Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prosjekt Think lithium med motorfeil

Startet av worry, tirsdag 09. mai 2023, klokken 22:37

« forrige - neste »

Warlock

 :+1:
Jeg rekker i alle fall ikke noe før i morgen ettermiddag (2tiden++) :)

Marsto

 :+1: Er hjemme etter kl.15. Blir artig å få en praktisk prøve av disse teoriene. Jeg har programmene men fint om du tar med din pc også.
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Marsto

Worry. Er det original nøkkel du bruker på denne bilen? Tror det er viktig å vite dette så vi har en sikker referanse når vi skal teste ut på min bil. 
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

worry

#123
Hei,
Ja, jeg har en original nøkkel.
Nå blir jeg veldig usikker på hva jeg har prøvd og ikke. Men jeg tar en ny runde neste gang jeg er der.  :+1:
Think lithium

Marsto

Ingen problem. Hvis Thinken oppfører seg fint imorgen finner vi ut hva som skjer med de forskjellinge instillinger i Chas. Rapport kommer....
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

worry

#125
Fikk testet på nytt i kveld. Alle varianter fungerere likt, dvs. de fungerer ikke.

Men, en variant lar seg ikke teste. Når linje 300 endres til null, så endres også linje 322 til null. Jeg prøvde flere ganger. Chas melder at endringen er lagret, men når jeg går inn igjen etter at nøkkel har vært skrudd av, så er begge i null.
Think lithium

Warlock

#126
 :+1:

Vi fikk også testet litt i går kveld.
Vi fikk ikke satt noen ting på noen av våre biler, om vi forsøkte skrive endre noe fikk vi til statidhet en meliding om at "Chas mistet kontakt med bilen, og fant den tilbake, vil du laste instillengene på nytt".
Om vi fikk endret de to tallene i #300 og #322 og "vellykket" skrevet de til EEprom forsvant de uansett med omstart, og ingenting var i realiteten endret.

Vi har produksjonsvarianter av firmware på våre PCUer, og det e nok årsaken til at vi ikke får endret noe som helst. (Dokumentasjon bekrefter også at dette skal være slik (i alle fall indirekte))

Du har en helt unik og kul firmware på den bilen der, og du bør søke å beholde den om du kan. Vi kan ikke endre innstillinger i CHAS, det kan du! Om du ikke får reparert PCUen bør vi kanskje gjøre et forsøk på å få hentet den ut, da vi ikke ser ut til å ha noen D versjon av noe slag tilgjengelig.

Lagret du innstillingene/tok bilde av de eller noe før du begynte å teste endringer?
Om #300 var 1 når u startet kan det være en endring der som bilen trenger for å virke helt optimalt (eller kult trimmet)


Så tilbake til problemet.
Vi testet også bilen uten øverste plastdel på nøkkelen hvor transponder sitter. Da gir PCU feilmeling om at bilen ikke fant "transponder". Din feilmelding var noe annet? Spørs om du bør prøve bytte boksen ved rattstammen..

Transponderen i nøkkelen fungerer på samme måte som et bankkort når man "bipper".
Boksen ved rattet merker at en nøkkel er i nærheten/noen prøver starte. Den sender ut en puls som induserer en strøm i ampullen i nøkkelen, og ampullen får da nok strøm til å sende sin innebyggde unike kode tilbake til den boksen.
Om boksen mottar en kode sender den den videre til PCU.
I PCU sjekkes det om den unike koden (eller IDen / passordet) er det rette, og om det er det lar man starte bilen.
Setter men i CHAS #300 til 1 og #322 bit7 til 1 vil jeg gjette at det hoppes over "passordsjekken" og bilen ikke bryr seg om hva passordet er, bare at det kommer ett eller annnet.

Jeg vil tro (ut fra forskjell i feilmeldinger) at ditt problem er at koden ikke kommer frem til PCU / kommunikasjonen mellom PCU og boksen ved rattet ikke funker. Det kan være selve boksen, eller ledningene til den, eller noe slikt?

worry

Hei,
Da var det slik vi har lest, at det må være en d-fil for å kunne endre parametre.
Har dere en ide om hvordan vi kan kopiere den ut?

Ja, jeg trykket lagre og fikk en fil som ender på .par. I tillegg tok jeg en haug bilder av hele rekka med linjer. Det ble mange bilder fordi det er få linjer som vises pr side. Jeg forsøker å legge fila ved her. Om ikke det lar seg gjøre så sender jeg den til dere på epost. Så kan bildene komme etterpå dersom fila ikke gir noe.

Angående startsperre så har jeg lest meg opp litt. Dette er jo en standard Ford-greie.
Jeg lurer på om dere som har en fungerende bil får svar fra PATS i TechCentre? Ehh, når jeg tenker meg om så kan jeg jo teste det selv. Har jo bil som fungerer.
Hvis det er slik at jeg burde fått kontakt med PATS, så er det vel kontrollboksen som ikke fungerer. Men den den gir jo ut disse blinkene oppå dashbordet. Så noe fungerer.
Og jeg lærte at systemet tar diagnose selv. Etter et minutt eller to med hurtigblink, så går den over til å gi feilkode. Ett blink, så opphold, så et antall blink. Det er løselig nevnt i verkstedhåndboka. Fant dette på nettet:

Switch ignition on.
immo lamp illuminates for three seconds under normal conditions.
if it illuminates for one minute, wait and count flashes.
the flash code consists of two groups of flashes (one set for each digit of the code) so * ** will be code 12.
if you mis-count don't worry they are cycled ten times - or just start again.

if the LED flashes rapidly the vehicle is immobilised.

codes and definitions are:-

11 - immo control module not connected (wiring, reader coil connection, control module connection etc)
12 - immo control module not working correctly (duff immo module)
13 - key code not received or key programming failed (faulty key or key obscured)
14 - partial key code received (faulty or obscured key)
15 - key not programmed into immo module (reprogram or try different key)
16 - faulty link between immo module and ECU (wiring fault)
21 - less than three keys programmed (program more keys as necessary)
22 - ROM error - no ECU ID stored (duff ECU)
23 - ECU ID mismatch (duff ECU)
31 - code transmission error between immo control unit and ECU (wiring or ECU programming error)
32 - ECU/immo control unit comms - no response from ECU (wiring, immo control module)
33 - comms error (wiring, duff ECU or duff immo control unit)

Jeg må sjekke om det kommer kode på prosjektbilen. Jeg Har ikke fulgt med. Bare observert at den slutter å blinke etter en stund. Sannsynlivis må jeg vel få tak i en styreboks og kanskje en transponder ring. Merkelig nok får jeg mange treff på brukte bokser i USA. Flere av de store Fordene har samme boks. I Norge kommer det kun opp del fra en 2008 Think.

Nope, den par-fila kan ikke legges ved her tydeligvis.
Think lithium

Warlock

#128
Fantastisk funn!
Dette var ny info for meg i alle fall med blinking g tilbakemeldinger, Veldig gøy å vite.
Det spørs om vi må få opprettet oss en ny think-elbil-wiki igjen snart for all kunnskap vi har funnet.

.par fil er helt topp, for å laste den opp til forumet kan du gi den nytt navn f.eks  "test.par.txt" altså .txt til "etternavn" den er nemlig lesbar som ren tekst, og det godtar forumet så vidt jeg vet :)
(men deling pr epost, eller personlig melding er også helt topp)

Marstos og vår bil hadde identiske instillinger, så *.par-filene der ble helt like. Legger ved et eksemplar.

Marsto

Nydelig. Sendte deg worry sin par fil på epost. Nå begynner det å ligne på et tema vi skulle forsatt i chas for dummies tråden. For at ei hel fil skal kunne lastes inn i PCU må man bruke C167loader og ei firmware fil i hex format. Kan man gjøre om ei par fil til en brukbar hex fil?
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Warlock

#130
Heisann, kan man laste opp innstillinger med C167loader også? Ikke bare ny firmware?
Ser det ligger litt inn i CHAS-katalogen min, sammen med "siste" versjon av firmwaren, en mindre .hex-fil (17k eller så) som ser ut til at egentlig er en .par-fil noen har endret navn på...
Kanskje man kan laste opp "ny" "default" for også P-varianter av firmware med C167loader?
Dette må vi undersøke nærmere :)

Warlock

#131
Skal vi se, her er noen raske funn fra å sammenligne CHAS-innstillingene fra GEN2a_066_012_00D som er development firmware, og kan endre innstillingene, og GEN2f_067_003_00P fra vår bil som kjører dennes firmware standard (Default) innstillinger (siden den er Production firmware, og ikke kan endres til å bruke EEProm)

---

#300 UseEEProm         er forskjellig

I developement satt til 1
I production satt til 0
(duh!)

---

#370 Fan_HWpwr_Off     er forskjellig
#371 Fan_HWpwr_On      er forskjellig
                       (mulig endring i temperaturgrenser for når vifte går på og av?)

For development er "Off" satt til 55 Celsius og "On" satt til 60 Celsius
For production er "Off" satt til 94.99 Celsius og "On" satt til 105 Celsius
(forklarer også hvorfor jeg nesten aldri har hørt vifter kjøre på vår bil)

---

#390 OsD_Thr             er forskjellig
#391 OsD_Max           er forskjellig
                       (ser ut til å ha noe med fart å gjøre, Mph -> miles pr hour?)

For development er OsD_Thr satt til 64.99 Mph, og OsD_Max satt til 69.00 Mph
For production er OsD_Thr satt til 70.00 Mph, og OsD_Max satt til 74.00 Mph

Kan dette være maks hastighet i henholdsvis girene E (throttled/begrenset) og i D (max)?
70 Mph er ca 112km/t, tror ikke vår kjører helt så fort i E :)
(Ren gjetting)

---

#439 Iq0E19            er alle forskjellig
#440 Iq0E20            (noe med strøm å gjøre?)
#441 Iq0E21
#442 Iq0E22
#443 Iq0E23
#444 Iq0E24
#445 Iq0E25
#446 Iq0E26
#447 Iq0E27
#448 Iq0E28

I development er alle disse satt til -75 A (Ampere?)
I production er alle disse satt til -37.49 A

De tidligere #426 Iq0E06 - #438 Iq0E18 er alle -75 A på begge bilene
Alle øvrige Iq0Exx er forøvrig også like, men tallverdien varierer på de forskjellige..

Hva dette betyr er vel bare ren gjettelek. Kanskje innstillinger for noen strømsensore eller noen grenser for når man skal få panikk (hvor mye strøm som er lov å gå en plass)? Hvem vet.

---

Ellers er innstillingene like...

Warlock

#132
Angående feilkoder fra PATs
I tillegg til blinkingen, ser det ut som CHAS også kan gi tilsvarende hint til hva som er galt

Så det skulle vel bli FltSt5 i CHAS sin Dispay Variables.


Warlock

#133
Om å lese ut firmware fra PCU (siden Worry spurte)

C167loader ser i alle fall ikke ut til å kunne lese ut programkoden som ligger på PCU, bare laste opp ny og overskrive det som er der...
Likevel, det finnes en bakdør, eller rettere sagt en metode utviklerne brukte for å følge med på hva som skjedde i PCU live og gå dypt inn i programmering og minne. Dette gjorde de ved å kople seg rett på PCU kortet via en standardisert kopling som kalles JTAG, så kontakt J8 på PCU-kortet. Jeg har programmert ting via JTAG forbindelse før, men det er lenge siden, og jeg har ikke benyttet det til å bla gjennom minne og slikt. Jeg er ikke en gang sikker på om jeg har den rette hardwaren til å gjøre dette på PCU-kortene. Det er også et veldig nitidig arbeid å komme frem til rett kode til slutt, for dette blir i så fall et rent stillbilde av alt som skjer inne i PCU.
Likefullt det er mulig, man kan tilegne seg kunnskap, og bruke tid på det.

Likevel tror jeg det er lettere å få tilgang til alle datamaskiner etc veimuseumet "arvet" etter Think og der se om man kan finne kildekode og kompilerte .hex-filer for de fleste boksene i Thinken, inklusive alle varianter av PCU. Meget mulig er det også mindre tidkrevende. Men om du noen gang skulle finne på å kassere dette kortet Worry, så er jeg ikke fremmed for å gjøre et forsøk på utlesing, om jeg får nok tid på meg.

Legger ved bilde av kontaktene på PCU (FPGA er Field Programmable Gate Array)

worry

Det er flere ting å jobbe med her. I mai skrev Marsto dette i Chas for Dummies tråden:

Marsto skrev:
Hei igjen. Her blir det mye interessant fremover når du har startet et Think prosjekt,ja. Det er kjempebra. Nå kan vel jeg etter å ha vært lærling til Warlock prøve å analysere de feilmeldingene jeg ser.

Først er det som du sier FltSt5. Warlock lærte oss å telle bitsene fra nederst til høyre og starte på 0. Da er det bits 7 som i tabellen sier: PCU gen2 immobiliser error, PCU security challenge not seen.

Så har du BMIFlag1 som egentlig er BMIFlag0. Her har du:
BMIFlag0 bit1:  BMI system general error
BMIFlag0 bit9:  BMI System emergency
BMIFlag0 bit10  BMI System crash

Det ser da ut til at du kan ha problemer med VCU samt at crash kretsen i bilen er utløst. Om det er VCU som utløser crach kretsen er helt uvisst for meg, men jeg har sett i andre tråder at det kan skyldes den røde crachbryteren i motor rommet eller en 7,5A sikring i sikringsholderen eller det du kan ha mye av som er fukt.
Kopi slutt.

Du skriver "problemer med VCU". Mente du PCU?
Rar diagnosetekst: PCU challenge not seen. Hva menes med challenge?
Feilmeldingen "General error" er kanskje mest utfordrende. Hva menes med det tro?

Tror ikke jeg rekker mer før påskeferie. Ønsker God påske! Dukker opp igjen etter.  :)
Think lithium

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA