Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Prøver å holde dyp geotermisk varme inne i diskusjonen.

Firmaet Quazar som er backet av MIT og Mitsubishi, planlegger «snart» brønner som er 20 km dype boret på 100 dager 🤩
Borret med fusjonsreaktorer som smelter seg nedover og lager «casing» samtidig 💡

Synes slike prosjekter virker mer fremtidsrettet enn å satse alt på havvind.

Kilde
https://youtu.be/fWrUIWAWquI?si=N9lxSOP_gwFGkjKa

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på mandag 18. mars 2024, klokken 22:01Firmaet Quazar som er backet av MIT og Mitsubishi, planlegger «snart» brønner som er 20 km dype boret på 100 dager
Borret med fusjonsreaktorer som smelter seg nedover og lager «casing» samtidig

Synes slike prosjekter virker mer fremtidsrettet enn å satse alt på havvind.
Virker som om det er litt umodent ennå, men fordelene med det er så store og det virker overkommelig, i motsetning til mye annet. Uforståelig at AS Norge ikke satser på slikt.

Neida, havvind skal redde oss fordi vi "kan offshore".
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

#9137
Sitat fra: Vidar_S på mandag 18. mars 2024, klokken 10:44
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 16. mars 2024, klokken 18:19Merker jeg begynner å bli mer og mer enig med denne karen her i pengebingen aka onkel skrue.

Sv må ta seg sammen

Hva ned å øke strøm støtta til 99% til alle i Norge i steden for å finansiere alaskens klimatiltak i utlandet

Du skriver at du er mer og mer enig med Vedum som flere ganger har uttalt at "strømstøtten" er god som den er, men syns at SV, som ikke sitter i regjering og kommer med et forslag som ikke har noe som helst med strømstøtte å gjøre, må ta seg sammen?
Nei ikke at jeg er enig med Vedum ift nivå på strømstøtte. Der ønsker jeg en mye høyere strømstøtte andel enn selv SP.
Nå mente jeg ift at vi skal bedrive klimatiltak i utlandet via Oljefondet. Det liker jeg ikke.

Electric cars in Norway

#9138
SitatNeida, havvind skal redde oss fordi vi "kan offshore"
Ja at vi kan offshore er helt sikkert. Men havvind er også så mye mer enn det. Mye nytt vi ikke kan. 

Nå får vi se hvordan auksjonen ender da, hvor mye staten må ut med. Det er tross alt vannkraft vi er best på.

Counter. Jeg tror også geotermisk varme har noe for seg og også kjernkraft må sees på. Men det er langt frem.

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 19. mars 2024, klokken 00:11Counter. Jeg tror også geotermisk varme har noe for seg og også kjernkraft må sees på. Men det er langt frem.
Hvis de kan borre en brønn på 100 dager, så er ikke det langt frem i det hele tatt. Hvis du mener vanlig kjernekraft så er jeg enig.

Turfsurf har rett i at teknologien er på utprøvingstadiet, men det er da det er lurt å kikke langt fremover. Når de laget hjemfallsretten som hadde 80 års perspektiv, da hadde de det. Og for å bruke et utslitt utrykk «det har tjent oss veldig godt» både som nasjon og for befolkningen.
I motsetning til Nordpool systemet som er blitt en ny skatt som både rammer skjevt og gir lite og skjevt tilbake til befolkningen.

arthur

Siden Vedum ikke har mer enn rundt syttentusenmilliarderkroner eller noe sånn så kan han glede omverden med at prisen på nettleie øker igjen fra og med 1.april, ingen spøk heller ikke en aprilspøk, dessverre. Elavgiften øker fra 11,89 øre/kWh til 20,55 øre/kWh inkl. mva.

En riktig gledesspreder han Vedum! :-1:
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Radial

Til syvende og sist, om strømprisen kommer seg nedover til mer spiselige nivåer, har den økte nettleien og tilhørende avgifter mer enn overkompensert for høy strømpris.

Så totalt sett skal alt bli dyrt..virker det som.
Egen produksjon av strøm slipper man ihvertfall nettleie erc på til eget bruk.
Så bytter jeg tak, blir det nok mest mulig paneler og solid batteribank🙈
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Vidar_S

Sitat fra: arthur på tirsdag 19. mars 2024, klokken 10:42Siden Vedum ikke har mer enn rundt syttentusenmilliarderkroner eller noe sånn så kan han glede omverden med at prisen på nettleie øker igjen fra og med 1.april, ingen spøk heller ikke en aprilspøk, dessverre. Elavgiften øker fra 11,89 øre/kWh til 20,55 øre/kWh inkl. mva.

En riktig gledesspreder han Vedum! :-1:

En mager trøst får være at den går ned igjen til rundt 11.89 (justert for prisstigning) fra januar til mars neste år.

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Vidar_S

Sitat fra: arthur på tirsdag 19. mars 2024, klokken 14:12Er det et forpliktende vedtak?

Det er varierende pris på elavgiften gjennom året. Lavere satser for perioden januar-mars enn det er for april-desember. Det er den som utgjør differansen mellom energileddet av nettleien i Q1 i forhold til resten av året.

Jeg må tilstå jeg ikke er helt oppdatert på når Stortingsvedtak for elavgiften i 2025 kan forventes, men historien tatt i betraktning blir det nok ikke store bevegelser, ref https://www.fornybarnorge.no/elavgiften/

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på tirsdag 19. mars 2024, klokken 10:42Siden Vedum ikke har mer enn rundt syttentusenmilliarderkroner eller noe sånn så kan han glede omverden med at prisen på nettleie øker igjen fra og med 1.april, ingen spøk heller ikke en aprilspøk, dessverre. Elavgiften øker fra 11,89 øre/kWh til 20,55 øre/kWh inkl. mva.

En riktig gledesspreder han Vedum! :-1:

Elavgiften hadde 3 formål, og ingen av dem er nødvendige / hjelper. Strøm var jo så billig at de ville ha litt høyere pris for å få folk til å spare. Nå er den jo grisedyr uten avgiften, så trenger ikke det.

Et annet argument for elavgift var miljøaspektet - men nå ønsker en jo billigere strøm for å få folk til å bytte ut gamle diesel-biler med elbil osv.

Det tredje poenget var å få inn penger i statskassen. Som du sier er det jo over 17.000 milliarder i oljefondet. Men like viktig er at staten allerede håver inn på strømprisen i seg selv, men og merverdiavgift.

Fra min januar-strømregning i huset, med lav el/forbruksavgift. Med høy elavgift (20 øre i stedet for 11) ville fortsatt merverdiavgift vært mye mer enn forbruksavgift. Tror ikke det var helt med i beregningen da de bestemte elavgiften:

1374 i merverdiavgift,
 480 i Forbruksavgift,

 720 i kraftkostnad for Lyse, og
2574 i Superprofitt / fortjeneste
=
5953 i strømregning
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Sitat fra: Vidar_S på tirsdag 19. mars 2024, klokken 14:26
Sitat fra: arthur på tirsdag 19. mars 2024, klokken 14:12Er det et forpliktende vedtak?

Det er varierende pris på elavgiften gjennom året. Lavere satser for perioden januar-mars enn det er for april-desember. Det er den som utgjør differansen mellom energileddet av nettleien i Q1 i forhold til resten av året.

Jeg må tilstå jeg ikke er helt oppdatert på når Stortingsvedtak for elavgiften i 2025 kan forventes, men historien tatt i betraktning blir det nok ikke store bevegelser, ref https://www.fornybarnorge.no/elavgiften/

Jeg vil tro at skatter og avgifter for 2025 er noe som vil bli vedtatt i et budsjett for 2025 og da snakker vi vel om en gang før året begynner. Med andre ord så er dette også et "vedtak" som gjelder til et nytt vedtak fattes og ikke er å kunne regne med, dog håpe på. Eller?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Vidar_S

Sitat fra: arthur på tirsdag 19. mars 2024, klokken 17:52Jeg vil tro at skatter og avgifter for 2025 er noe som vil bli vedtatt i et budsjett for 2025 og da snakker vi vel om en gang før året begynner. Med andre ord så er dette også et "vedtak" som gjelder til et nytt vedtak fattes og ikke er å kunne regne med, dog håpe på. Eller?

Ja, tror den vurderingen blir ganske riktig.

Det kan ellers se ut til at avgjørelsen om hva elavgiften lander på tas relativt sent på året. Fant denne pressemeldingen fra 16.12.2022 der det står av lavere elavgift for de tre første måneder i 2023 ble vedtatt den 15.12.2022, så de forhaster seg ikke.

arthur

Det er mye jeg er, og har vært, uenig med den sittende regjering i, men greit nok for man må jo bøye seg for det rådende politiske flertallet i et demokrati, men en ting jeg IKKE kan akseptere er at denne regjeringen er så lite forutsigbar.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

THE

Da er havvindauksjonen avsluttet, og laveste bud var på 115 øre/kWh fra bunnfaste vindmøller. Det betyr vel at regjeringen mener at det er rimelig å betale betydelig høyere pris enn det også for flytende vindkraft. Ingenting som tyder på at vi skal få lavere strømpriser de neste årene i alle fall, da regjeringen mener det er vindkraft til havs som skal sørge for all ny energiproduksjon i Norge.

https://www.tu.no/artikler/vant-auksjonen-ventyr-far-bygge-1-5-gw-havvind-i-nordsjoen/544975

Pris på kjernekraft fra nybygde anlegg ligger etter det jeg kan finne ut på ca. 70-80 øre/kWh, Landbasert vindkraft 40-50 øre/kWh, solkraft 60-70 øre/kWh for bakkemonterte anlegg og opp til 120 øre/kWh for takmonterte anlegg på småhus. (https://www.nve.no/energi/analyser-og-statistikk/kostnader-for-kraftproduksjon/)

Jeg lurer virkelig på hvorfor havvind har fått status som eneste aktuelle løsning for ny energiproduksjon i Norge?

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA