Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Y-priser øker

Startet av Mobileum, tirsdag 13. februar 2024, klokken 13:33

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: vinterdekk på søndag 17. mars 2024, klokken 06:56
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 17. mars 2024, klokken 00:15
Sitat fra: torerik på lørdag 16. mars 2024, klokken 23:34
Sitat fra: Nimrad på lørdag 16. mars 2024, klokken 19:11Lurer på hvordan bruktmarkedet blir om noen år. Det er jo ganske unikt at så mange like biler blir solgt.
Det er egentlig ikke vanskelig å se for seg, all den tid eneste måte å differensiere seg på er pris og farge. Blir mulig å gjøre noen ordentlige kupp fra dem som «må» selge.

Jeg tror den holder seg godt, på samme måte som Toyota Corolla holdt seg uforskammet godt på 90-tallet, på tross av / på  grunn av enorme nybilsalget.

I 2025 introduserer myndighetene skyhøye avgifter på fossilbiler. Da kan det være de benytter anledningen til å øke mva på elbiler (f.eks. 25% fra første krone. Da vil en dra opp bruktprisen på de fleste elbiler.

Det kan være at Model Y holder seg godt om de fortsatt er god verdi for pengene som brukt. Men det er gjetning at avgiftene vil dra opp bruktprisene siden produksjonskostnadene faller fort, og bruktmarkedet normaliserer seg med 100% elbilmarket.

Av bilens totale kostnader er allerede batterikostnaden falt såpass mye at i kroner og dollar så er det ikke utrolig mye igjen. Et Model 3/Y-batteri koster i dag USD 130 per kWh, totalt ca 10400 USD. Vil tro at det er langt lavere enn hva MDG / SV kommer til å presse gjennom i mva og vekt / effektavgifter etter at vi kun selger elbil. De aller fleste partier har i planene å skru opp avgiftene kraftig når fossilbilen er utkonkurrert.

Grunnen til at jeg tenker verdifall blir lavt i ca 4-5 års perspektiv er:
- relativt lav innkjøpspris for mye bil
- tikker av omtrent alle bokser en småbarnsfamilie ønsker: 4WD, svær plass til folk og bagasje, kjapp 0-100 på 5 sek, lang rekkevidde, veldig lite feil på batteriene, rask lading, kjent elbilmerke/modell
- 192.000 km/ 8 år garanti på motor og batteri
- mange petrol-heads må over på elbil
- inflasjonen øker produksjonskostnaden (utenom batteri) på alternativet: nye biler
- kan i tillegg kunne komme avgifter på 1-300.000 på en nybil som Model Y, som gjør at flere, som ellers ville valgt nybil, velger bruktbil, og færre som vil selge sin bruktbil.

Men, ja, ingenting er sikkert. Men jeg har truffet på alle mine gjetninger om elbilbruktpriser tidligere  ;D
Tesla Model Y                         2021-

torerik

Jeg tror alt for mange her blander bilens egenskaper med hva markedet vil betale. Model Y blir super som bruktbil ut fra kriterier folk setter, men det betyr mindre for prisen. Hvorfor? Fordi det blir enormt mange på markedet. Med stort tilbud faller prisen, den teorien er helt grunnleggende. I tillegg vil det alltid være en del som «må» selge, og de vil dumpe prisen (mye) i et marked der alle sliter med å bli sett.

Hvis dere fremdeles ikke tror på meg kan vi alltids kikke til e-tron, der akkurat dette allerede har skjedd. E-tron har for øvrig solgt knappe 30k, mens TMY for lengst har rundet 50k solgte.

Betyr det at TMY ikke bør kjøpes? Nei. Betyr det at Tesla har gjort noe galt? Tvert imot. Det er bare greit å ha i bakhodet når man kjøper. Skal man ha bilen lenge (7 år+) ville jeg ikke ofret det en tanke.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K (bestilt)
2022 Volvo V60 T6 Recharge
2015 Volkswagen e-Golf

ToWalkOrDrive

Sitat fra: torerik på søndag 17. mars 2024, klokken 23:41Jeg tror alt for mange her blander bilens egenskaper med hva markedet vil betale. Model Y blir super som bruktbil ut fra kriterier folk setter, men det betyr mindre for prisen. Hvorfor? Fordi det blir enormt mange på markedet. Med stort tilbud faller prisen, den teorien er helt grunnleggende. I tillegg vil det alltid være en del som «må» selge, og de vil dumpe prisen (mye) i et marked der alle sliter med å bli sett.

Hvis dere fremdeles ikke tror på meg kan vi alltids kikke til e-tron, der akkurat dette allerede har skjedd. E-tron har for øvrig solgt knappe 30k, mens TMY for lengst har rundet 50k solgte.

Betyr det at TMY ikke bør kjøpes? Nei. Betyr det at Tesla har gjort noe galt? Tvert imot. Det er bare greit å ha i bakhodet når man kjøper. Skal man ha bilen lenge (7 år+) ville jeg ikke ofret det en tanke.

E-tron og Model 3 (som begge kom i 2019 ca) kan gjerne brukes som eksempler, bare at Model Y har enda flere ting kjøpere ønsker, som reflekteres i dagens nybilsalg, og vil reflekteres i fremtidig bruktverdi. Dersom en i tillegg tenker at en del ville vært villige til å betale mer enn dagens nypris for Model Y, siden det er den mest solgte modellen i Norge. Noen mener at nyprisen er 50.000 - 100.000 billigere enn tilsvarende andre biler, så har en litt å gå på når den er 5 år.

Synes Model 3, som det er solgt ca like mange av som Model Y, har holdt seg overraskende godt i pris på 5 år med tanke på Sedan-form, mindre plass enn Y, og lavt nybilsalg nå.
Tesla Model Y                         2021-

vinterdekk

#108
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 17. mars 2024, klokken 23:19Av bilens totale kostnader er allerede batterikostnaden falt såpass mye at i kroner og dollar så er det ikke utrolig mye igjen. Et Model 3/Y-batteri koster i dag USD 130 per kWh, totalt ca 10400 USD. Vil tro at det er langt lavere enn hva MDG / SV kommer til å presse gjennom i mva og vekt / effektavgifter etter at vi kun selger elbil. De aller fleste partier har i planene å skru opp avgiftene kraftig når fossilbilen er utkonkurrert.

Vet ikke helt om jeg henger helt med, men en nylig nyhet; CATL venter prishalvering i år og 50 USD/kWh LFP er mulig i 2027. https://thedriven.io/2024/01/25/worlds-largest-ev-battery-maker-set-to-cut-costs-in-half-by-mid-2024/

Goldman Sachs spådde i november at prisen på batteripakker vil gå ned 11% i gjennomsnitt per år fram til 2030.
https://electrek.co/2023/11/20/electric-car-battery-prices-are-going-back-down-faster/

Men det er bare for batteriet. Andre faktorer som påvirker prisen er at folk snart får råd til elbiler i resten av Europa uten store incentiver, slik at produksjonsvolumet vokser og fabrikkene vil produsere elbiler mer effektivt.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

ToWalkOrDrive

#109
Sitat fra: vinterdekk på mandag 18. mars 2024, klokken 04:38
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 17. mars 2024, klokken 23:19Av bilens totale kostnader er allerede batterikostnaden falt såpass mye at i kroner og dollar så er det ikke utrolig mye igjen. Et Model 3/Y-batteri koster i dag USD 130 per kWh, totalt ca 10400 USD. Vil tro at det er langt lavere enn hva MDG / SV kommer til å presse gjennom i mva og vekt / effektavgifter etter at vi kun selger elbil. De aller fleste partier har i planene å skru opp avgiftene kraftig når fossilbilen er utkonkurrert.

Vet ikke helt om jeg henger helt med, men en nylig nyhet; CATL venter prishalvering i år og 50 USD/kWh LFP er mulig i 2027. https://thedriven.io/2024/01/25/worlds-largest-ev-battery-maker-set-to-cut-costs-in-half-by-mid-2024/

Goldman Sachs spådde i november at prisen på batteripakker vil gå ned 11% i gjennomsnitt per år fram til 2030.
https://electrek.co/2023/11/20/electric-car-battery-prices-are-going-back-down-faster/

Men det er bare for batteriet. Andre faktorer som påvirker prisen er at folk snart får råd til elbiler i resten av Europa uten store incentiver, slik at produksjonsvolumet vokser og fabrikkene vil produsere elbiler mer effektivt.

Ok, jeg skal prøve å forklare en gang til:
I dag koster batteripakken til Model Y LR 130 USD per kWh, i tråd med grafen for 2024 du viser. Ganger en det med 80 kWh får en 10.400 USD. Dette utgjør ca 110.000 norske kroner. Det jeg skrev var at selv beløpet på hele batteriet er i min oppfatning lavere enn det en kan forvente av avgiftsøkning når SV, Høyre & Co ikke må ta hensyn til at bensinbilen er en konkurrent til elbilen. Så selv om batterier ble helt gratis så tror jeg nybilprisen vil stige totalt sett, pga avgifter, men og andre stigende produksjonskostnader.

Dersom en bruker Goldman Sachs anslag for 2030, med 70 USD per kWh så vil batteripakkekosten bli ca 59300 NOK, mot dagens 110.000 NOK. Det er en besparelse på 50700 NOK. Til sammenligning vil merverdiavgift på kjøpsbeløp på 500.000 være 125.000, altså 74.300 NOK mer enn batterikostbesparelsen. Og da har jeg ikke en gang tatt med vektavgift og co2-avgift og noen andre avgifter som de sannsynligvis kommer trekkende med.

Selv med gratis batterier ville en 25% mva for hele kjøpsbeløpet på 500.000 vært 15.000 mer enn de 110.000 NOK et Model Y batteri koster. (PS: 130 USD er for hele batteripakken per kWh, og ikke bare cellene).

Så poenget mitt er at batterikostnaden (110.000 NOK) er allerede så lav, at en stor prosentvis reduksjon av batterikost ikke vil ha like stor betydning for nybilprisutviklingen som avgifter vil ha.
Tesla Model Y                         2021-

Otkristo

Sitat fra: Otkristo på lørdag 16. mars 2024, klokken 17:00Prisøkning på ca 23.000kr

Broom har sendt en forespørsel til Tesla om prisøkningen, og nettopp fått til svar at det ikke vil bli foretatt noen endringer på de norske prisene denne gangen.

vinterdekk

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 18. mars 2024, klokken 09:25
Sitat fra: vinterdekk på mandag 18. mars 2024, klokken 04:38
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 17. mars 2024, klokken 23:19Av bilens totale kostnader er allerede batterikostnaden falt såpass mye at i kroner og dollar så er det ikke utrolig mye igjen. Et Model 3/Y-batteri koster i dag USD 130 per kWh, totalt ca 10400 USD. Vil tro at det er langt lavere enn hva MDG / SV kommer til å presse gjennom i mva og vekt / effektavgifter etter at vi kun selger elbil. De aller fleste partier har i planene å skru opp avgiftene kraftig når fossilbilen er utkonkurrert.

Vet ikke helt om jeg henger helt med, men en nylig nyhet; CATL venter prishalvering i år og 50 USD/kWh LFP er mulig i 2027. https://thedriven.io/2024/01/25/worlds-largest-ev-battery-maker-set-to-cut-costs-in-half-by-mid-2024/

Goldman Sachs spådde i november at prisen på batteripakker vil gå ned 11% i gjennomsnitt per år fram til 2030.
https://electrek.co/2023/11/20/electric-car-battery-prices-are-going-back-down-faster/

Men det er bare for batteriet. Andre faktorer som påvirker prisen er at folk snart får råd til elbiler i resten av Europa uten store incentiver, slik at produksjonsvolumet vokser og fabrikkene vil produsere elbiler mer effektivt.

Ok, jeg skal prøve å forklare en gang til:
I dag koster batteripakken til Model Y LR 130 USD per kWh, i tråd med grafen for 2024 du viser. Ganger en det med 80 kWh får en 10.400 USD. Dette utgjør ca 110.000 norske kroner. Det jeg skrev var at selv beløpet på hele batteriet er i min oppfatning lavere enn det en kan forvente av avgiftsøkning når SV, Høyre & Co ikke må ta hensyn til at bensinbilen er en konkurrent til elbilen. Så selv om batterier ble helt gratis så tror jeg nybilprisen vil stige totalt sett, pga avgifter, men og andre stigende produksjonskostnader.

Dersom en bruker Goldman Sachs anslag for 2030, med 70 USD per kWh så vil batteripakkekosten bli ca 59300 NOK, mot dagens 110.000 NOK. Det er en besparelse på 50700 NOK. Til sammenligning vil merverdiavgift på kjøpsbeløp på 500.000 være 125.000, altså 74.300 NOK mer enn batterikostbesparelsen. Og da har jeg ikke en gang tatt med vektavgift og co2-avgift og noen andre avgifter som de sannsynligvis kommer trekkende med.

Selv med gratis batterier ville en 25% mva for hele kjøpsbeløpet på 500.000 vært 15.000 mer enn de 110.000 NOK et Model Y batteri koster. (PS: 130 USD er for hele batteripakken per kWh, og ikke bare cellene).

Så poenget mitt er at batterikostnaden (110.000 NOK) er allerede så lav, at en stor prosentvis reduksjon av batterikost ikke vil ha like stor betydning for nybilprisutviklingen som avgifter vil ha.

Ok. Gjorde en annen tilnærming for morroskyld. Når jeg trekker fra avgiftene for ny Opel Combo diesel med automatgir og Opel Combo electric finner jeg ca 90K/23% forskjell i favør Opel Combo. Så med utgangspunkt i prisparitet mellom fossil og elektrisk rundt 2027 så kan full moms i teorien bli litt større avgift enn prisnedgang på elbiler de neste årene.

Men en ny Opel Combo electric 2027 kan også ende opp med å være langt bedre enn en 2024 modell på lading og rekkevidde. Så det er ikke lett.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

RJK

Sitat fra: vinterdekk på mandag 18. mars 2024, klokken 18:15
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 18. mars 2024, klokken 09:25
Sitat fra: vinterdekk på mandag 18. mars 2024, klokken 04:38
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 17. mars 2024, klokken 23:19Av bilens totale kostnader er allerede batterikostnaden falt såpass mye at i kroner og dollar så er det ikke utrolig mye igjen. Et Model 3/Y-batteri koster i dag USD 130 per kWh, totalt ca 10400 USD. Vil tro at det er langt lavere enn hva MDG / SV kommer til å presse gjennom i mva og vekt / effektavgifter etter at vi kun selger elbil. De aller fleste partier har i planene å skru opp avgiftene kraftig når fossilbilen er utkonkurrert.

Vet ikke helt om jeg henger helt med, men en nylig nyhet; CATL venter prishalvering i år og 50 USD/kWh LFP er mulig i 2027. https://thedriven.io/2024/01/25/worlds-largest-ev-battery-maker-set-to-cut-costs-in-half-by-mid-2024/

Goldman Sachs spådde i november at prisen på batteripakker vil gå ned 11% i gjennomsnitt per år fram til 2030.
https://electrek.co/2023/11/20/electric-car-battery-prices-are-going-back-down-faster/

Men det er bare for batteriet. Andre faktorer som påvirker prisen er at folk snart får råd til elbiler i resten av Europa uten store incentiver, slik at produksjonsvolumet vokser og fabrikkene vil produsere elbiler mer effektivt.

Ok, jeg skal prøve å forklare en gang til:
I dag koster batteripakken til Model Y LR 130 USD per kWh, i tråd med grafen for 2024 du viser. Ganger en det med 80 kWh får en 10.400 USD. Dette utgjør ca 110.000 norske kroner. Det jeg skrev var at selv beløpet på hele batteriet er i min oppfatning lavere enn det en kan forvente av avgiftsøkning når SV, Høyre & Co ikke må ta hensyn til at bensinbilen er en konkurrent til elbilen. Så selv om batterier ble helt gratis så tror jeg nybilprisen vil stige totalt sett, pga avgifter, men og andre stigende produksjonskostnader.

Dersom en bruker Goldman Sachs anslag for 2030, med 70 USD per kWh så vil batteripakkekosten bli ca 59300 NOK, mot dagens 110.000 NOK. Det er en besparelse på 50700 NOK. Til sammenligning vil merverdiavgift på kjøpsbeløp på 500.000 være 125.000, altså 74.300 NOK mer enn batterikostbesparelsen. Og da har jeg ikke en gang tatt med vektavgift og co2-avgift og noen andre avgifter som de sannsynligvis kommer trekkende med.

Selv med gratis batterier ville en 25% mva for hele kjøpsbeløpet på 500.000 vært 15.000 mer enn de 110.000 NOK et Model Y batteri koster. (PS: 130 USD er for hele batteripakken per kWh, og ikke bare cellene).

Så poenget mitt er at batterikostnaden (110.000 NOK) er allerede så lav, at en stor prosentvis reduksjon av batterikost ikke vil ha like stor betydning for nybilprisutviklingen som avgifter vil ha.

Ok. Gjorde en annen tilnærming for morroskyld. Når jeg trekker fra avgiftene for ny Opel Combo diesel med automatgir og Opel Combo electric finner jeg ca 90K/23% forskjell i favør Opel Combo. Så med utgangspunkt i prisparitet mellom fossil og elektrisk rundt 2027 så kan full moms i teorien bli litt større avgift enn prisnedgang på elbiler de neste årene.

Men en ny Opel Combo electric 2027 kan også ende opp med å være langt bedre enn en 2024 modell på lading og rekkevidde. Så det er ikke lett.
Den forventede kraftige prisnedgangen på batterier vil få størst utslag utenfor Norge, er bilene fremdeles får full mva og avgifter. Da vil elbilene bli langt billigere for den vanlige Europeer, Asiat og Amerikaner. Og nok og for endel andre land som ligger utenfor dagens markeder for elbiler.

Det vil i enda større grad føre til høyere produksjon og dermed stordriftsfordeler, som igjen vil føre til reduswert produksjonspris og utsalgspris, som og vil treffe oss i Norge. Her vil vi ha "ulempen" med at bilene allerede har lave avgifter, og vil få full mva etterhvert. Men med stordriftsfordelene vil også vi få godene av at de blir langt billigere totalt sett, selv med fulle avgifter.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA