Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pris mm.

Startet av elektro, fredag 26. januar 2024, klokken 00:41

« forrige - neste »

Dieselgubben

Sitat fra: hELgenen på lørdag 23. mars 2024, klokken 18:07
Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 16. mars 2024, klokken 10:16Kinesiske biler lever ikke full pakke for under 700k. Nio El6 havner rett under 800k og Xpeng G9 minst 750k.

Ta også høyde for at kinesiske elbiler trolig er kraftig subsidiert for å oversvømme bilmarkedet, så er nok rundt 900k det man må regne med å betale for en premium ikke-subsidiert elbil.

Jeg skulle gjerne kjøpt meg en kinesisk elbil for å få litt gratispenger fra kamerat Xi. Helt ærlig er det nok ikke moralske skrupler som hindrer meg, det er mer frykten for hva som skjer fremover med tanke på handelskrig og boikott.

Jo - Xpeng G9 selges for 689k med alt - også hengerfeste og egen valgt lakk. Er bare å sjekke selv - f.eks her :

https://store.xpeng.com/no/configurator/overview/018e6c3d0a2e8d7c2e3a2c9e8fa212f6?source=ow_os_homepage&channel=&owner=&campaign_id=

Om bilen er subsidiert av den kinesiske stat er jo bare en fordel for kundene som kjøper dem - mer bil for pengene heter det.  Ellers enig at for enkelte kinesiske merker er det jo en viss utrygghet på hva som kan skje - sånn sett tryggere å handle tysk.


Ellers er prisen på Q6 dersom man skal ha med alt - alt for dyrt etter hva jeg kan se. Jeg snuser heller på en Polestar 4 til noe lavere pris og tror jeg får mer bil for pengene der. Ulempen er jo salgsverdien som brukt, Som eier av blant annet Polestar 2 så vet jeg jo litt av hva merket står for - og det er mye kjøreglede og svensk design som puttes inn merket. Har hatt haugevis av Audi tidligere - og vet at Møller kjeden er ekstrem på å ta marginer på dette merket. Alt er dyrere og alt koster ekstra. Spesielt dette med elektriske seter synes jeg er snodig ikke er med som standard. Jeg vil tippe at dersom man kan vente så vil Møller sikkert komme med noen kampanjemodeller når det støvet etter nyhetsverdien i Q6 har lagt seg.  Tror jeg heller får vurdere Q6 igjen da.

Du sa med alt utstyr/ full pakke . Da må du spekke den med premium comfort pakken til 40 k. Da er du på 719 k Xpeng G9. Pluss vinterdekk. Da passerer du glatt 750 k. Og 10 k til for annen farge enn hvit.

hELgenen

Sitat fra: Dieselgubben på søndag 24. mars 2024, klokken 00:02
Sitat fra: hELgenen på lørdag 23. mars 2024, klokken 18:07
Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 16. mars 2024, klokken 10:16Kinesiske biler lever ikke full pakke for under 700k. Nio El6 havner rett under 800k og Xpeng G9 minst 750k.

Ta også høyde for at kinesiske elbiler trolig er kraftig subsidiert for å oversvømme bilmarkedet, så er nok rundt 900k det man må regne med å betale for en premium ikke-subsidiert elbil.

Jeg skulle gjerne kjøpt meg en kinesisk elbil for å få litt gratispenger fra kamerat Xi. Helt ærlig er det nok ikke moralske skrupler som hindrer meg, det er mer frykten for hva som skjer fremover med tanke på handelskrig og boikott.

Jo - Xpeng G9 selges for 689k med alt - også hengerfeste og egen valgt lakk. Er bare å sjekke selv - f.eks her :

https://store.xpeng.com/no/configurator/overview/018e6c3d0a2e8d7c2e3a2c9e8fa212f6?source=ow_os_homepage&channel=&owner=&campaign_id=

Om bilen er subsidiert av den kinesiske stat er jo bare en fordel for kundene som kjøper dem - mer bil for pengene heter det.  Ellers enig at for enkelte kinesiske merker er det jo en viss utrygghet på hva som kan skje - sånn sett tryggere å handle tysk.


Ellers er prisen på Q6 dersom man skal ha med alt - alt for dyrt etter hva jeg kan se. Jeg snuser heller på en Polestar 4 til noe lavere pris og tror jeg får mer bil for pengene der. Ulempen er jo salgsverdien som brukt, Som eier av blant annet Polestar 2 så vet jeg jo litt av hva merket står for - og det er mye kjøreglede og svensk design som puttes inn merket. Har hatt haugevis av Audi tidligere - og vet at Møller kjeden er ekstrem på å ta marginer på dette merket. Alt er dyrere og alt koster ekstra. Spesielt dette med elektriske seter synes jeg er snodig ikke er med som standard. Jeg vil tippe at dersom man kan vente så vil Møller sikkert komme med noen kampanjemodeller når det støvet etter nyhetsverdien i Q6 har lagt seg.  Tror jeg heller får vurdere Q6 igjen da.

Du sa med alt utstyr/ full pakke . Da må du spekke den med premium comfort pakken til 40 k. Da er du på 719 k Xpeng G9. Pluss vinterdekk. Da passerer du glatt 750 k. Og 10 k til for annen farge enn hvit.

Det er en kampanje på xpeng g9 nå med alt til under 700k,dvs med vinterdekk og denne comfort pakken :

https://www.xpeng.com/no/promotion

Med økt konkurranse kan vi nok se flere slike kampanjer fremover.


Trond.m

#77
Vurderer drivlinjen til Q6 å være overlegen Xpeng. Rekkevidden er også dårligere, ca 100 km kortere rekkevidde betyr jo en del. Men aller viktigst for meg er at jeg liker europeisk design bedre og at jeg ønsker å støtte europeisk bilindustri. Ikke for enhver pris naturligvis, men ut fra det jeg ser av prisene på så er de ikke helt urimelige. (hvis vi ser bort fra at de tar blodpris for frunk ++).

Xpeng er sikkert en ok bil, og hvis BOS er importør har man vel en rimelig trygghet. Jeg må tilstå at jeg ikke vet så mye om Xpeng, og grunnen til at jeg er på Audi forum er at jeg ønsker å diskutere informasjon om Audi og ikke lenker til kampanjer på andre biler. Vil jeg vite mer om Xpeng, så går jeg til Xpeng.com eller et egnet forum 😉

Dieselgubben

#78
Ok, ser kampanje på G9. Rart det ikke kommer opp når jeg spekker bilen.

Men enig med Trond. Back to topic.

Litt kjedelig at man må opp på top trimmen for å få luftfjæring på Q6 e-tron. Da legger den seg nok rundt 900 k med vinterdekk.  Og som nevnt, da konkurrerer den mot IX50. Like for like er nok Bmw'en 60-70k dyrere.

Ikke så enkelt. Får god rabatt på Bmw, så havner på 910-920 k for den inkl. Harman. Blir spennende å se hva rabatten på Audien blir. Får jeg denne for 850-860k, vurderer jeg denne foran Bmw. Har ikke behov for større bil enn Q6.

Alternativet er å vente litt slik at man kan bestille utenom first.  Er heller ikke så keen på å betale mye for frunk. Men så kan det være at first har noen pakker som er sterkt rabattert, så ikke sikkert det er lønner seg å vente heller.

Stikkkontakt

Kan ikke noen legge ut denne prislisten så vil dødelige får se den? Jeg droppa Macan, da den endte på 1,27 med samme utstyr som Taycanen jeg har idag. Tipper man får en tilsvarende utstyrt SQ6 100-150000 billigere.

Dieselgubben

Daktari var snill og la den ut i går. Side 4 i tråden (13:23)

hELgenen

Sitat fra: Dieselgubben på søndag 24. mars 2024, klokken 10:00Daktari var snill og la den ut i går. Side 4 i tråden (13:23)

Jepp - og får å få frunk må en dytte på en pakke til 37400,-

Skal du ha den enkleste bilen med hengerfeste så er du oppe på 797300,- - og det er før vinterdekk.
Så den reelle prisen ut fra butikk gitt en helt enkel bil med elektriske seter er rundt 850k inkl. vinterhjul (regner da med at forhandler gir litt rabatt og at man kjøper Q6 e-tron quattro Tech Plus pakken som er priset til 829k og slenger på en samlepris på 850k med vinterdekk - dog får du da trolig møller tilbehør (MT) felger...skal du ha orginale så ser du vel fort 870k etter rabatt....trur eg....


Trond.m

Vi vet jo ennå ikke om det er mulig å velge utstyr enkeltvis. Det gir jo ingen mening hvis den eneste måten å få garasjeportåpner er å kjøpe den dyreste pakken. Svaret får vi nok i morgen eller tirsdag.

Trond.m

#83
Prisene på tilleggsutstyr ikke ikke publisert ennå, men jeg fant flg. på et «dummy» tilbud.

Akustikkglass foran  1930
Mørke ruter bak  5620
S-line eksteriør 9600 (krav for sort optikk)
Hellakkering 4490
Sort optikk + speilhus 10230
S-line seter Dinamica / kunstskinn 29480
MMImExperience pro (B&O + HUD) 47070
S-line styling pakke 6470

Drar fort på seg en del penger. Bilen leveres forøvrig standard med 18 tom hjul 😮, derfor pristillegget for 19 tom i Plus pakken.


torerik

Se her ja, da blir det nok som forventet - alt for dyrt dersom man skal ha «nødvendig» utstyr. Nærmer seg 900k inkl. vinterhjul.

(I min verden er f.eks. oppgradert anlegg et must.)

Blir liten forskjell på Q6 og Q8, forresten.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K (bestilt)
2022 Volvo V60 T6 Recharge
2015 Volkswagen e-Golf

IvarAndreas

Sitat fra: Trond.m på søndag 24. mars 2024, klokken 20:58Det gir jo ingen mening hvis den eneste måten å få garasjeportåpner er å kjøpe den dyreste pakken. Svaret får vi nok i morgen eller tirsdag.
Men tenk på alle pengene du sparer ved bare ha fjernkontrollen i lomma...
Mener du seriøst at dette er et problem?

Trond.m

Ut fra det jeg hører skal man få bestille utstyr enkeltvis også. Ellers vil det jo være et problem med pakker at du betaler for utstyr du ikke ønsker. Skreddersøm er jo noe av det du betaler for med premiumbiler i motsetning til om du kjøper eksempelvis en Kia.

Nå vil jeg si portåpner betyr en del. Jeg har 2 garasjeporter hjemme, 1 på fritidsbolig på sørlandet og en på hytta på fjellet, men dealbreaker er det ikke. Det er nok av andre dealbreakere når det kommer til Q6 prisingen 😂

Orbit

285 dekkbredde bak på alt fra 20" og oppover virker noe overdrevet (og drar opp forbruket). Jeg er heller ikke så begeistret for staggered oppsett med 235/255 eller 255/285 siden det hinder rotasjon av hjul foran/bak for å utjevne slitasje.

Men denne gummihetten for ladekontakten er interessant. Ser ut som den skal settes på type-2 støpsel for å holde snø/is litt mer borte fra kontakten. Kanskje noe å skaffe seg også til annet enn Q6?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

janbanan

Sitat fra: Orbit på onsdag 27. mars 2024, klokken 09:49285 dekkbredde bak på alt fra 20" og oppover virker noe overdrevet (og drar opp forbruket). Jeg er heller ikke så begeistret for staggered oppsett med 235/255 eller 255/285 siden det hinder rotasjon av hjul foran/bak for å utjevne slitasje.

Men denne gummihetten for ladekontakten er interessant. Ser ut som den skal settes på type-2 støpsel for å holde snø/is litt mer borte fra kontakten. Kanskje noe å skaffe seg også til annet enn Q6?

Jeg laget min egen. Klippet ut av liggeunderlag. Jeg har litt ulike ladestøpsler, så da ble det 2 stykker for å dekke behovet mitt.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

daktari

Sitat fra: janbanan på onsdag 27. mars 2024, klokken 10:25
Sitat fra: Orbit på onsdag 27. mars 2024, klokken 09:49285 dekkbredde bak på alt fra 20" og oppover virker noe overdrevet (og drar opp forbruket). Jeg er heller ikke så begeistret for staggered oppsett med 235/255 eller 255/285 siden det hinder rotasjon av hjul foran/bak for å utjevne slitasje.

Men denne gummihetten for ladekontakten er interessant. Ser ut som den skal settes på type-2 støpsel for å holde snø/is litt mer borte fra kontakten. Kanskje noe å skaffe seg også til annet enn Q6?

Jeg laget min egen. Klippet ut av liggeunderlag. Jeg har litt ulike ladestøpsler, så da ble det 2 stykker for å dekke behovet mitt.
Interessant, kunne du lagt et et bilde i en egnet tråd? Har prøvd med en nylon handlepose med innsydd magnetbånd, men magneten var ikke kraftig nok.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA