. Spørsmålet er hva det koster.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Elektro12

Sitat fra: automat på søndag 24. mars 2024, klokken 16:31
Sitat fra: Elektro12 på søndag 24. mars 2024, klokken 14:27Spørsmålet mitt var mer i retning om det var praktisk å drasse med seg bil hele veien, greit å parkere og komme seg rundt. :) Jeg vil tro Enyaqens gode rekkevidde i 20 grader på sommeren vil gjøre det overkommelig - ungene gidder ikke så voldsomt med timer i ett strekk uansett.

Det er ganske stor forskjell på å reise med tog vs bil. Med tog ender dagsetappene normalt i et bysentrum, også på transportetapper. Å kjøre bil inn og ut av sentrum i ukjent storby kan fort være tidkrevende. Og man bør kanskje tenke gjennom hvilke storbyer man vil kjøre inn i. Dette vil kunne påvirke valg av reiserute, steder man ønsker å stoppe, og ikke minst hotellvalg. Der man kanskje i større grad vil unngå sentrumshotell Parkering lar seg som regel løse. Spørsmålet er hva det koster.

Nettopp. Likte godt å komme rett til sentrum med ryggsekken på og bare kunne reise uten å tenke på bil, men synes interrail-bilettene var veldig dyre nå. (Som sagt 30-40 lapper for familien for 1 mnd)

turfsurf

Har feriert i Italia - Østerrike - Sveits - Monaco - Tyskland med elbil siden 2015. Det første året hadde vi med masse adaptere. Etter 2017 ingen.

Det er bare å kjøre på Tesla og Ionity. Ionity er mye mere busy enn Tesla er min erfaring, men ofte er det begge deler på samme sted.

Ellers er det noen hoteller som tilbyr booking av lader, kjekt å slippe siste ladestoppen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

OlaM

Sitat fra: Elektro12 på søndag 24. mars 2024, klokken 14:27Spørsmålet mitt var mer i retning om det var praktisk å drasse med seg bil hele veien, greit å parkere og komme seg rundt. :)

Ja det er det! Men kan hende at ferien blir enda bedre hvis du ikke drar til de samme urbane reisemålene som man gjerne gjør med tog. Mye kjekt ute på bygda eller i småbyene som er veldig mye enklere tilgjengelig med bil enn som fly- eller togpassasjer.

Vil også si at man ikke skal undervurdere saktelading, i alle fall ta med kabelen og gjør litt forarbeid med apper osv. Det er ganske mange stasjoner rundt omkring og det er veldig greit å få ladet fullt dagen før du skal videre til nytt sted heller enn å lade godt opp rett før man ankommer eller måtte hurtiglade når man drar.

Jeg bruker Chargemap og Plugsurfing, har Plugsurfing sin brikke. De er gjerne dyrere enn eierens egen løsning, men eierens navn står i appen så man kan finne fram til det der hvis man vil.
'21 3LR

Elektro12

Sitat fra: OlaM på tirsdag 02. april 2024, klokken 12:53
Sitat fra: Elektro12 på søndag 24. mars 2024, klokken 14:27Spørsmålet mitt var mer i retning om det var praktisk å drasse med seg bil hele veien, greit å parkere og komme seg rundt. :)

Ja det er det! Men kan hende at ferien blir enda bedre hvis du ikke drar til de samme urbane reisemålene som man gjerne gjør med tog. Mye kjekt ute på bygda eller i småbyene som er veldig mye enklere tilgjengelig med bil enn som fly- eller togpassasjer.

Vil også si at man ikke skal undervurdere saktelading, i alle fall ta med kabelen og gjør litt forarbeid med apper osv. Det er ganske mange stasjoner rundt omkring og det er veldig greit å få ladet fullt dagen før du skal videre til nytt sted heller enn å lade godt opp rett før man ankommer eller måtte hurtiglade når man drar.

Jeg bruker Chargemap og Plugsurfing, har Plugsurfing sin brikke. De er gjerne dyrere enn eierens egen løsning, men eierens navn står i appen så man kan finne fram til det der hvis man vil.

Kjenner fossillivet frister mye når turen skal planlegges. Slippe å tenke på lading i det hele tatt.

OlaM

Sitat fra: Elektro12 på tirsdag 02. april 2024, klokken 13:02Kjenner fossillivet frister mye når turen skal planlegges. Slippe å tenke på lading i det hele tatt.

Hver sin smak! Jeg koser meg med litt planlegging i forkant, for andre er det slitsomt. For å si det sånn, de fleste forberedelsene får jeg ikke bruk for.
'21 3LR

Syklist

Destinasjonslading er behagelig når man er på langtur med elbil. Litt planlegging av overnattingsted er ofte lurt uansett.  Mange trivelige midre hotell i landsbyer som kan by på god mat. En liten avstikker fra autobahn er ikke så dumt.

Ellers er det uproblematisk med Tesla SuC.

Men dersom reisemålene er storbyer, ville jeg heller tatt tog.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Elektro12

Sitat fra: OlaM på tirsdag 02. april 2024, klokken 13:19
Sitat fra: Elektro12 på tirsdag 02. april 2024, klokken 13:02Kjenner fossillivet frister mye når turen skal planlegges. Slippe å tenke på lading i det hele tatt.

Hver sin smak! Jeg koser meg med litt planlegging i forkant, for andre er det slitsomt. For å si det sånn, de fleste forberedelsene får jeg ikke bruk for.

Deilig med planlegging, ønsker bare å planlegge uten å ta hensyn til ladenettverk. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA