Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Otkristo

Sitat fra: RJK på søndag 10. mars 2024, klokken 16:18
Sitat fra: Otkristo på søndag 10. mars 2024, klokken 15:41
Sitat fra: automat på lørdag 09. mars 2024, klokken 18:04Man kan snu på det. Hvilke sikkerhetsmessige eller bruksmessige fordeler har blinklysknapper på rattet fremfor hendel? Det må jo ha noen fordeler siden Tesla er så ivrige på å innføre det.
Hvorfor er det så mange som ikke bruker blinklys selv med gammeldagse hendler?
Tydeligvis så handler det ikke om knapp vs hendel...
"Hvorfor skal jeg bruke blinklys, jeg vet jo hvor jeg skal..." virker som endel tenker. Altså totalt misforstått hensikten med å bruke blinklys.  ::)
Ja, utrolig mange som ikke klarer å bruke blinklyshendel. Negativ trend siste 30 årene ?!

Counterpointer

Sitat fra: Otkristo på søndag 10. mars 2024, klokken 20:46
Sitat fra: Counterpointer på søndag 10. mars 2024, klokken 18:30
Sitat fra: Otkristo på søndag 10. mars 2024, klokken 15:41
Sitat fra: automat på lørdag 09. mars 2024, klokken 18:04Man kan snu på det. Hvilke sikkerhetsmessige eller bruksmessige fordeler har blinklysknapper på rattet fremfor hendel? Det må jo ha noen fordeler siden Tesla er så ivrige på å innføre det.
Hvorfor er det så mange som ikke bruker blinklys selv med gammeldagse hendler?
Tydeligvis så handler det ikke om knapp vs hendel...
Første del oppleves som ganske riktig, deler den.

Men konklusjonen din er jo lite sannsynlig. En annen bedre teori er at for mange så er det så mye å forholde seg til at de ikke klarer å blinke. Da vil det være enda fler som ikke gjør det med knapper, basert på min erfaring med biler som har blinklysknapper (flere stykker over lengre tid).
Det at du ikke ikke klarer å bruke blinklysknapper sier ikke nødvendigvis noe om andre. Kanskje du er en som er sløv med bruk av blinklys generelt eller lite tilpasninhsdyktig?!



Jeg klarer det helt fint, det er bare bedre med hendel 😏

Electric cars in Norway

SitatJeg klarer det helt fint, det er bare bedre med hendel 😏
Det er rett innstilling :+1: enig med deg

Otkristo

Sitat fra: Counterpointer på søndag 10. mars 2024, klokken 21:56
Sitat fra: Otkristo på søndag 10. mars 2024, klokken 20:46
Sitat fra: Counterpointer på søndag 10. mars 2024, klokken 18:30
Sitat fra: Otkristo på søndag 10. mars 2024, klokken 15:41
Sitat fra: automat på lørdag 09. mars 2024, klokken 18:04Man kan snu på det. Hvilke sikkerhetsmessige eller bruksmessige fordeler har blinklysknapper på rattet fremfor hendel? Det må jo ha noen fordeler siden Tesla er så ivrige på å innføre det.
Hvorfor er det så mange som ikke bruker blinklys selv med gammeldagse hendler?
Tydeligvis så handler det ikke om knapp vs hendel...
Første del oppleves som ganske riktig, deler den.

Men konklusjonen din er jo lite sannsynlig. En annen bedre teori er at for mange så er det så mye å forholde seg til at de ikke klarer å blinke. Da vil det være enda fler som ikke gjør det med knapper, basert på min erfaring med biler som har blinklysknapper (flere stykker over lengre tid).
Det at du ikke ikke klarer å bruke blinklysknapper sier ikke nødvendigvis noe om andre. Kanskje du er en som er sløv med bruk av blinklys generelt eller lite tilpasninhsdyktig?!



Jeg klarer det helt fint, det er bare bedre med hendel 😏
Synd det er så mange andre som ikke klarer å bruke blinklyshendel selv om det er bedre

Counterpointer

Sitat fra: Otkristo på mandag 11. mars 2024, klokken 11:37
Sitat fra: Counterpointer på søndag 10. mars 2024, klokken 21:56
Sitat fra: Otkristo på søndag 10. mars 2024, klokken 20:46
Sitat fra: Counterpointer på søndag 10. mars 2024, klokken 18:30
Sitat fra: Otkristo på søndag 10. mars 2024, klokken 15:41
Sitat fra: automat på lørdag 09. mars 2024, klokken 18:04Man kan snu på det. Hvilke sikkerhetsmessige eller bruksmessige fordeler har blinklysknapper på rattet fremfor hendel? Det må jo ha noen fordeler siden Tesla er så ivrige på å innføre det.
Hvorfor er det så mange som ikke bruker blinklys selv med gammeldagse hendler?
Tydeligvis så handler det ikke om knapp vs hendel...
Første del oppleves som ganske riktig, deler den.

Men konklusjonen din er jo lite sannsynlig. En annen bedre teori er at for mange så er det så mye å forholde seg til at de ikke klarer å blinke. Da vil det være enda fler som ikke gjør det med knapper, basert på min erfaring med biler som har blinklysknapper (flere stykker over lengre tid).
Det at du ikke ikke klarer å bruke blinklysknapper sier ikke nødvendigvis noe om andre. Kanskje du er en som er sløv med bruk av blinklys generelt eller lite tilpasninhsdyktig?!



Jeg klarer det helt fint, det er bare bedre med hendel 😏
Synd det er så mange andre som ikke klarer å bruke blinklyshendel selv om det er bedre
Det er en annen diskusjon.

turfsurf

En ting som ihvertfall er bedre med knapper enn hendler er at man ser hva man trykker på. Å skulle se på hendlene mens man kjører er direkte trafikkfarlig. Så før man har blitt vant med bilen er det tryggere med knapper.

En annen fordel med knapper er og at det er vanskeligere å aktivere uforvarende.

Så absolutt ikke svart/hvitt dette IMO.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Klykken

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 12. mars 2024, klokken 06:38En ting som ihvertfall er bedre med knapper enn hendler er at man ser hva man trykker på. Å skulle se på hendlene mens man kjører er direkte trafikkfarlig. Så før man har blitt vant med bilen er det tryggere med knapper.

En annen fordel med knapper er og at det er vanskeligere å aktivere uforvarende.

Så absolutt ikke svart/hvitt dette IMO.
Prøv BMW idrive. Det er helt forferdelig. Har hatt det i 10 år på vår i3, og greier fortsatt ikke å navigere i det der. Røre på en runding samtidig som du må se hva som skjer på skjermen vil jeg påstå er verre en et oversiktlig touch-UI.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Mobileum

SitatÅ skulle se på hendlene mens man kjører er direkte trafikkfarlig.
Man trenger vel ikke se på blinklys-hendlene? De er der hele tiden, og på samme sted uansett 🥹.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Mobileum

Mye Off Topic: På min første bil (Mercedes 220S 1953) hadde de løst det slik:

Den innerste blanke ringen på rattet ble dratt i den retning man skulle svinge. Den løsningen hadde de i 10 år. Smart!

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Counterpointer

Sitat fra: Mobileum på tirsdag 12. mars 2024, klokken 08:44
SitatÅ skulle se på hendlene mens man kjører er direkte trafikkfarlig.
Man trenger vel ikke se på blinklys-hendlene? De er der hele tiden, og på samme sted uansett 🥹.
Her blandes det ymse ting. Blinklys er så enkelt at alle forstår det, frem til en begynner å komplisere det med andre funksjoner på samme hendel. Det er vel det som forvirrer turfsurf, siden han synes knapper som forandrer posisjon sammen med rattet er enklere. Alle har tydeligvis forskjellige utfordringer, som igjen er poenget med å ha en universell fungering som hendelen har hatt temmelig lenge. Det er derfor det er vanskelig å forbedre den, da det er så ekstremt mange forskjellige sjåfører som må læres opp på nytt.

Det er endring av blinkrettning mens en dreier på rattet som er utfordringen med knapper, på motorvei filskifte så vil til og med jeg si knapper er enklere, men det er den letteste usecase og oppheves av de vanskelige.

De som har kjørt i komplisert trafikk med høyrestyrt bil (England, India, Japan mfl.) vil oppleve at når ting plutselig er omvendt så sliter hjernen med å tilpasse seg og da er det veldig takknemlig at ratt, hendler og pedaler fungerer på samme måte som en er vant til.

Tesla har jo faktisk nå måtte endre hornet tilbake til den vante plasseringen midt på rattsenter fra knappen de prøvde å ha den på. Hornet er langt fra så viktig som blinklys imho.

Lynet

Apropo til høyrerattet bil: Jeg Kjørte leiebil i Australia i to uker, den første uken satte jeg på pusseren når jeg skulle blinke (alle stoppet :-)!
Når jeg kom hjem var jo blinklyshendelen på rett side igjen, men tror du jaggu ikke jeg satte på pusseren hjemme også de første dagene  8)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

turfsurf

Sitat fra: Mobileum på tirsdag 12. mars 2024, klokken 08:44
SitatÅ skulle se på hendlene mens man kjører er direkte trafikkfarlig.
Man trenger vel ikke se på blinklys-hendlene? De er der hele tiden, og på samme sted uansett 🥹.
Ikke for blinklys, men det er mye annet på de hendlene. F.eks ACC, Auto lys, kjørelys, lys av osv. I-Pace er så morsom at hvis du vrir blinklyshendelen en vei setter man lysene i auto, den andre veien av. Ikke noe man gjør fryktelig ofte, og dermed skjedde det ett par ganger at både jeg og min kone slo av lysene midt i en sving i bekmørket.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Klykken på tirsdag 12. mars 2024, klokken 08:28Prøv BMW idrive. Det er helt forferdelig. Har hatt det i 10 år på vår i3, og greier fortsatt ikke å navigere i det der. Røre på en runding samtidig som du må se hva som skjer på skjermen vil jeg påstå er verre en et oversiktlig touch-UI.
Hm, har da kjørt 125.000km i i3, synes ikke iDrive er så fryktelig vanskelig. Men mye ut og inn av hierarkiske menyer, på samme hvis som med Audi.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 12. mars 2024, klokken 11:16Her blandes det ymse ting. Blinklys er så enkelt at alle forstår det, frem til en begynner å komplisere det med andre funksjoner på samme hendel. Det er vel det som forvirrer turfsurf, siden han synes knapper som forandrer posisjon sammen med rattet er enklere. Alle har tydeligvis forskjellige utfordringer, som igjen er poenget med å ha en universell fungering som hendelen har hatt temmelig lenge. Det er derfor det er vanskelig å forbedre den, da det er så ekstremt mange forskjellige sjåfører som må læres opp på nytt.
Her argumenterer du jo ikke for at hendler isolert sett er den beste løsningen, men at det er problematisk at det endres, fordi man må lære noe nytt.

Da har industrien er fryktelig stor jobb å gjøre, siden alt utenom blinklys er både på ratt, hendler, knapper på dashboard og rundt om kring overalt. Tror ikke jeg kan komme på en eneste ting av slikt som jeg ikke har sett forskjellige varianter av.

Ellers er jeg enig i det at blinklyshendler er lettere å betjene i en rundkjøring, jeg er bare uenig i at knappene på highland er så fryktelig vanskelig.

Men alt som er plassert bak rattet er jo generelt dårlig mtp oppdagbarhet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 12. mars 2024, klokken 21:56Her argumenterer du jo ikke for at hendler isolert sett er den beste løsningen,
Der tar du feil fordi du vil så gjerne at det skal være sånn
SitatEllers er jeg enig i det at blinklyshendler er lettere å betjene i en rundkjøring,
Som er et hovedpoeng, så bra du er enig i det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA